Blog

Współpraca między działami firmy, środkiem do jej sukcesu

Autor: Aneta Hylińska
07.10.2020
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany

Dziś temat troszkę inny niż zwykle - współpraca między działami.

Dlaczego współpraca między działami firmy powinna być ważna zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika?

Odpowiadamy w poniższym wpisie, do którego serdecznie Was zapraszamy!

Każda firma – zarówno ta duża, zatrudniająca setki pracowników, jak i mniejsza, kilkuosobowa – potrzebuje rozwiniętego systemu współpracy zespołowej. Przedsiębiorstwo działa wtedy znacznie skuteczniej i szybciej, łatwiej przy tym spełniając oczekiwania Klienta.


Poniżej przedstawimy kilka prostych reguł, których należy się trzymać, aby współpraca w firmie nie tylko funkcjonowała bez zarzutu, ale i przekładała się na jej sukces.

Podział zadań

Konieczne jest, aby na samym początku określić system współpracy, tak, aby każdy dział w firmie wiedział, za co jest odpowiedzialny i co należy do jego zadań. Główną koncepcją tej zasady jest podział projektu na mniejsze integralne części, które wzajemnie się uzupełniają. Rozbicie pracy na mniejsze elementy prowadzi do zwiększenia jakości i efektywności oraz skrócenia czasu poświęconego danemu projektowi. W takiej sytuacji każdy dział wie, które obowiązki do niego należą i nie wchodzi w kompetencje innych.

Świadomość zadań innych działów

Dobrze jest, aby każdy z pracowników wiedział, jakie w przybliżeniu obowiązki ma jego kolega. Oczywiście w dużej korporacji jest to niemożliwe, ale w takiej sytuacji należy ograniczyć swoją wiedzę na poziomie danego działu, a nie konkretnej osoby.
Im lepiej wiemy kto, czym się zajmuje, jakie ma obowiązki i ograniczenia, tym lepiej możemy organizować pracę w ramach projektu i delegować zadania. Taki system pozwala uniknąć niepotrzebnych konfliktów i nieporozumień.

Różne działy – inne cele?

Najważniejszą kwestią, jest uświadomienie sobie, że cele firmy są wspólne dla wszystkich jej pracowników. Wszystkie działy mają ten sam cel, a jest nim dobro firmy. Dział sprzedaży ma za zadanie pozyskać Klienta, a w dłuższej perspektywie doprowadzić do długoterminowej z nim współpracy. Nie jest to jednak możliwe bez wsparcia działu wykonawczego, który z kolei przekazane życzenia Klienta, wciela w życie. Natomiast dział wykonawczy nie zdoła wykonać swojej pracy bez owocnego dialogu z działem sprzedaży... I tak koło się zamyka, tworząc cykl skutecznej współpracy, przynoszącej wymierne korzyści.

Korzyści płynące ze sprawnej współpracy

Trzeba pamiętać, że rzucenie hasła — sukces firmy, nie jest dobrym rozwiązaniem, a często nawet pejoratywnym. Jest to cel zbyt ogólny, a nie od dziś wiadomo, że ogólne cele motywują w mniejszym stopniu. Każdy z pracowników powinien mieć świadomość, co konkretnie przyniesie mu efektywna współpraca.
Nie musi to być zawsze korzyść finansowa, a np. zmniejszenie nakładu pracy, czy szybsze sfinalizowanie prac nad danym projektem.

Nie szukaj problemów tylko rozwiązań!

To hasło funkcjonuje w naszej firmie od bardzo dawna:) Wiemy, że rozwiązań szuka się szybciej i skuteczniej w większej grupie – bo przecież co dwie głowy to nie jedna.

Współpraca międzydziałowa sprawia, że pracownicy są bardziej produktywni, a klienci bardziej zadowoleni.

To nie wszystko. Współpraca daje pracownikom większe poczucie integracji i sprawia, że realizacja obowiązków staje się sprawniejsza, przyjemniejsza, a przy tym zapewnia zawodowe spełnienie.

Musimy mieć świadomość, że zadowolenie pracowników bezpośrednio przekłada się na dobro firmy.

Jeśli chcecie zobaczyć, jak wyglądają efekty naszej współpracy między działami firmy – zapraszamy. Współpraca między naszymi działami zawsze oznacza wzajemne uzupełnianie się, ciekawe projekty i dobrą zabawę, co mamy nadzieję - doskonale widzicie. 

kategoria: Organizacja pracy
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany