Blog

HotJar - jak wykorzystać go w praktyce?

Autor:  Patrycja Pałka
05.01.2021
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

W dobie rozwoju narzędzi, które w kompleksowy sposób dostarczają informacji na temat użytkownika, nietrudno jest na podstawie analizy danych, ulepszać działania i procesy na stronie internetowej. Posiadanie istotnych informacji na temat ruchu na stronie, czy współczynnika odrzuceń, to owszem kluczowe dane, ale czy znasz powody, dla których użytkownicy – a tym samym Twoi klienci – zachowują się w określony sposób? Dlaczego i gdzie napotykają na swojej drodze (często nie do przejścia) problemy? I wreszcie – dlaczego pewien procent użytkowników nie powraca nigdy do Twojej witryny?

Znajomość odpowiedzi na te wszystkie pytania z pewnością pozwoliłaby rozwiązać wiele problemów i poprawić efektywność działań, co niezaprzeczalnie przekłada się na sprawniejsze pozycjonowanie, dostosowanie do wytycznych UX i wyższe wskaźniki sprzedaży. Odpowiedź na te wszystkie pytania brzmi - Hotjar, czyli to, co ważne dla Twoich użytkowników, powinno być też ważne dla Ciebie.

Jakie efekty można osiągnąć dzięki zastosowaniu tego narzędzia? Zapraszamy do artykułu.

HotJar – co to właściwie jest?

 

Hotjar to nic innego, jak narzędzie on-line, dzięki któremu możesz zobaczyć dokładnie, co konkretnie robią użytkownicy na Twojej stronie internetowej. Uzyskana wiedza dzięki funkcjom analitycznym i raportującym pozwala na wprowadzenie zmian w zarządzaniu stroną, które z kolei mają pozytywne działanie na efektywne zachowania użytkowników, skuteczne i szybsze przekonanie do oferty, czy eliminację błędów.

7 głównych funkcji HotJar, to:

  • Nagrywanie map cieplnych
  • Nagrywanie sesji z użytkownikami sklepu
  • Mierzenie klikalności w dany element w sklepie (nawet w ten nieklikalny)
  • Sprawdzanie, jak daleko scrollują użytkownicy
  • Sprawdzanie, jaki jest średni page-fold u Klientów
  • Sprawdzanie, na jakim etapie użytkownik opuszcza stronę
  • Sprawdzanie, w którym miejscu formularza sprawia największy problem użytkownikom

Poza tym całkiem imponującym wachlarzem funkcjonalności, Hotjar posiada jeszcze takie możliwości, jak:

  • Tworzenie badań na podstawie ankiet oraz pytań, dotyczących zadowolenia klienta
  • Zdobywanie użytkowników do zaawansowanych badań

 
Aby w pełni wyjaśnić i omówić istotę działania Hotjar i jego zalet, należy bliżej przyjrzeć się dwóm grupom, które wchodzą w skład narzędzia.

Analiza

Mapa cieplna (heat maps)

Jest to metoda, polegająca na graficznym przedstawieniu zachowań użytkowników na stronie internetowej. Przy wykorzystaniu kolorowych markerów, na scereenie strony prezentowane są obszary klikane, odwiedzane i widziane przez klientów. Poszczególne kolory reprezentują częstotliwość w danym miejscu – przeważnie barwa czerwona jest symbolem najpopularniejszych elementów witryny, a zielony, żółty, czy niebieski oznaczają miejsca cieszące się znacznie mniejszym zainteresowaniem. Mapa cieplna jest sposobem prezentacji danych, uzyskanych za pomocą:

  • Clicktrackingu – czyli analizie kliknięć myszką
  • Scrolltrackingu – śledzeniu procesu przewijania strony i miejsc, do jakich użytkownik najdalej dociera
  • Attentiontrackingu – badaniu obszarów, które przyciągają największą uwage na stronie

Jakie więc płyną zalety z korzystania z heat mapy?

  • Poprawa widoczności najważniejszych przycisków i obszarów w witrynie
  • Wykrycie i eliminacja błędów, które są przeszkodą na drodze finalizacji konkretnych kroków
  • Usprawnienie nawigacji na stronie

Dla kogo mapa cieplna?

Najlepiej sprawdzi się w przypadku:

  • Mało efektywnych działań SEO lub na samym ich początku
  • Wysokiego współczynnika odrzuceń
  • Wejścia na stronę wśród użytkowników mobilnych nie cieszą się zbyt dobrymi wynikami
  • Kiedy szablon strony nie jest dostosowany do potrzeb użytkowników, lub wymaga poprawek pod tym kątem
  • Witryna wymaga funkcjonalnych zmian

Mapa cieplna sprawdzi się idealnie w każdym przypadku, w którym administrator lub właściciel witryny chce poprawić jej działanie.

Nagrywanie sesji użytkowników

To kolejna, bardzo przydatna funkcjonalność Hotjar, która pozwala na zbadanie, jak użytkownicy poruszają się po stronie internetowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu, jak na dłoni widoczna jest cała podróż po witrynie. Takie informacje dają wyraźny obraz miejsc najbardziej i najmniej atrakcyjnych, a to z kolei pozwala na łatwiejsze i szybsze zrozumienie potrzeb i możliwości ich zaspokojenia.

Zalety, jakie płyną z możliwości nagrywania sesji użytkowników, to:

  • Zwiększenie liczby kliknięć w button CTA
  • Zmniejszenie częstotliwości porzucania koszyków
  • Stworzenie idealnie dostosowanej listy produktów cross- i upsellingu
  • Zoptymalizowanie treści pod kątem długości i rozpiętości
  • Uproszczenie nawigacji w serwisie
  • Ułatwienie dotarcia do najbardziej istotnych części witryny

Lejki konwersji

Hotjar pozwala także, na dokładne zdefiniowali celów, jakie w naszej opinii powinni realizować nasi klienci. Przykładowo, takimi realizacjami mogą być: zakup produktu, zapisanie się do newslettera, czy wypełnienie formularza. W oparciu o zdefiniowane cele Hotjar pozwala na dokładne określenie, w jakim stopniu i czy w ogóle użytkownicy realizują założenia, co z kolei pozwala na zlokalizowanie „wąskiego gardła” procesu zakupowego. Analiza tego procesu dostarcza mnóstwo istotnych informacji, których korekta, czy ulepszenie umożliwia znaczną poprawę „wąskiego gardła”, a przez to zmniejszenie ilości klientów, którzy nie dokonują zakupu.

Stworzenie takiego lejka zwiększa współczynnik konwersji i pozwala sprawnie budować świadomość marki.

Analiza formularzy

Umieszczanie formularza na stronie – niestety, ale – często mija się z celem. Równie często zostaje on nie do końca uzupełniony lub uzupełniony, ale w nieprawidłowy sposób. W każdym z tych przypadków jesteśmy zdecydowanie dalej niż bliżej oczekiwanych efektów, jakie ma przynieść formularz. Dlatego możliwość sprawdzenia w jakiej kolejności i czy w ogóle został on uzupełniony – pozwala na określenie, kiedy formularz staje się powodem do porzucenia podejmowanych działań na stronie i co należy poprawić. Długo ładująca się baza danych, nienaturalna kolejność pól lub zbyt skomplikowany proces ich wprowadzania są często powodem do rezygnacji ze strony użytkownika. Zoptymalizowanie tych procesów usprawni dostosowanie formularza do zachowań użytkownika, a dzięki temu, zyskamy znacznie wyższy wskaźnik konwersji i sprzedaży.

Raporty

Ankiety i sondaże

Tworząc witrynę internetową, niezbędnym jest ciągła analiza i optymalizacja każdego jej elementu. Aby jednak optymalizować ją wystarczająco efektywnie, potrzeba dialogu. Możliwość zastosowania ankiety pozwala na zadanie pytania, czy dla osób odwiedzających witrynę, content jest wartością dodaną. Rozwiązanie takie jest równie pomocne w przypadku, kiedy wdrażane są zmiany na stronie lub kiedy wizualna jej część jest mocno modyfikowana – internauci uczący się na nowo poruszania po stronie, w chwili napotkanego problemu, bardzo chętnie dzielą się tym z autorami, dając tym samym sygnał, co konkretnie wymaga poprawek.

Na kwestię działalności on-line należy patrzeć wielowymiarowo i stale usprawniać podejmowane działania. Rozwojowi powinny dotrzymywać kroku efektywne usprawnienia i zmiany na lepsze, dzięki którym znacznie łatwiej wybadać i odpowiedzieć na potrzeby klienta. Zainteresowania, trendy, zachowania i charakterystyka odbiorcy stale ewoluuje, dlatego warto, jest mieć rękę na pulsie, zwłaszcza że e-rynek to stale depcząca sobie po piętach konkurencja.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  Web design
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.