Blog

UX design na stronie internetowej, dlaczego jest tak ważny?

Autor: Patrycja Pałka
28.08.2020
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany

UX – User Experience - do niedawna tajemnicze pojęcie zza oceanu, nic niewnoszące do codzienności przeciętnego użytkownika Internetu. Często ignorowane na rzecz utartych schematów i z pozoru najkorzystniejszych rozwiązań. Jednak, jak wyraźnie pokazuje historia web designu – niesłusznie.

Na szczęście obecnie rynek UX w Polsce rozwija się całkiem prężnie, ewoluując wraz z rozwojem technologii i jakością produktów cyfrowych. Analizując raporty na przestrzeni, ośmiu ostatnich lat, wyraźnie widoczna jest tendencja wzrostowa w zakresie liczby UX designerów na rynku, a także słuszności inwestycji czasu i finansów w potrzeby użytkowników.

User Experience potrafi czynić cuda!

W jaki sposób i jak bardzo skutecznie – odpowiadamy poniżej.

UX, co to jest ?

Według najprostszej definicji UX to ogół wrażeń, jakich użytkownik doświadcza podczas korzystania z produktu lub usługi. Najczęściej termin odnosi się do oprogramowania, urządzeń elektronicznych, aplikacji i serwisów internetowych. Podstawą egzystencji User Experience jest uwzględnienie potrzeb i preferencji docelowych użytkowników. W kontekście stron internetowych to po prostu szeroko rozumiana skuteczność i użyteczność w realizowaniu określonych założeń.

Witrynę internetową zaprojektowaną zgodnie z wytycznymi UX, określić można popularnym powiedzeniem, które mówi, że „interfejs użytkownika jest jak dobry żart. Jeśli musisz go tłumaczyć – nie jest taki dobry”. Sztuką UX jest więc odpowiedź na potrzeby użytkownika, przy jednoczesnej realizacji celów biznesowych.


Dobry UX to wielowymiarowa korzyść – zwiększa satysfakcję klienta i producenta.

Co składa się na User Experience?

Pozytywne doświadczenie użytkownika to wartość dość skomplikowana do zmierzenia i jednoznacznego określenia. Trudno jest dogodzić każdemu i każdą potrzebę zaspokoić w takim samym stopniu. Nie oznacza to jednak, że rozwiązanie uniwersalne nie istnieje. Kluczem do sukcesu jest wnikliwa interpretacja i odpowiednie podejście do tematu. Każdy odbiorca jest inny, ale do każdego odnieść można szereg czynników, których ocena i analiza mogą znacznie poprawić ogólne wrażenie podczas korzystania z danego narzędzia, a co za tym idzie – funkcjonowanie całej witryny.

Elementy składowe UX:

  • Estetyka
  • Przejrzystość
  • Czytelność
  • Nawigacja
  • Język – jasność komunikatów
  • Odporność na błędy
  • Dostępność zasobów

UX na stronach internetowych to budowanie dobrych doświadczeń użytkownika. Należy jednak pamiętać, że każde pozytywne wrażenie odbiorców witryny, powinno przekładać się na osiągnięcie celu postawionego przed projektem. Może to być budowanie świadomości marki, wzrost sprzedaży, podniesienie współczynnika konwersji, czy pozyskanie nowych klientów.

Strona internetowa ma być miejscem, gdzie interakcja przebiega płynnie, gdzie budowanie relacji z potencjalnym klientem wychodzi naturalnie i przyjemnie.

Właściwy UX design to podstawowy filar internetowych sukcesów.

300 Milion Button – czyli o tym, jak UX zwiększa sprzedaż

Doskonałym przykładem na potwierdzenie słuszność analizy UX web design, jest sytuacja przedstawiona w książce „Web from Design”. Publikacja rozkłada na czynniki pierwsze, kwestie formularzy na stronach internetowych, które tworzą lub przerywają najważniejsze procesy on-line.

Przykład ze środowiska e-commerce pokazuje, jak ważne są emocje użytkowników oraz jak prawidłowe ich odczytanie może zaprowadzić do zwiększenia rocznej sprzedaży - nawet kilkakrotnie. Nie od dzis wiadomo, że kupujemy zmysłami. 

Sytuacja, o której mówimy miała miejsce w jednym z amerykańskich, dużych serwisów sprzedażowych.

Standardowy formularz:

  • Dwa pola: E-MAIL ADDRESS i PASSWORD
  • Dwa przyciski: LOGIN i REGISTER
  • Jeden link: FORGOT PASSWORD

Prosta, najczęściej spotykana forma, w niczym nieodróżniająca się od standardów. W czym więc istniał problem? Otóż diabeł tkwi w szczegółach … i ludzkiej pamięci.

Najwięcej komplikacji nie wnosił sam layout formularzu, a jego miejsce. Użytkownicy napotykali go w momencie wypełnienia koszyka przedmiotami, które chcieli kupić i naciśnięciu przycisku „do kasy”. Tuż przed dokonaniem płatności – pojawiał się blankiet. I tutaj zaczynały się schody.

Konfrontacja oczekiwań z rzeczywistością okazała się stawiać założenia na przegranej pozycji, już w przedbiegach. Zachowania i odczucia użytkowników całkowicie różniły się od tych, jakie przewidywali web designerzy. Przeprowadzone testy użyteczności wyraźnie uwydatniły frustrację klientów, które aż w 75% doprowadziły do przerwania i porzucenia procesu zakupowego na zawsze.

Okazało się, że wszyscy klienci – zarówno ci pierwsi, jak i ci powracający – mieli sporo wątpliwości co do logowania się przez adres e-mail. Użytkownicy nie byli w stanie przypomnieć sobie, czy faktycznie jest to pierwsza rejestracja, wprowadzając kolejne kombinacje hasła i adresu, które niestety nie dawały żadnego skutku, w tym najważniejszego – możliwości przejścia do dalszego etapu. Niezadowolenie rosło również w grupie stałych klientów – nie pamiętali danych logowania, a wielu z nich na przestrzeni lat po prostu zmieniło adres e-mail, dawno nie korzystając z poprzedniego. Wielu z nich uważało, że wymagane przez witrynę informacje, zostaną wykorzystane w niecnym celu spamowania ofertami marketingowymi. Kilkoro badanych wyrażało także opinię o tym, że sprzedawca poniekąd narusza ich prywatność.

Przeprowadzona analiza bazy danych oraz badanie wrażeń i doświadczeń użytkowników, dały jednoznaczny sygnał, że formularz uniemożliwia sprzedaż. Bardzo dużą sprzedaż.

Opracowano więc uniwersalne rozwiązanie, które pozwoliło na zadowolenie obu grup docelowych.

Projektanci usunęli przycisk REGISTER, w jego miejsce umieszczając CONTINUE TO PROCEED, z prostym komunikatem „Nie musisz zakładać konta, aby robić zakupy w naszej witrynie. Po prostu kliknij Kontynuuj, aby przejść do kasy. Aby w przyszłości dokonywać zakupów jeszcze szybciej, możesz utworzyć konto podczas płatności ”.

Rozwiązanie to okazało się być kamieniem milowym w rocznym rozliczeniu przychodów. Liczba klientów dokonujących zakupy wzrosła o 45%, dodatkowe zakupy zapewniły 15 milinów dolarów zysku w pierwszym miesiącu, a w pierwszym roku witryna odnotowała aż 300 000 000 milinów dolarów zarobku.

Badanie, analiza i wnioski wyciągnięte z ogółu wrażeń, jakie towarzyszyły użytkownikom podczas procesu zakupowego, pozwoliły podjąć działania, które w ekspresowym tempie podniosły efektywność witryny.

UX design na stronach internetowych

Każda strona internetowa to narzędzie, które powstało w konkretnym celu. Spośród 200 milionów aktywnych i aktualizowanych witryn – każda ma realizować dane założenia biznesowe. Na szczęście wraz z rozwojem technologii, ewoluuje również świadomość dialogu z użytkownikiem. Budowanie pozytywnych relacji to inwestycja, która zwraca się bardzo szybko. Długotrwały proces, który ma na celu zwiększenie satysfakcji użytkownika, poprawę funkcjonalności i użyteczności, jest w stanie zapewnić przyjemną interakcję pomiędzy produktem a klientem. Nie jest to sztuka łatwa, ale też nie jest nierealna do opanowania.

 

Zalety płynące ze stosowania UX.

Dobrze zaprojektowana strona WWW to zadowolenie już w pierwszym momencie. Nie należy jednak mylnie interpretować kwestii UX. Dobre UX design to nie tylko nietuzinkowy projekt i wyszukany artyzm. To, co dla użytkownika jest satysfakcją to przede wszystkim użyteczność.

Ukryty pośród gąszczu pięknych grafik formularz kontaktowy lub sekcja „oferta”, na pewno nie zachęcą do dłuższych lub ponownych odwiedzin. User Experience design to łagodne poprowadzenie klienta w myśl filozofii „nie każ mi się wysilać”. Internauci doceniają łatwość, prostotę i intuicyjność, a kiedy klient bez problemu znajdzie to, czego szuka – wzrasta współczynnik konwersji.

UX design, a współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji to stosunek liczby klientów odwiedzających stronę internetową do tych, którzy wykonali postawiony przed nimi cel – np. dokonali zakupu lub zapisali się newslettera. Wyższy wynik to większy sukces i analogicznie – mniejszy – powinien dać sygnał do podjęcia konkretnych kroków w celu optymalizacji witryny.

Jeśli strona nie konwertuje, to nie zmienia ruchu w to, czego życzą sobie jej twórcy – nie generuje sprzedaży. A przecież tego nie chce nikt, prawda?

Pojęcie współczynnika konwersji powinien znać każdy przedsiębiorca – bez względu na rodzaj i wielkość prowadzonej działalności. Aby go poprawić należy skupić się przede wszystkim na użyteczności witryny, dotarciu do właściwej grupy docelowej i odpowiadaniu na jej potrzeby.

Źródło: Gomez, Veopix design, Forrester Research

Badania prowadzone w zakresie użyteczności strony, wyraźnie pokazują, że po poprawkach UX już o 83% wzrasta KPI – konwersja, ilość wyświetlonych stron, szybkość poruszania się po stronie, docieranie do kluczowych informacji, a już o 225% podnosi się wskaźnik sprzedaży, kiedy we właściwym momencie podamy klientowi informacje o produkcie.

Strona internetowa zaprojektowana zgodnie z wytycznymi UX podnosi współczynnik konwersji, będąc miejscem atrakcyjnym, responsywnym i spełniającym oczekiwania ogółu.

Strona internetowa zaprojektowana zgodnie z wytycznymi UX - ZARABIA.

Powiedzenie znane u naszych zachodnich przyjaciół mówi, że Every dollar spent on UX brings in between $2 and $100 dollars in return (nawet dollar wydany na UX może przynieś od $2 do $100 zysku). Warto o tym pamiętać, zwłaszcza biorąc pod uwagę w swoim biznesplanie wzrastającą sprzedaż, rozwój i stałe poszerzanie rynku.

Jeśli Wasza strona internetowa nie spełnia zakładanych celów, a podejmowane działania nie są nadal wystarczająco efektywne – zajrzyjcie do nas. Doskonale zdajemy sobie sprawę z wagi UX designu i tego jak ważna to część współczesnego biznesu.

Sprawdźcie, co możemy dla Was zrobić.

kategoria: Web design
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany