Blog

Ile kosztuje dobry projekt logo i dlaczego jest Ci potrzebny?

Autor:  Oliwia Wachowska
29.07.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.5/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

O projektowaniu logo i jego znaczeniu dla marki można by było mówić godzinami. To oryginalny znak graficzny, który jest kluczową i nieodłączną częścią identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw i organizacji na całym świecie. Spójrz na topowe firmy, których rozpoznawalność jest szczególnie duża i pomyśl, co łączy je wszystkie. Na pewno nie branża. Prawdopodobnie także nie podejście do prowadzenia biznesu. Wobec tego, co? Dobry marketing i spójna komunikacja wizualna, których nie sposób osiągnąć bez dobrego projektu logo.

To właśnie znaczenie logo w budowaniu silnej pozycji marki oraz jego częste bagatelizowanie przez przedsiębiorców stało się powodem, który popchnął nas do stworzenia tego artykułu. Celem naszego wpisu jest przede wszystkim uświadomienie wartości solidnej i spójnej identyfikacji wizualnej, pomoc w tworzeniu dobrych projektów oraz udzielenie odpowiedzi na jedno z najczęściej pojawiających się w tym temacie pytań, a mianowicie – ile kosztuje projekt logo? To artykuł skierowany do początkujących twórców, przedsiębiorców oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębiać swoją wiedzę z zakresu form marketingu. Zapraszamy!

Z jakich elementów składa się logo? Kilka słów teorii dla tych, którzy lubią wiedzieć więcej!

W jednej z najciekawszych książek poświęconej projektowaniu logo „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów” David Airey pisze, że „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy” i – chcąc nie chcąc – musimy przyznać mu rację. Logo to nie tylko ładny obrazek, to przede wszystkim reprezentatywna, nieodłączna i zapadająca w pamięć część wizerunku marki. Oczywiście mówimy tutaj o dobrych projektach. Kiepskie logo może być elementem, który przesądzi o popularności marki oczywiście na jej niekorzyść. Zresztą, żaden specjalista od marketingu nie pozwoli firmie, którą ma przyjąć pod swoje skrzydła, na reklamowanie się słabym logo. Nikt po prostu nie będzie chciał się pod czymś takim podpisać.

Zacznijmy jednak od podstaw. Czy wiesz z jakich elementów składa się logo? Dwie jego najważniejsze części to sygnet, czyli element graficzny, oraz logotyp, czyli część tekstowa, a mówiąc ściślej – najczęściej nazwa firmy. Trzecim elementem jest tagline – krótkie hasło „przyklejone” do nazwy. Nie zawsze musi być ono wykorzystywane, jednak z pewnością robi ciekawe wrażenie i daje kolejne możliwości reklamowe.

Jakie rodzaje logo możemy wyróżnić?

Skoro już rozważamy kwestie bardziej teoretyczne, opowiedzmy jeszcze pokrótce, jakie są rodzaje logo. Pierwszy podział, który możemy wyodrębnić, to podział na znaki abstrakcyjne oraz przedstawiające. Te pierwsze to po prostu charakterystyczne symbole – same w sobie nie sugerują nam niczego konkretnego. Takie logo ma na przykład Pepsi czy Nike. Znak przedstawiający z kolei zawiera konkretny symbol mający kojarzyć się z marką. Do tego rodzaju zaliczymy logo WWF czy Dove. Oto podział logo ze względu na rodzaje, które możemy wyróżnić:

  • Znak graficzny – wykorzystanie wyłącznie sygnetu do stworzenia logo. Najlepszym przykładem jest firma Apple;
  • Logotyp – część składowa logo, która może również istnieć sama w sobie. Jest to wobec tego nazwa przedstawiona w charakterystycznej, graficznej formie;
  • Monogram – przedstawienie nazwy firmy lub inicjałów właścicieli w formie graficznej. Jednym z najbardziej znanych monogramów jest Volkswagen;
  • Emblemat – przedstawienie nazwy w wybranej formie graficznej, zazwyczaj przy wykorzystaniu tagline;
  • Maskotki – równie popularna forma przedstawienia logo, kiedy jego najważniejszym elementem stają się charakterystyczne dla marki postaci. Przykład? Cheetos, Danio czy chociażby kluby sportowe, takie jak Chicago Bulls;
  • Glif – ostatnia forma przedstawienia logo polegająca na wykorzystaniu pierwszej litery nazwy firmy w graficzny sposób. Przykładem może być McDonald i charakterystyczne „złote łuki” układające się w literę „M”.

Oczywiście sposób zastosowania logo weryfikowany jest zazwyczaj już w trakcie jego wykorzystania. Projektując logo, należy skupić się na różnych opcjach, aby móc dobierać je do odpowiednich sytuacji. Możemy jednak powiedzieć, że niezależnie od tego, jakiego rodzaju logo wybierzesz, ważna jest kreatywność, dzięki której projekt logo będzie wyjątkowy. Przejdźmy zatem do kolejnego punktu naszego artykułu, z którego dowiesz się…

Czym jest profesjonalne logo i jakie są jego cechy?

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o to, jak powinno wyglądać i z czego się składać dobre logo. Nie ma jednego klucza umożliwiającego stworzenie projektu, który na zawsze zapadnie w pamięć konsumentów. Można jednak wyróżnić kilka charakterystycznych elementów składających się na wyjątkowe, trafiające do odbiorców projekty. Dobre logo powinno być przede wszystkim:

  • Proste, nieprzekombinowane i zapadające w pamięć. Nieskomplikowane logo nie tylko wygląda dobrze oraz kojarzy się z profesjonalizmem (co z pewnością jest niezwykle istotne w budowaniu wizerunku), lecz także pozwala na znacznie większe możliwości skalowania rozmiaru.
  • Wyróżniające się i ponadczasowe. Zapomnij o naśladowaniu konkurencji i podkreśl oryginalny charakter swojej marki. Dobrym pomysłem na sprawdzenie, czy projekt wystarczająco różni się od już istniejącego logo, jest położenie ich obok siebie. Jeśli zostanie przyćmiony przez konkurencję, to zdecydowanie będzie znak, aby pomyśleć nad innym rozwiązaniem.
  • Uniwersalne i funkcjonalne. Pamiętaj, że Twoje logo będzie prezentowane w różnych rozmiarach oraz miejscach. Dobry projekt jest przede wszystkim na tyle wszechstronny, aby móc go umieścić na przeróżnych nośnikach. Pomyśl, jak logo będzie wyglądało w pionie, w poziomie, w jaki sposób zaprezentuje się na dużej powierzchni i czy przykuje wzrok na niewielkiej.
  • Dopasowane do marki. Tutaj można się oczywiście spierać, ponieważ istnieją przecież logo, które nie budują bezpośrednich skojarzeń z daną branżą, są po prostu abstrakcyjne. Zauważ jednak, że bez względu na to, czy jest to dosłowna grafika, czy abstrakcyjny symbol, swoim designem od razu nasuwa jakieś konkretne skojarzenia (dobrym przykładem jest logo Mercedesa).

Domyślasz się już pewnie, że projektowanie logo, czyli zadanie, które na pozór wydaje się proste – niekoniecznie takie jest. Na projekt dobrego znaku składa się wiele czynników, a sama praca grafika wymaga specjalistycznych umiejętności oraz odpowiednich narzędzi. Umiejętności graficzne nie biorą się znikąd. Projektant mnóstwo godzin pracuje nad rozwojem swoich kompetencji i poznaniem zasad dobrego projektowania. Często jest absolwentem kilkuletnich studiów graficznych. Ponadto inwestuje w programy, bez których niemożliwe jest przygotowanie projektów, sprzęt, a także rozmaite kursy.

Proces realizacji wymaga także dokładnego przygotowania, przeprowadzenia researchu oraz stworzenia szczegółowego planu. Kiedy już pojawia się koncepcja, musi ona zostać zrealizowana i zdigitalizowana, co nie byłoby możliwe bez doskonałej znajomości odpowiedniego oprogramowania. Jak widzisz, taki projekt – szczególnie, jeśli chcesz, aby był dobry – wymaga wielogodzinnego nakładu pracy. Skoro już wiesz, jak wygląda proces tworzenia logo, pozwól, że porozmawiamy o pieniądzach…

Ile kosztuje logo? Cena dobrego projektu

Nie zaskoczymy Cię pewnie, jeśli powiemy, że nie da się określić konkretnego przedziału kosztów, jakie wiążą się z projektem logo. To znaczy… można, ale różnica pomiędzy dolną a górną granicą będzie chyba zbyt kolosalna. Za projekt logo trzeba będzie zapłacić bowiem od 100 złotych do nawet... setek tysięcy złotych. Skąd wynikają tak ogromne różnice? Pierwszym czynnikiem jest z pewnością doświadczenie projektanta oraz ewentualna renoma marki, szczególnie w przypadku rebrandingu ogromnych, dobrze znanych firm, takich jak Xiaomi, której projekt logo został wyceniony na 300 tysięcy dolarów. Jeszcze jednym ciekawym przykładem bardzo drogiego logo jest projekt znaku wykonany dla Polski przez agencję Wally'ego Olinsa, który kosztował aż milion złotych! Takie przetargi rządzą się jednak swoimi prawami, a na tak ogromną sumę składają się również inne działania brandingowe, jak chociażby badania konsumenckie czy tworzenie pełnej księgi identyfikacji wizualnej, która w przypadku tak ogromnych zleceniodawców może być naprawdę obszerna.

Nie oszukujmy się jednak, że każde dobre logo musi kosztować miliony. Ba! W większości przypadków nawet nie powinno. Generalnie na polskim rynku standardowa cena logo oscyluje w przedziale 1500 – 5000 złotych i każda kwota, która się w nim mieści, dla standardowej firmy z pewnością będzie ceną uczciwą. Dlaczego tyle? Właśnie w tym celu rozpisaliśmy powyżej wszystkie etapy procesu składające się na stworzenie dobrego projektu. Samo zaprojektowanie logo może zająć kilka godzin, jednak odpowiednia analiza, stworzenie różnorodnych konceptów, wykonanie projektów, wprowadzenie potrzebnych modyfikacji oraz przygotowanie końcowego pliku to już praca na wiele godzin. Jeśli zatem kuszące wydają Ci się ceny logo wynoszące zaledwie kilkaset złotych, pomyśl, z których etapów przygotowań zrezygnuje grafik i jak wobec tego będzie prezentował się finalny projekt.

Cena logo – co się na nią składa? Od czego zależy?

Jak szeroki jest zakres projektu?

Projekty logo tworzone dla niewielkich firm mogą kosztować znacznie mniej niż te przeznaczone dla większych przedsiębiorstw, które będą korzystać z wizualnej identyfikacji na szeroką, może nawet globalną skalę. Cena prawdopodobnie okaże się również niższa w przypadku logo stosowanego wyłącznie na stronie internetowej, niepojawiającego się na rozmaitych nośnikach, takich jak opakowania czy reklamy zewnętrzne.

Na ile skomplikowane ma być logo?

Im bardziej złożony projekt logo, tym wyższa będzie jego cena. Na przykład identyfikacja składająca się z wielu elementów, takich jak logotyp, ikona i slogan, będzie droższa w realizacji niż prosty projekt oparty wyłącznie na logotypie.

Jakie doświadczenie ma projektant?

Koszt stworzenia logo zależy częstokroć również od doświadczenia twórcy – lat jego pracy w branży, liczby zrealizowanych projektów oraz nabytych umiejętności, również tych wychodzących poza graficzne kwestie. Projektant z dużym doświadczeniem zazwyczaj wnosi większą wartość do procesu, wykorzystując swoją wiedzę do stworzenia bardziej dopracowanego projektu logo.

Czy będą realizowane dodatkowe usługi?

Na końcowy koszt logo mogą wpłynąć również dodatkowe usługi oferowane przez projektanta. Księga znaku, identyfikacja wizualna, formaty grafik na stronę internetową i do mediów społecznościowych, projekt materiałów promocyjnych – warto dokładnie ustalić zakres prac, by uniknąć nieporozumień.

Ile ma być propozycji logo i korekt?

Logo firmy jest tylko jedno, dlatego należy zadbać o wybór takiego, które jak najlepiej odda tożsamość przedsiębiorstwa i wywoła pozytywne skojarzenia u konsumentów. W związku z tym projektanci często oferują projekty logo w kilku wersjach i określoną turę poprawek. Większa liczba wariantów identyfikacji i korekt oznacza jednak oczywiście wzrost kosztów.

Co z prawami autorskimi?

Cena logo wiąże się też z prawami autorskimi. Projektanci zazwyczaj uwzględniają w kosztach przeniesienie majątkowych praw autorskich dających klientowi pełną swobodę korzystania z identyfikacji w swojej działalności.

Co z opisem merytorycznym logo?

Dobry projekt logo to również ten uzupełniony o opis wyjaśniający założenia projektu i pomagający zrozumieć, jak logo wpisuje się w strategię marki.

Ile wyniesie czas realizacji?

Projekty graficzne wymagają czasu. Unikalne logo nie powstaje z dnia na dzień, dlatego w przypadku zlecenia realizacji w przyspieszonym tempie projektant będzie oczekiwał dodatkowej opłaty wynagradzającej mu pracę po godzinach. Konsultacje, analiza potrzeb, badania rynku, szkice, poprawki – dobrze zaprojektowane logo nie jest kwestią przypadku, ale złożonego, logicznego procesu.

Projekt logo – cena, która jest zaskakująco niska. O czym to może świadczyć?

Bez względu na to, czy szukasz projektanta freelancera, czy może agencji zajmującej się poza tworzeniem identyfikacji wizualnej innymi działaniami marketingowymi, niska cena logo powinna wywołać u Ciebie wątpliwości. Grafik projektujący logo nie sprzedaje wyłącznie zestawu kilku linii i znaków. Oferuje również lata swojego doświadczenia i kreatywną koncepcję znaku graficznego, a także przekazuje majątkowe prawa autorskie – to wszystko ma swoją cenę. Dlatego nie powinno nikogo zaskakiwać, że koszt logo w przypadku profesjonalnych projektów nie wynosi 200 czy 300 złotych.

Jak możesz rozpoznać, że dany projekt niekoniecznie jest dobry? W takim przypadku logo może opierać się na gotowych szablonach, nie mieć wersji wektorowej ani żadnych alternatywnych wariantów, nie znajdziesz też formalnego zapisu o prawach autorskich. Niestety brak wariantu wektorowego jest problematyczny przy projektowaniu materiałów do druku. Tanie logo pozbawione wektorowej odmiany i stworzone głównie z myślą o mediach społecznościowych bywa zazwyczaj słabszej jakości. Po powiększeniu do 300 DPI staje się nieczytelne.

Profesjonalny projekt logo – wersja wektorowa

Przed zleceniem projektu musisz się zastanowić, czy logo ma być dostępne wyłącznie cyfrowo, czy jednak zależy Ci na możliwości jego wydruku na materiałach marketingowych. Ma to znaczenie dla formatu plików, w jakich identyfikacja Twojej firmy zostanie zapisana – wyłącznie rastrowej, czy może również wektorowej. Pliki rastrowe opierające się na siatce pikseli mogą zostać zniekształcone w wyniku zmiany rozmiaru obrazu. Zapisuje się je w formacie JPG, PNG i GIF. Pliki wektorowe natomiast skaluje się do dowolnego rozmiaru, nie tracąc przy tym ich jakości. Zapisuje się je w formacie AI, EPS, PDF i SVG. Dlatego też to wektorowa wersja projektu logo jest tą, której potrzebujesz, by służyła Twojej marce w pełni profesjonalnie i wyróżniała ją na tle konkurencji, zarówno w Internecie – na stronie internetowej i w mediach społecznościowych – jak i w realnym świecie.

Stworzenie logo firmy to jednorazowy wydatek, w który warto zainwestować chociażby ze względu na sam wizerunek marki oraz późniejsze działania marketingowe. Kiepski projekt nie będzie zbyt dobrze reprezentował Twojego przedsiębiorstwa, zgadza się? Dobre logo to wizytówka. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy”. Możemy Ci zagwarantować, że nie pożałujesz decyzji o zainwestowaniu w profesjonalny projekt logo dla swojej marki. Chcesz postawić na sprawdzony marketing? Nasza agencja i doświadczeni graficy stworzą dla Ciebie nie tylko logo. Identyfikacja wizualna to również zadanie, które możesz nam zlecić. Zobacz dotychczasowe projekty stworzone w IBIF.PL, skontaktuj się z nami i podejmij decyzję o zmianie już dziś!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.5/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.