E-mail: biuro@ibif.pl

Blog

11 dobrych praktyk na Instagramie

Autor: Patrycja Pałka
18.09.2019
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę

W XXI wieku, gdzie social media grają pierwsze skrzypce w komunikacji międzyludzkiej, Instagram stanowi jedno z podstawowych narzędzi, którym posługuje się już ponad 6 miliomów Polaków. Ta popularna platforma już dawno porzuciła status wsparcia dla działań Facebooka, na rzecz tytułu jednego z czołowych serwisów społecznościowych rynku ogólnoświatowego. Każda współczesna firma dążąca do rozwoju, pozyskiwania nowych klientów i prężnego działania w branży, ma konto na Instagramie. Jest to w biznesie jeden z podstawowych filarów kampanii reklamowych i łatwej (przyjemnej) komunikacji z klientem. Dzięki Instagramowi możemy znacznie podnieść świadomość marki i zwiększyć zasięgi.

Co jednak należy robić, aby osiągnąć właśnie takie efekty w dość krótkim czasie i pokazać się swoim followersom od jak najlepszej strony?

PRAWIDŁOWA PRAKTYKA to klucz do sukcesu. Poznajcie 10 najlepszych z nich i już dziś wprowadźcie w struktury działania swojej firmy, a  zobaczycie, że na wzrost statystyk nie trzeba będzie długo czekać.

UZUPEŁNIJ PRAWIDŁOWO BIO

BIO, czyli biogram Twojej firmy. Masz do wykorzystania 150 znaków - dla jednych to zbyt mało, dla innych wręcz przeciwnie. Ograniczona liczba znaków ma swoje plus. Nie możesz oczywiście zamieścić tutaj całej listy swoich produktów, ale z pewnością bez problemu “wyrobisz się” tam z podstawowym komunikatem dotyczącym Twojej firmy. Praktyką często stosowaną przy opisie BIO, jest też dodawanie hashtagów związanych z działalnością firmy.

BIO to pierwszy widok, który wyświetli się użytkownikowi wchodzącemu na Twój profil, pamiętaj więc aby zawrzeć tam informacje najważniejsze i zachęcające do dalszego oglądania.

BIO to również miejsce na Instagramie gdzie możesz dodać aktywny link. Warto zamieścić tutaj przekierowanie do Twojej witryny internetowej, tak aby użytkownicy mogli łatwo do niej przejść.

POSTAW NA JAKOŚĆ I KONCEPCJĘ ZDJĘĆ

Instagram to świat obrazków i wizualizacji. Jeśli zdjęcie przykuje uwagę użytkownika - kliknie w nie, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo przejścia na profil autora. Zdjęcie to wizytówka Twojego profilu a co za tym idzie firmy i produktów. Warto więc postawić na dobre jakościowo zdjęcia w odpowiednim formacie. Jeśli nie chcesz inwestować w sesje zdjęciowe lub niekoniecznie mogą one zdać egzamin w przypadku Twojej firmy, po prostu przykładaj wagę do jakości (i treści) zamieszczanych zdjęć. Kanały na YouTube obfitują we wszelkiego rodzaju tutoriale i filmiki instruktażowe, które przeprowadzą Cię przez proces tworzenia dobrych fotografii. Ważne, aby były one spójne ze specyfiką przedsiębiorstwa, adekwatne do rodzaju działalności, ale też ciekawe, estetyczne i kształtujące świadomość marki.

Koncepcją Instagrama jest siatka, czyli układ trzech najnowszych zdjęć w poziomym rzędzie, wyświetlających się użytkownikowi jako pierwsze po uruchomieniu aplikacji. Cała siatka również powinna być spójna i ciekawa. Dodatkowym, pozytywnym zabiegiem jest stosowanie jednolitego filtra, który nakładamy na fotografię. Utrzymanie całego profilu w jednej kolorystyce sprawia wrażenie ładu i porządku, co jest przyjemne dla oka i atrakcyjne w odbiorze.

UDOSTĘPNIAJ RELACJE

Relacja to miejsce, gdzie możesz wstawiać filmiki i zdjęcia, które będą wyświetlać się przez 24 godziny. To świetne narzędzie do dzielenia się codziennością, ciekawymi wydarzeniami, czy pokazaniem użytkownikom jak wygląda życie „od kuchni” Twojej działalności. To tutaj możesz powiedzieć coś ważnego do swoich obserwatorów, zrobić sondę, udostępnić zadawanie pytań, na które możesz odpowiedzieć, czy udostępnić filmik w boomerangu - bardzo lubianej formie. Funkcja tworzenia relacji na Instagramie już jakiś czas temu popularnością zdetronizowała Snapchata. Użytkownicy bardzo chętnie zaglądają tam, w poszukiwaniu ciekawych, krótkich filmików, a statystyki jasno wskazują, że uruchamiając aplikację Instagrama, najpierw klikają w kółeczko relacji. Zatem pokazując się tutaj, zbliżasz się do swoich followersów - czyli potencjalnych klientów. To bardzo przyjemny i skuteczny sposób do budowania wizerunku w social mediach, z jakim chcesz, aby była kojarzona Twoja firma.

Jest to też miejsce, gdzie z powodzeniem zastosowanie mogą znaleźć dwa zabiegi, niezmiernie ważne w budowaniu firmowego profilu na Instagramie - Storytelling i Empoloyer Branding. O charakterystyce takich rozwiązań opowiemy w następnych wpisach.

POŁĄCZ SWOJE PROFILE

Instagram sam w sobie może pomóc zdziałać Ci całkiem sporo, jeśli chodzi o reklamę, ale kiedy prowadzisz też konta na Facebooku czy Twitterze - warto wszystkie je ze sobą powiązać. Taka praktyka ułatwi komunikację z użytkownikiem i możliwość przekierowania go na inne Twoje konta.

Ważne, aby tematyka wszystkich kanałów firmy była spójna i ciekawa dla odbiorcy, dlatego warto zwrócić uwagę na wzajemną kompatybilność Twoich social mediów.

SYSTEMATYCZNOŚĆ, CZYLI POSTUJ BEZ PRZESTOJU

Kiedy użytkownik trafi na Twój profil Instagramowy, a jego treść zachęci go do obserwowania, to zapewne w dużym stopniu z powodu chęci poznania Twojej marki. Wiedz, że będzie on ciekaw kolejnych realizacji, udostępnianych informacji czy produktów. Nie sztuką jest zdobyć obserwatorów, ale ich zatrzymać, a taki efekt osiągniesz głównie za pomocą systematyczności w umieszczaniu postów. Bardzo pomocne może okazać się również opracowanie najlepszych godzin wrzucania zdjęć na profil takich, w których grupa docelowa będzie mogła je zobaczyć, zapoznać się z opisem czy znajdzie chwilę na przejście do witryny.

Kiedy milczysz dłuższy czas istnieje niestety ryzyko „zaginięcia” w morzu dostępnych profili, a prowadząc firmowe konto, które ma służyć jako reklama - absolutnie nie możesz sobie na to pozwolić.

NIE ZAPOMNIJ O HASHTAGACH

Śmiało można stwierdzić, że istotą Instagrama są hashtagi. Algorytmy analizują je i pomagają użytkownikom odnaleźć nasze zdjęcia, do których są one przypisane, co bezpośrednio przekłada się na rozreklamowanie marki i zdobycie klientów. W sieci można odnaleźć wiele narzędzi wykazujących najpopularniejsze hashtagi w przestrzeni social mediów, ale taka droga na skróty nie zawsze jest opłacalna. Przypisywanie bardzo popularnych tagów do zdjęć jest oczywiście sposobem na pokazanie ich większemu gronu, ale rotacja sekcji, w której pojawiają się jest bardzo duża, więc wyświetlenie Twoje zdjęcia na pierwszym (i widocznym) miejscu nie potrwa długo. Algorytm Instagrama bardzo pozytywnie reaguje też na tworzenie nowych hashtagów. Nie mają one wysokiego wskaźnika popularności, ale rozpoznane jako kreatywne mogą po jakimś czasie „wywindować” Twój profil i proponować go nowy użytkownikom, poszerzając grupę odbiorców.

Kiedy już stworzysz swój własny #hashtag pamiętaj, aby był chwytliwy, prosty i odzwierciedlał Twoją markę. Może to być hasło reklamowe, slogan czy nazwa firmy. Pamiętaj, aby był zastosowany w każdym poście, jeśli po jakimś czasie użytkownicy Instagrama zaczną go wykorzystywać na swoich kanałach, będzie to oznaczało, że świadomość Twojej marki pięknie wzrasta.

NETWORKING - KOLABORACJA, KTÓRA MOŻE CI POMÓC

Zaczynając swoją przygodę z Instagramem warto dać o sobie znać, nie tylko swoim obserwatorom. Zastosuj tak zwaną cross - promocję, która polega na nawiązaniu współpracy z markami, które trafiają do tego samego klienta, nie będąc jednocześnie Twoją bezpośrednią konkurencją. Wzajemne repostowanie swoich postów, udostępnianie konkursów, oznaczanie się, ma bardzo pozytywny wydźwięk dla obu stron. Istnieje wiele przedsiębiorstw o ugruntowanej już pozycji na rynku, które chętnie wspierają nowe marki i idee.

Dobrym sposobem na komunikację, która podnosi widoczność Twojej firmy na Instagramie, jest też „lajkowanie” i komentowanie postów firm, którymi się inspirujesz. Jeśli któryś z profili Ci się podoba, lub w jakimś stopniu jego wizerunek może pozytywnie wpłynąć na Twój - zostaw serduszko, napisz coś, udostępnij w relacji.

ANGAŻUJ SWOICH FOLLOWERSÓW

Bez akcji nie ma reakcji. Nic tak dobrze nie utrzyma Twoich relacji z obserwatorami i nie wzmocni świadomości marki,  jak dobra komunikacja. Śledź profile swoich fanów, komentuj, odpowiadaj, nie bój się dyskusji - nawet jeśli ktoś wyraża swoje niezadowolenie. Jeśli ktoś zamieści Twój produkt na swojej fotce - doceń to, zapytaj o pozwolenie i udostępnij. Twoi followersi poczują się wyjątkowi, a indywidualne podejście do każdego z nich wzmocni sympatie do marki, świadomość jej i pozytywny odbiór.

KORZYSTAJ Z REKLAM

Instagram to narzędzie, podobnie jak Facebook, dzięki któremu możesz korzystać z możliwości uruchamiania reklam. Jest to aspekt niezwykle przydatny, który po założeniu konta biznesowego firmy stawia przed Tobą zupełnie nowe możliwości. W reklamy warto inwestować, a odpowiednio zaplanowana przyniesie fantastyczne efekty. Reklama na Instagramie może pomóc Ci na przykład przekierować użytkownika do Twojej witryny, zachęcić do wysłania wiadomości prywatnej czy wypromować konkretny post. Warto też pamiętać, że Instagram dużo chętniej promuje zdjęcia o lepszej jakości, dlatego jak wspomnieliśmy wcześniej - trzeba zwracać na to uwagę.

Najważniejsze jednak to świadomość grupy docelowej do jakiej chcesz dotrzeć, uruchamiając reklamę. Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z takich opcji w mediach społecznościowych radzimy, aby na początku metodą prób i błędów, znaleźć swoich odbiorców. W tym celu masz możliwość testowania na małych kwotach, które możesz przeznaczyć na takie poszukiwania. Im lepiej poznasz swoją grupę odbiorców - ich charakterystykę, zainteresowania i zachowania, tym lepsze efekty marketingowe osiągniesz.

ORGANIZUJ KONKURSY

To doskonały sposób na ułaskawienie algorytmów. Ogłaszając konkurs na swoim Instagramie określ zasady:

  • zaobserwowanie Twojego profilu,
  • udostępnienie na swoim profilu wymaganego hashtagu i oznaczenie Twojej firmy,
  • polajkowanie lub skomentowanie Twojego zdjęcia.

Pamiętaj, aby trzymać się wyznaczonych zasad oraz być konsekwentnym. Użytkownicy mediów społecznościowych bardzo chętnie biorą udział w takich zabawach, ochoczo stosując się do ich zasad - co dla Ciebie będzie oznaczać znaczne zwiększenie zasięgów.

WRZUĆ NA LUZ

Wiadomo, że jeśli zakładasz konto biznesowe na Instagramie i inwestujesz w reklamę, to  oczekujesz bezpośredniego przełożenia w rzeczywistości. Jeśli jednak liczysz na ogromny zarobek, niewielkim nakładem możesz się dość szybko rozczarować. Traktuj Instagram jako platformę komunikacyjną, dzięki której możesz nawiązać kontakt ze swoimi obserwatorami, opowiedzieć coś ciekawego co dotyczy Twojej firmy czy porozmawiać.

Instagram stale się rozrasta, generując potężny ruch i wciąż nowe rejestracje- zarówno użytkowników indywidualnych, jak i profili firmowych - dlatego zanim zaczniesz martwić się o swoją popularność, po prostu wrzuć na luz. Instagram jak każde narzędzie marketingowe daje świetne możliwości, na które jednak trzeba chwile poczekać, ale zaufajcie nam - warto!

A Ty stosujesz dobre praktyki na Instagramie? Jeśli wydaje Ci się to dość skomplikowane, lub nie masz na to czasu koniecznie zajrzyj do naszej oferty! Profesjonalnie dostosowujemy media społecznościowe do współczesnych wymagań rynku i Waszych preferencji.

Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Dysponujemy
certyfikatami Google
Zaufali nam
dołącz do grona zadowolonych klientów