Blog

Opowieści cyfrowe, czyli digital storytelling w praktyce

Autor:  Oliwia Wachowska
29.04.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   5
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Digital storytelling (inaczej cyfrowe opowiadanie) to bardzo zróżnicowana forma przekazu, która za pomocą nowoczesnych narzędzi technologicznych trafia do odbiorców. Przekazanie historii w taki sposób potrafi być znacznie skuteczniejsze niż klasyczne rozwiązania, a wykorzystanie tej formy podczas prezentacji produktu potrafi doskonale przyciągnąć uwagę odbiorców, wzbudzając emocje. Dzięki temu, digital storytelling świetnie sprawdza się w dziedzinie marketingu, w której określany jest mianem „marketingu narracyjnego”. W dzisiejszym artykule zaznajomimy Cię z tym ciekawym i jakże potrzebnym zagadnieniem, podsuwając z życia wzięte przykłady oraz analizując korzyści, które digital storytelling może przynieść Twojej marce.

Digital storytelling w marketingu – w jaki sposób opowiadanie historii oddziałuje na konsumenta?

Opowiadanie historii na pierwszy rzut oka nie ma zbyt wiele wspólnego z branżą reklamową. Czy aby na pewno? Zastanówmy się przez chwilę, nad popularnymi kampaniami znanych marek. Coca-Cola, Ikea, Danio czy Allegro to tylko kilka przykładów firm, które w swojej strategii marketingowej stawiają na opowiadanie historii, wzbudzanie emocji oraz zdobywanie zaufania odbiorcy. Zauważ, że myśląc o powyższych markach od razu przychodzą Ci do głowy kultowe już kampanie widziane przez Ciebie w telewizji, Internecie czy na ulicach miasta. Sekret sukcesu każdej z nich tkwi w odpowiednim podejściu do Klienta, potraktowaniu go, jako głównego bohatera historii.

Dlaczego wobec tego marketing narracyjny nie jest wykorzystywany przez wszystkie funkcjonujące firmy? Wiele osób nadal uważa, że jest to format, który mogą wykorzystywać jedynie gigantyczne marki na światowym poziomie, ponieważ właśnie z nimi storytelling jest kojarzony. Jeśli jednak przestaniemy myśleć szablonowo, okazuje się, że opowiadanie historii wcale nie jest taką trudną sztuką i z powodzeniem może być wykorzystane nawet w przypadku najmniejszych, jednoosobowych przedsiębiorstw, które stawiają swoje pierwsze kroki w danej branży. Dzięki temu możemy zbudować ciepły wizerunek swojej firmy już od samego początku, traktując odbiorcę jak członka rodziny czy przyjaciela i zapraszając go tym samym do tworzonej przez siebie społeczności.

Świąteczna reklama Allegro - doskonały przykład wykorzystania digital storytellingu w strategii marketingowej marki.

Skuteczne opowiadanie historii – od czego zacząć?

Wiesz już czym jest storytelling i dlaczego przyjął się w branży marketingowej. Teraz opowiemy Ci, w jaki sposób budować narrację, aby okazała się skuteczna i przyniosła wymierne korzyści dla Ciebie i Twojej firmy. Pierwszym krokiem jest oczywiście pomysł. Warto jednak pamiętać o tym, że o ile oryginalność oczywiście jest szalenie ważna – znacznie ważniejsza jest prawda. Historie, które chcemy opowiadać muszą być „ludzkie”, pozwalać odbiorcy na odnalezienie w nich kawałka siebie. Miej również na uwadze, aby opowieść, która dotyczy Ciebie i Twojej firmy była autentyczna. Nie zakłamuj faktów na temat swoich doświadczeń czy powstania marki. Takie podejście z pewnością nie przyniesie pozytywnych skutków.

Kolejną rzeczą, która może okazać się pomocna jest zbudowanie historii na bazie określonego konfliktu. Rozróżnienie dobrej i złej strony w dowolnym formacie przekazu, zawsze przynosi dobre efekty, wpływając na zaangażowanie w historię. Zakładając, że główny bohater, antagonista jest ucieleśnieniem dobra – potrzebuje on również wroga. Nie musi to być konkurencyjna firma, odradzalibyśmy wręcz takiego rozwiązania. Wrogiem może być jakaś koncepcja, pogląd czy idea, której nie chcielibyśmy kojarzyć z naszą marką. Ważne jest również to, aby pokazać swój produkt czy usługę, jako sposób na rozwiązanie konfliktu/problemu.

Kultowe już reklamy Red Bull'a to świetny przykład przedstawienia produktu, jako rozwiązania problemu.

Jakie jeszcze „reguły” dobrego, skutecznego sotrytellingu w biznesie możemy wyróżnić?

  1. Po pierwsze – komunikacja werbalna i niewerbalna. Słowa pisane, mówione czy śpiewane – forma nie ma w tym wypadku większego znaczenia. Liczy się przekaz, odpowiedni język i podejście do grupy docelowej. Gesty i ruch z kolei pozwalają na podkręcenie emocji, dodanie ekspresji i ubarwienie historii. Jeżeli zatem wybrany przez Ciebie format pozwala na uwidocznienie zarówno obrazu, jak i dźwięku, nie zawahaj się z tego skorzystać!
  2. Drugą kwestią jest interaktywność, która niweluje barierę pomiędzy aktorem a publicznością, albo w tym wypadku – firmą a Klientem. Zachęcenie odbiorców do interakcji pozwoli zbudować w nich poczucie przynależności oraz da wrażenie realnego wpływu. Jeżeli zaangażujesz odbiorcę w swoją historię, on przekaże ją dalej, a sam zapamięta ją na dłużej.
  3. Kolejnymi cechami, które gwarantują skuteczny marketing narracyjny jest bazowanie na faktycznych historiach, przekazywanie emocji oraz najważniejsze – wyznaczenie celu. W całej tej kreatywności nie możesz zapomnieć o tym, co właściwie chcesz osiągnąć. Chcesz, żeby Klient kupił Twój produkt? A może zależy Ci na tym, aby podzielił się tym, co zobaczył z bliskimi? Tworząc cyfrową opowieść miej na uwadze swój cel i dobieraj kolejne zabiegi oraz działania w sposób, który pomoże Ci go osiągnąć.
  4. Ostatnią już regułą, o której wspomnimy jest przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi swojego odbiorcy. W jaki sposób do tego dojdziesz? Wykorzystaj elementy, które budują zaangażowanie i rozbudzają fascynację. Pokaż ludziom, że dzięki Twojemu produktowi otrzymają jakąś nagrodę. Może ona mieć postać przejęcia kontroli (pokonanie bólu głowy), osiągnięcia prestiżu czy przyjemności lub spokoju. Myśl tak, jak Twoi potencjalni Klienci i dobierz rodzaj gratyfikacji do ich oczekiwań.

Opowiadanie historii bez wątpienia jest konikiem marki IKEA o czym świadczą takie realizacje, jak powyższa.

Marketing narracyjny to pokaźna lista korzyści dla Twojej firmy

Opowiadanie historii wykorzystywane jako strategia marketingowa łączy w sobie wiele zalet, dzięki którym Twoja firma może zyskać większą popularność, trafić do szerszej grupy potencjalnych Klientów i w efekcie zwiększyć sprzedaż. Digital storytelling to niestandardowa forma komunikacji z odbiorcą, która potrafi naprawdę skutecznie poszerzyć horyzonty nawet dopiero „raczkujących” firm. Najważniejszymi zaletami marketingu narracyjnego są przede wszystkim:

  • tworzenie i ocieplanie autentycznego wizerunku marki;
  • budowanie więzi z Klientem;
  • wywoływanie emocji w odbiorcach;
  • trwałość i łatwość w zapamiętaniu dzięki przystępnej, bliskiej odbiorcy formie;
  • skracanie dystansu pomiędzy marką, a Klientem;
  • wzbudzenie zaufania;
  • zbudowanie silnej pozycji w branży;
  • prezentacja unikatowej, oryginalnej misji marki.

Co ciekawe, wszystkie te zalety dotyczą nie tylko relacji firma – Klient, ale również innych form „sprzedaży” swojego wizerunku. Storytelling możesz wykorzystać w celu zatrudnienia nowych pracowników lub budując swoją markę osobistą (personal branding, o którym wspominaliśmy w tutaj). Opowiadanie historii sprawdza się także podczas tworzenia prezentacji i właściwie w każdej innej sytuacji biznesowej.

Jak widzisz potencjał marketingu narracyjnego jest ogromny, a jego wykorzystanie przynosi wiele korzyści wszystkim, którzy chcą ugruntować swoją pozycję w danej branży i wbrew popularnej opinii nie dotyczy wyłącznie wielkich przedsiębiorstw, ani nie wymaga wielomilionowych inwestycji. Swoją przygodę z opowiadaniem historii w biznesie możesz zacząć od zaraz i chociaż początki w każdej dziedzinie bywają trudne – gwarantujemy, że będzie to decyzja, której nie pożałujesz!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   5
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF sp. z o.o. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.