Blog

Ile kosztuje dobry projekt logo i dlaczego jest Ci potrzebny?

Autor:  Oliwia Wachowska
29.07.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   1
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

O projektowaniu logo i jego znaczeniu dla marki można by było mówić godzinami. To oryginalny znak graficzny, który jest kluczową i nieodłączną częścią identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw i organizacji na całym świecie. Spójrz na topowe firmy, których rozpoznawalność jest szczególnie duża i pomyśl co łączy je wszystkie. Na pewno nie branża. Na pewno nie podejście do prowadzenia biznesu. Wobec tego, co? Dobry marketing i spójna komunikacja wizualna, których nie sposób osiągnąć bez dobrego projektu logo.

To właśnie znaczenie logo w budowaniu silnej pozycji marki oraz jego częste bagatelizowanie przez przedsiębiorców stało się powodem, który popchnął nas do stworzenia tego artykułu. Co zatem jest jego celem? Przede wszystkim uświadomienie wartości solidnej i spójnej identyfikacji wizualnej, pomoc w tworzeniu dobrych projektów oraz udzielenie odpowiedzi na jedno z najczęściej pojawiających się w tym temacie pytań, a mianowicie „ile kosztuje projekt logo?” To artykuł skierowany do początkujących twórców, przedsiębiorców oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębiać swoją wiedzę z zakresu form marketingu. Zapraszamy!

Spis treści:

  1. Z jakich elementów składa się logo? Kilka słów teorii dla tych, którzy lubią wiedzieć więcej!
  2. Jakie rodzaje logo możemy wyróżnić?
  3. Czym jest „dobre logo” i jakie są jego cechy?
  4. Ile kosztuje projekt logo?

Z jakich elementów składa się logo? Kilka słów teorii dla tych, którzy lubią wiedzieć więcej!

W jednej z najciekawszych książek poświęconej projektowaniu logo „Logo Design Love. Tworzenie genialnych logotypów” David Airey pisze, że „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy” i chcąc nie chcąc – musimy przyznać mu rację. Logo to nie tylko ładny obrazek, ale przede wszystkim reprezentatywna, nieodłączna i zapadająca w pamięć część wizerunku marki. Oczywiście mówimy tutaj o dobrych projektach. Kiepskie logo może być elementem, który przesądzi o popularności marki oczywiście na jej niekorzyść. Z resztą, żaden specjalista od marketingu nie pozwoli firmie, którą ma przyjął pod swoje skrzydła na reklamowanie się słabym logiem. Nikt po prostu nie będzie chciał się pod czymś takim podpisać.

Zacznijmy jednak od podstaw. Czy wiesz z jakich elementów składa się logo? Dwie najważniejsze części logo to przede wszystkim sygnet, czyli element graficzny oraz logotyp, czyli część tekstowa, a mówiąc ściślej – najczęściej nazwa firmy. Trzecim elementem jest tagline – krótkie hasło „przyklejone” do nazwy. Nie zawsze musi być ono wykorzystywane, jednak z pewnością robi ciekawe wrażenie i daje kolejne możliwości reklamowe.

Jakie rodzaje logo możemy wyróżnić?

Skoro już jesteśmy w tematach bardziej teoretycznych, opowiemy jeszcze pokrótce, jakie są rodzaje logo. Pierwszy podział, jaki możemy wyodrębnić to podział na znaki abstrakcyjne oraz przedstawiające. Te pierwsze to po prostu charakterystyczne symbole, które same w sobie nie sugerują nam nic konkretnego. Takie logo ma np.: Pepsi czy Nike. Znak przedstawiający z kolei zawiera konkretny symbol, który ma kojarzyć się z marką. Do tego rodzaju zaliczymy logo WWF czy Dove. Oto podział logo ze względu na rodzaje, które możemy wyróżnić:

  • Znak graficzny – wykorzystanie wyłącznie sygnetu do stworzenia logo. Najlepszym przykładem jest firma Apple;
  • Logotyp – część składowa logo, która może również istnieć sama w sobie. Jest to wobec tego nazwa przedstawiona w charakterystycznej, graficznej formie;
  • Monogram – przedstawienie nazwy firmy lub inicjałów właścicieli w formie graficznej. Jednym z najbardziej znanych monogramów może jest Volkswagen;
  • Emblemat – przedstawienie nazwy w wybranej formie graficznej, zazwyczaj przy wykorzystaniu tagline;
    Maskotki – równie popularna forma przedstawienia logo, kiedy jego najważniejszym elementem stają się charakterystyczne dla marki postaci. Przykład? Cheetos, Danio czy chociażby kluby sportowe, takie jak Chicago Bulls;
  • Glif – ostatnia forma przedstawienia logo, polegająca na wykorzystaniu pierwszej litery nazwy firmy w graficzny sposób. Przykładem może być firma McDonald i charakterystyczne „złote łuki” układające się w literę „M”.

Oczywiście sposób zastosowania loga weryfikowany jest zazwyczaj już w trakcie jego wykorzystania. Projektując logo należy skupić się na różnych opcjach, aby móc dobierać je do odpowiednich sytuacji. Możemy jednak powiedzieć, że niezależnie od tego jakiego rodzaju logo wybierzesz – ważna jest kreatywność, dzięki której logo będzie wyjątkowe. Przejdźmy zatem do kolejnego punktu naszego artykułu, z którego dowiesz się…

Czym jest „dobre logo” i jakie są jego cechy?

Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o to, jak powinno wyglądać i z czego się składać dobre logo. Nie ma jednego klucza, dzięki któremu stworzysz projekt, który na zawsze zapadnie w pamięć konsumentów. Wyróżnia się jednak kilka charakterystycznych elementów, które składają się na wyjątkowe, trafiające do odbiorców projekty. Dobre logo powinno być przede wszystkim:

  • Proste, nieprzekombinowane i zapadające w pamięć. Nieskomplikowane logo nie tylko wygląda dobrze oraz kojarzy się z profesjonalizmem (co z pewnością jest niezwykle istotne w budowaniu wizerunku), ale również pozwala na znacznie większe możliwości skalowania rozmiaru.
  • Wyróżniające się i ponadczasowe. Zapomnij o naśladowaniu konkurencji i podkreśl oryginalny charakter swojej marki. Dobrym pomysłem na sprawdzenie czy projekt wystarczająco różni się od już istniejącego logo jest położenie ich obok siebie. Jeśli zostanie przyćmiony przez konkurencję – to zdecydowanie będzie znak, aby pomyśleć nad innym rozwiązaniem.
  • Uniwersalne i funkcjonalne. Pamiętaj, że Twoje logo będzie prezentowane w różnych rozmiarach oraz miejscach. Dobry projekt to przede wszystkim taki, który będzie na tyle wszechstronny, aby umieścić na przeróżnych nośnikach. Pomyśl jak będzie wyglądał w pionie, w poziomie, w jaki sposób zaprezentuje się na dużej powierzchni i czy przykuje Twój wzrok na niewielkiej.
  • Dopasowane do marki. Tutaj można się oczywiście spierać, ponieważ istnieją przecież loga, które nie budują bezpośrednich skojarzeń z daną branżą, są po prostu abstrakcyjne. Zauważ jednak, że bez względu na to czy jest to dosłowna grafika, czy abstrakcyjny symbol – swoim designem od razu nasuwa jakieś konkretne skojarzenia (dobrym przykładem jest logo Mercedesa).

Domyślasz się już pewnie, że stworzenie logo, czyli zadanie, które na pozór wydaje się proste – niekoniecznie takie jest. Na projekt dobrego znaku składa się dużo czynników, a sama praca grafika wymaga specjalistycznych umiejętności oraz odpowiednich narzędzi. Proces realizacji wymaga także dokładnego przygotowania, przeprowadzenia researchu oraz stworzenia szczegółowego planu. Kiedy już pojawia się koncepcja, musi ona zostać zrealizowana i zdigitalizowana, co nie byłoby możliwe bez doskonałej znajomości odpowiedniego oprogramowania. Jak widzisz, taki projekt – szczególnie, jeśli chcesz, aby był dobry – wymaga wielogodzinnego nakładu pracy. Skoro już wiesz, jak wygląda proces tworzenia logo, pozwól, że porozmawiamy o pieniądzach…

Ile kosztuje projekt logo?

Nie zaskoczymy Cię pewnie, jeśli powiemy, że nie da się określić konkretnego przedziału kosztów, jakie wiążą się z projektem logo. To znaczy… można, ale różnica pomiędzy dolną a górną granicą będzie chyba zbyt kolosalna. Za projekt logo trzeba będzie zapłacić bowiem od 100 złotych do nawet setek tysięcy dolarów. Skąd wynikają tak ogromne różnice? Pierwszym czynnikiem jest z pewnością doświadczenie projektanta oraz ewentualna renoma marki, szczególnie w przypadku rebrandingu ogromnych, dobrze znanych firm, takich jak Xiaomi (której projekt logo został wyceniony na 300 tysięcy dolarów). Jeszcze jednym ciekawym przykładem bardzo drogiego logo jest projekt znaku wykonany dla Polski przez agencję Wally’ego Olinsa, który kosztował aż milion złotych! Takie przetargi rządzą się jednak swoimi prawami, a na tak ogromną sumę składają się również inne działania brandingowe, jak chociażby badania konsumenckie czy tworzenie pełnej księgi identyfikacji wizualnej, która w przypadku tak ogromnych zleceniodawców może być naprawdę obszerna.

Nie oszukujmy się jednak, że każde dobre logo musi kosztować miliony. Ba! W większości przypadków nawet nie powinno. Generalnie na polskim rynku standardowa cena logo oscyluje w przedziale 1500 – 5000 złotych i każda kwota, która się w nim mieści, dla standardowej firmy z pewnością będzie ceną uczciwą. Dlaczego tyle? Właśnie w tym celu rozpisaliśmy powyżej wszystkie etapy procesu, które składają się na stworzenie dobrego projektu. Samo zaprojektowanie logo może zająć kilka godzin, jednak odpowiednia analiza, stworzenie różnorodnych konceptów, wykonanie projektów, wprowadzenie potrzebnych modyfikacji oraz przygotowanie końcowego pliku – to już praca na wiele godzin. Jeśli zatem kuszące wydają Ci się ceny logo, wynoszące zaledwie kilkaset złotych, pomyśl, z których etapów przygotować zrezygnuje grafik i jak wobec tego zaprezentuje się finalny projekt, który dostaniesz.

Logo firmy to jednorazowy wydatek, w który warto zainwestować, chociażby ze względu na sam wizerunek marki oraz późniejsze działania marketingowe. Kiepski projekt nie będzie zbyt dobrze reprezentował Twojej firmy, zgadza się? Dobre logo to wizytówka. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – „firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy”. Możemy Ci zagwarantować, że nie pożałujesz decyzji o zainwestowaniu w profesjonalne logo dla swojej marki. Chcesz postawić na sprawdzony marketing? Nasza agencja i doświadczeni graficy stworzą dla Ciebie zarówno logo, jak i pełną identyfikację wizualną! Zobacz nasze projekty, skontaktuj się z nami i podejmij decyzję o dobrej zmianie już dziś!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   1
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF sp. z o.o. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.