Blog

7 powodów, dla których warto prowadzić firmowe konto w social mediach

Autor: Patrycja Pałka
15.06.2020
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany

Nikomu chyba nie trzeba wyjaśniać, jak ważne miejsce we współczesnej komunikacji zajmują media społecznościowe. Możliwości, jakie otwierają się przed przedsiębiorcami, umiejętnie wykorzystującymi te narzędzia, są w stanie zapewnić wielokrotnie wyższe zyski, niż początkowa inwestycja. Wystarczy odpowiednia ilość czasu poświęcona na sprawną komunikację, a pierwsze efekty mogą pojawić się niemal natychmiast.

Działania Facebooka i Instagrama efektywnie wspomagają pozyskanie nowych klientów i utrzymanie relacji z obecnymi.

Zapraszamy do lektury, w której omawiamy, dlaczego prowadząc firmę, warto rozwijać swój fanpage w mediach społecznościowych.

Wizerunek i rola marki

Jak Cię widzą, tak Cię piszą.

Tak mawia stare polskie porzekadło i trudno się z nim nie zgodzić. Zwłaszcza kiedy o możliwościach social mediów mówimy.

Facebook i Instagram to serwisy społecznościowe, które pozwalają stworzyć przestrzeń na własnych zasadach. Prowadząc konto firmowe, możesz decydować jaka ilość, jakość i tematyka informacji pojawi się na Twoim profilu, do kogo ją skierujesz i w jakiej formie.

Jeśli więc możesz zbudować środowisko, w którym wykreujesz wizerunek dokładnie tak, jak chcesz, to dlaczego z tego nie skorzystać?

Wizerunek firmy w sieci to jeden z podstawowych filarów UX (user experience). Umiejętność zarządzania nim to w XXI wieku zdolność wręcz obowiązkowa. Podczas planowania strategii marketingowej, jednym z podstawowych kroków jest stworzenie spójnego profilu firmy, który stanie się podstawą do wiarygodnej i efektywnej reklamy.

Cywilizacyjnie dotarliśmy do momentu, w którym Internet jest jednym z podstawowych (jak nie podstawowym) źródeł informacji. Analogicznie więc Twój potencjalny klient, szukając danego towaru lub usługi, sięgnie w pierwszej kolejności po najpopularniejsze narzędzie.

I teraz odpowiedz sobie na pytanie, czy korzystny wizerunek pozwoli zatrzymać Ci go przy swojej ofercie, czy wręcz odwrotnie?

Proste, prawda?

Reklama

Od tego można by zacząć artykuł i na tym go zakończyć. Menedżer reklam to możliwości, które w odpowiednich rękach potrafią zdziałać cuda! Od zwiększenia ruchu w witrynie, poprzez budowanie społeczności po czystą sprzedaż.

Codziennie na Facebooka loguje się około 2 miliardy użytkowników, każdy z nich chcąc nie chcąc, trafia na reklamy, jeśli więc nawet tylko połowa dokona zakupu - popyt mamy w dalszym ciągu na bardzo wysokim poziomie.

Reklama na Facebooku i Instagramie, odpowiednio zoptymalizowana i skierowana do właściwego targetu, może przynieść zyski kilkakrotnie nawet przekraczające początkową inwestycję.

Menedżer reklam pozwala bardzo precyzyjnie określić każdy aspekt konkretnej kampanii, dzięki czemu masz pełną kontrolę nad:

  • budżetem
  • grupą docelową i personalizacją
  • celem
  • lokalizacją
  • czasem rozpoczęcia
  • czasem zakończenia
  • rodzajem reklamy

Przewagą reklamy w social mediach jest też to, że doskonale sprawdza się zarówno w przypadku dużych, światowych przedsiębiorstw, jak i mniejszych, lokalnych firm.

Bez względu na to, kim Ty jesteś i jaki cel masz w planach – w social mediach możesz go osiągnąć.

Prezentacja towarów i usług

Każdy przedsiębiorca prowadząc działalność stacjonarnie, ze szczególną troską dba o wizualizacje miejsca sprzedaży, wygląd witryn i odpowiednią prezentację towarów. W takim jednak przypadku jest on ograniczony lokalizacją, która ma ogromny wpływ na ilość klientów, którzy będą mieli okazję w ogóle zobaczyć towar. Nie każdy też przedsiębiorca prowadzi sklep online, korzystając z dobrodziejstw marketingu internetowego.

W takiej sytuacji przychodzi z pomocą magia social mediów. Zakładając fanpage całkowicie darmowo, dajesz światu sygnał, że jesteś. To już połowa sukcesu. Drugą połową jest umiejętnie pokazać - po co jesteś?

Facebook daje mnóstwo możliwości zaprezentowania asortymentu, bądź rodzaju usługi. Tradycyjny post, album zdjęć, karuzela, pokaz slajdów, czy materiał błyskawiczny to rozwiązania, które sprawdzą się doskonale w przypadku każdej branży. Ponadto portal umożliwia skorzystanie z szablonów, których wybór i dopasowanie pozwolą w pełni dostosować walory estetyczne i układ strony do profilu branży i celów, jakie planujesz zrealizować.

Z Instagramem sprawa ma się nieco inaczej. Aplikacja nie posiada aż tak rozbudowanych opcji tworzenia postów, ale żadnej marce na świecie to nie przeszkadza. Na chwilę obecną korzysta z niego ponad 25 milionów firm, prężnie radząc sobie z prezentacją towarów i usług. Dlaczego więc miałbyś do nich nie dołączyć?

Dialog

Ponoć istota przyjaźni tkwi w dialogu.

Tak, jak to zdanie z łatwością można odnieść do życia codziennego i relacji między ludzkich, tak również śmiało możemy wprowadzić je w świata biznesu.

Stojąc po jednej ze stron barykady, jako sprzedawca – warto zbudować most, po którym komunikacja odbywać się będzie znacznie szybciej i łatwiej. Problem w tym jednak, że nie każdy, kto mówi, mówi z sensem. Aby więc uniknąć działań, które nieodwracalnie mogą pogrążyć Twoją firmę, zamiast wynieść ją na wyżyny sympatii w oczach klienta, warto skupić się na podstawach:

Profil odbiorcy

Oczywiste jest, że do każdego człowieka odnosisz się w mniej lub bardziej charakterystyczny sposób. Inaczej mówimy do przyjaciela, partnera, starszych ludzi, czy obcej osoby.

A do kogo mówi Twoja firma? Priorytetem każdej strategii jest dokładne określenie grupy docelowej, a następnie dostosowanie do niej języka (dialogu i korzyści). Pamiętaj, że konkretny target to konkretne oczekiwania. Bezpośredni odbiorca Twojej komunikacji powinien Cię rozumieć i kolokwialnie mówiąc, poczuć Twoje „flow”.

Warto również zwrócić uwagę na podział odbiorców: bezpośredni i pośredni.

Bezpośredni to docelowy target, do którego firma stara się dotrzeć, aby zaspokoić potrzebę zakupową. Pośredni natomiast z punktu widzenia sprzedawcy jest równie cenny. Media specjalistyczne, dziennikarze branżowi, czy influencerzy, którzy zaliczają się do tej grupy to doskonały sposób na zwiększenie zasięgów, angaż w budowanie świadomości marki, a także corossowanie kanałów społecznościowych.

Czas

Komunikacja jest najbardziej efektywna, kiedy opiera się na dialogu, a żeby dialog miał miejsce, w dyskusji musi brać udział co najmniej dwie strony. Działania takie mogą być jednak nieco utrudnione, kiedy jedna ze stron ma czas na sen, pracuje bądź nie ma możliwości zabrać głosu. Dlatego tak niezwykle istotnym jest, o jakiej porze dnia (lub nocy) zwracasz się do swoich odbiorców w social mediach.

Aby dialog nie był jedynie smutnym monologiem bez odzewu, warto zajrzeć do cyferek.

Statystyki na Facebooku i Instagramie, do których ma dostęp każdy administrator strony, wyraźnie pokazują, kiedy Twoi klienci są najbardziej aktywni, kiedy najmniej, a kiedy wchodzą w interakcję. Analiza tych danych pozwala na opracowanie z dokładnością co do godziny najlepszego czasu komunikacji. Podejmowanie działań w takich porach pozwoli na zaangażowanie odbiorcy, nawiązanie więzi oraz osiągnięcie wymiernych korzyści w postaci późniejszej sprzedaży.

Temat

Nawet jeśli nie władasz pięcioma językami - a w tym mandaryńskim, nie podróżujesz prywatnym odrzutowcem, a asortyment w Twoim sklepie to nie diamenty – masz dokładnie taką samą szansę na zainteresowanie odbiorcy, jak każdy. Oczywiście szczypta kreatywności jest, jak najbardziej wskazana, ale nawet sprzedaż skarpetek opowiedziana w odpowiedni sposób może wydać się interesująca. Najważniejsze, to dać użytkownikowi wartościowy kontent, wykreowany na własnych zasadach. 

Dzięki dialogowi w social mediach możsesz dokładnie wsłuchać się w potrzeby swojego klienta i doskonale dopasować do jego potrzeb ofertę. 

Relacje

Relacje na Facebooku i Instagramie to złoto!

24-godzinne stories, w których można umieszczać filmiki, zdjęcia swipe up’y, gify, ankiety, bommerangi i czego tylko dusza zapragnie, to doskonały sposób na połączenie wszystkich omawianych wyżej punktów. Statystyki dobitnie wykazują, że większość użytkowników korzystających z social mediów, w ciągu dnia sprawdza tylko relacje. To jak szybki i wygodny sposób na interaktywną wizytę w swoim ulubionym sklepie – bez ruszania się z domu, a nawet ulubionego fotela.

Jeśli więc istnieje tak łatwy (i w dużej mierze przyjemny) sposób na komunikację z klientem, dzięki któremu wskaźniki sprzedaży rosną, a Ty jeszcze tego nie robisz – do dzieła!

Storytelling i Employer Branding

Brzmi groźnie i być może dla niektórych obco, ale w świecie reklamy oba te pojęcia istnieją już od dawna. Opowiadanie historii związanych z prowadzeniem biznesu i pracownikami to sposób na komunikację o silnym wpływie na społeczeństwo. Wydarzenia przedstawiane w ciekawy i co najważniejsze, wiarygodny sposób budują więź i efekt utożsamiania się z daną marką.

Ponadto oba te narzędzia pięknie ukazują kulturę danej organizacji, przez co naturalnie wzrasta wiarygodność i wartość przedsiębiorstwa na rynku.

Analizując raporty już z 2017 roku, dostrzec można było wyraźny wzrost zaangażowania pracowników w firmę pod wpływem strategii employer brandingu. Nie trzeba zatem zbyt dużo główkować, aby dojść do wniosku, że stosowanie takich działań, doskonale wpływa na wydajność pracy, a co za tym idzie – całej firmy.

XXI wiek, epoką obrazka

Nie oszukujmy się – pokolenie Y, które jest obecnie najsilniejszym fundamentem na rynku pracy, nie ma czasu na czytanie elaboratów, obszernych tekstów, a czasem nawet czegokolwiek. Pochłonięci pędem życia i pracy liczą na szybkie, łatwe zaspokojenie potrzeb i natychmiastowe efekty. Wychowani w dobie wolnego rynku, przyzwyczajeni do tego, że to do nich przychodzi towar - a nie odwrotnie, aktywnie korzystają z nowinek technologicznych i mediów społecznościowych. Pokolenie Y nie analizuje zakupu wielowymiarowo, a dzięki możliwości dokonania transakcji za pomocą jednego kliknięcia, znacznie chętniej dokonują procesu nabywania w Internecie.

Dlatego, jeśli planujesz dotrzeć do swoich klientów, musisz brać pod uwagę eksplorację przestrzeni, w której ich znajdziesz.

49% populacji korzysta z mediów społecznościowych – czy można posłużyć się mocniejszym argumentem, szukając powodów, dla których warto prowadzić firmowe konto w social mediach? :)

 

Jeśli nie wychodzi Ci sprawna komunikacja w mediach społecznościowych, nie masz na to czasu lub po prostu nie jesteś przekonany co do działań prowadzonych na Facebooku i Instagramie – skontaktuj się z nami, wytłumaczymy Ci, że jak ważny jest to element współczesnego biznesu.

 

Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany