Blog

Pozycjonowanie na długi ogon [long tail]

Autor:  Patrycja Pałka
03.12.2020
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Proces pozycjonowania stron ma sens tylko wtedy, kiedy opiera się o skuteczną strategię słów kluczowych. Takowa z kolei pozwala dotrzeć do użytkownika i spełnić jego potrzeby na różnym etapie świadomości produktu i usługi.

Większość użytkowników korzystających z wyszukiwarki, jako narzędzia do poszukiwania konkretnego towaru, najczęściej posługuje się prostymi frazami, ogólnie odnoszącymi się do danej rzeczy. Nie jest to jednak grupa odbiorców, którą z pełnym przekonaniem można zaliczyć do potencjalnych klientów, finalizujących potrzebę zakupową. Ogólna fraza w większości przypadków oznacza raczej „rozglądanie się po sieci”, badanie rynku, aniżeli ukierunkowane zamiary.

Zupełnie inaczej jest w przypadku długich fraz, czyli tak zwanego pozycjonowania long tail.

Co konkretnie oznacz ten termin i jak duże ma on znaczenie dla procesu docierania do klienta konwertującego i pozycjonowania?

Zapraszamy do artykułu!

Co to jest long tail?

Fraza long tail jest bardziej rozbudowana i zazwyczaj składa się z więcej niż 3 słów - chociaż oczywiście nie stanowi to reguły. Dzięki wykorzystaniu większej liczby słów klient dokładnie precyzuje swoją potrzebę, w efekcie czego wyszukiwarka jest w stanie „wypluć” propozycje bliższe jego zamiarom.

Chociaż długi ogon to praktyka znacznie rzadziej spotykana niż frazy generyczne, to częściej prowadzi do konwersji. Im mniej fraz, tym większe „domyślanie” się wyszukiwarki i wyniki bardziej ogólne. Dlatego wykorzystanie zalet pozycjonowania szerokiego w przypadku zarówno stron internetowych, jak i sklepów on-line ma ogromne znaczenie dla promocji artykułów głównie niszowych.


Jak się jednak okazuje, branża SEO i SEM korzysta z takich możliwości stosunkowo od niedawna, a historia pozycjonowania długiego ogona i długiej listy jego zalet jest bardzo ciekawa.

Jeszcze w 2004 roku long tail wcale nie odnosiło się do branży IT. Hasło ukształtowane w książce Chrisa Andersona „The long tail”, dotyczyło jedynie dziedziny marketingu w oparciu o koncepcje ekonomiczne. W dużym uproszczeniu określał on zwiększoną sprzedaż dla produktów mniej komercyjnych w stosunku do tych flagowych. Analiza ta pozwoliła zauważyć, że w taki właśnie sposób rynek produktów wyspecjalizowanych rozwija się, a dzięki temu pojawia się szansa na rozwój kategorii niszowych.

Po jakimś czasie long tail zaczął coraz śmielej wchodzić w przestrzeń dynamicznie rozwijającej się branży e-marketingu, która zdominowała współczesną sprzedaż. W krótkim czasie działy SEO zaczęły korzystać z możliwości i zasad pozycjonowania długiego ogona, wspomagając sklepy internetowe w promocji oraz sprzedaży produktów i usług, na które dotychczas nie było ani pieniędzy, ani czasu.

Koncepcja długiego ogona pozwala na dostarczanie mniejszej grupy produktów, wąskiej, acz bardziej zainteresowanej grupie konsumentów.

No dobrze, ale jakie konkretnie zalety ma z takiego systemu właściciel e-sklepu lub witryny internetowej?

Zalety pozycjonowania na długi ogon

E-commerce na długim ogonie stoi. Śmiałe stwierdzenia, ale już tłumaczymy, dlaczego ośmielamy się je wysuwać.

Skuteczna strategia pozycjonowania sklepu internetowego to ciągła analiza, badania i opracowywanie wniosków na podstawie zachowań użytkowników. Na często dość pokrętnej drodze dotarcia do klienta wykształcają się mechanizmy odbiegające od typowego postrzegania SEO. Sklepy internetowe, jak żadna inna branż doświadczają zastosowania długiego ogona i często – mogłoby się wydawać – z pozoru absurdalnych fraz. Nic bardziej mylnego – to właśnie w tym absurdzie znajduje się cała idea long tail.

Określenie indywidualnych potrzeb już na samym początku decyzji zakupowej pozwala przyporządkować je do konkretnej propozycji produktowej.

Użytkownik na etapie planowania zakupu odchodzi już od modelu osoby niezdecydowanej. Ewolucja potrzeby zakupowej zaprowadziła nas do miejsca, w którym potencjalny klient wie, jakiego chce koloru, modelu, czy rozwiązania konkretnego problemu dzięki zakupowi.

Dostępność naprawdę szerokiego wachlarza ofertowego na współczesnym e-rynku umożliwia dokładne określenie preferencji w sposób niemalże wielowymiarowy. Należy również brać pod uwagę konkurencyjność, która - zwłaszcza w obecnych czasach - przybiera na sile, co w następstwie odbija się echem w wyścigu o pozyskanie klienta.

Trzeba więc przyjąć, że zapytanie typu long tail powinno koncentrować się wokół rozwiązania problemu. Dlatego, dzięki zastosowaniu szerokiego pozycjonowania nie tylko zadbasz o wysokie pozycje krótkiej listy słów kluczowych, ale także holistycznie podejdziesz do wzrostu ruchu i przychodu w swoim e-sklepie.

Zalety long tail:

  • Zwiększony ruch na stronie internetowej i e-sklepie – nawet o kilkanaście procent
  • Lepsza widoczność witryny na frazy powiązane z ofertą
  • Docelowo, znacznie lepsza widoczność strony na frazy generyczne
  • Wybicie się na tle konkurencji
  • Ruch wysokiej jakości
  • Niższy koszt
  • Szybsze efekty
  • Wysoka stabilność pozycji
  • Znacznie wyższy współczynnik konwersji
  • Pozytywny wpływ na frazy ogólne
  • Budowanie rozpoznawalności marki i wizerunku eksperta
  • Nawiązanie więzi z klientem, który po dotarciu do e-sklepu lub strony WWW za pomocą długiego ogona, spędza znacznie więcej czasu na przeglądaniu większej ilości podstron, niż w przypadku stron pozycjonowanych na krótkie frazy


Nasuwa się zatem pytanie, które towarzyszy każdemu przedsiębiorcy: Czy pozycjonowanie na długi ogon się opłaca?

Oczywiście, że tak, zwłaszcza dla firm, które nie mogą pochwalić się długim stażem na rynku i wysokim budżetem na pozycjonowanie. W takim przypadku frazy generyczne mogą wytworzyć znacznie więcej kosztów niż zysków, a starcie z firmami przeznaczającymi kwoty o kilka zer więcej na SEO, jest raczej średnio przyjemne w skutkach.

Ponadto, trzeba zauważyć, że krótkie frazy wystepują jedynie w początkowej fazie kreowania świadomości o produkcie lub usłudze. Klient nie wie dokładnie, czego chce, czego poszukuje i co rozwiąże jego problem. Wie, że poszukuje i tyle. Decyzja zakupowa jest finalizowana w momencie, kiedy potrzeba zakupowa jest dokładnie określona, a następnie zaspokojona. Użytkownik używa długiego ogona, aby dokładnie określić swoje pragnienia. A każde dokładne określenie pragnień wymaga jedynie adekwatnej do tych pragnień odpowiedzi.

Jak w IBIF.PL wygląda pozycjonowanie na długi ogon?

Odpowiadamy na potrzey naszych Klientów. To, co przede wszystkim pozwala nam osiągać efekty zadowalające dla klientów, to nasze wieloletnie doświadczenie, wiedza i indywidualne podejście. Każda potrzeba jest zupełnie inna i wymaga zupełnie innego podejścia. Badamy, analizujemy, wdrażamy kompleksowe rozwiązania. Działamy na rynku e-commerce od 11 lat i doskonale wiem, jak go ujarzmić. 

Zajrzyj do naszej oferty i znajdź rozwiązanie skrojone na miarę potrzeb Twojego biznesu.

kategoria:  seo
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze