Blog

Personal branding = Ty jako marka

Autor: Zuzanna Wojciechowska
10.03.2021
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany

Obecnie media społecznościowe posiadają ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie. To prawie 25% populacji całej planety!

Najlepszym sposobem na budowanie marki osobistej jest pokazanie ludziom swojego życia. Kiedy dajemy odbiorcom szansę spotkania „prawdziwego” oblicza naszej marki, pokazujemy im w ten sposób bardziej ludzką twarz firmy.

Wadami kreowania własnej marki jest zabieranie prywatności i konieczność poświęcenia dużej ilości czasu. Z drugiej strony prezentowanie wybranych informacji z życia prywatnego, które będą powiązane z tworzonym wizerunkiem, zwiększy wiarygodność.

Budowanie pozytywnych relacji z klientami również wymaga odpowiedniej ilości czasu i jest procesem długofalowym. Istotną rolę odgrywa również charyzma.

Pamiętaj, że nie Ty w branży zdecydowałeś się na budowę własnej marki osobistej!

Czym jest personal branding i jakie są jego korzyści?

Na każdym etapie naszego życia rozwijamy własną markę osobistą, doskonaląc ją poprzez rozwój: talentów, doświadczeń zawodowych czy nabywanych umiejętności.

Personal branding, czyli marka osobista to pojęcie odnoszące się w pełni do Ciebie!

Tylko Ty jesteś odpowiedzialny za to, w jaki sposób odbierają Cię inni i dotyczy to nie tylko życia zawodowego, ale również prywatnego. Warto pamiętać o tym, że wszystko co robisz, powinno Cię określać. Twoje działania muszą być bardzo przemyślane, a wtedy Twoja marka osobista pozwoli Ci się wyróżnić na tle innych.

Definiując swoją markę osobistą, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: Kim jestem i do czego zmierzam? Kiedy już znajdziemy odpowiedź, powinniśmy wypisać nasze unikatowe umiejętności, talenty i zadania, z którymi radzimy sobie bardzo dobrze. Dlaczego? To wszystko przybliża do rozwoju marki osobistej na późniejszych etapach! Jeżeli już wiesz jak wygląda Twoja marka osobista, kolejnym krokiem jest zadbanie o to, aby była widoczna!

Ważne: Stworzenie silnej marki osobistej w dłuższej perspektywie czasowej, daje przewagę w działaniach marketingowych czy sprzedażowych i ma wymierną wartość rynkową.

Autorem idei marki osobistej jest Tom Peters, który stawia tezę:

Bez względu na to, ile mamy lat, jakie zajmujemy stanowisko i w jakiej branży pracujemy, wszyscy musimy sobie uświadomić, jak ważny jest branding. Jesteśmy dyrektorami generalnymi własnych firm: Ja Sp.z o.o.(…). We współczesnym świecie biznesu naszym najważniejszym zadaniem jest promowanie marki »Ty«. (…) Ty jesteś marką. To Ty kierujesz swoją marką… Musisz zacząć myśleć o sobie inaczej. Nie jesteś »pracownikiem«, nie »należysz« do żadnej organizacji na stałe, nie określa Cię opis Twojego stanowiska, nie sprowadzasz się tylko do niego. (…) Stanowisko dyrektora generalnego firmy Ja Sp. Z o.o. zobowiązuje Cię do rozwijania samego siebie, promowania siebie i podejmowania działań, które zapewnią Ci zainteresowanie rynku

Proces budowania marki osobistej bazuje na połączeniu technik wypracowanych przez kilka dziedzin:

  • coaching,
  • mentoring,
  • marketing,
  • kreacja.

Łącząc wszystkie te działania w całość, otrzymamy zestaw elementów tworzących kompleksową strategię scalającą działania wizerunkowe z rozwojem osobistym, psychologią, coachingiem i działaniami marketingowymi.

Wyniki raportu „Personal Branding w Polsce 2019” wskazują, że na budowaniu własnej marki osobistej mogą najbardziej skorzystać:

  • freelancerzy (84%),
  • właściciele firm usługowych (69%),
  • artyści (54%),
  • specjaliści zatrudnieni w firmach (29%),
  • osoby wchodzące na rynek pracy (19%),
  • właściciele firm produkcyjnych (15%).

Jak budować markę osobistą w SM?

Pierwszym krokiem w budowaniu silnej marki osobistej jest uświadomienie sobie, co tak naprawdę możesz zaoferować swoim odbiorcom. Jedną z najbardziej docenianych cech jest wiedza. Reprezentując swoją branżę, powinieneś być specjalistą w swojej dziedzinie.

Raport „Personal Branding w Polsce 2019” wskazuje, że to wiedza wpływa na wiarygodność budującego markę osobistą. 66,8% respondentów najbardziej docenia fakt dzielenia się nią za darmo w internecie.

Jak podkreślić swój profesjonalizm?

Udzielając praktycznych rad za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych.

  • Prowadź bloga, na którym zamieścisz artykuły eksperckie,
  • Informuj swoich odbiorców o wszystkich istotnych zmianach zachodzących zarówno w firmie, jak też w branży, w której się obracasz,
  • Twój profesjonalizm powinien przejawiać się w standardach kontaktu z odbiorcami.

Pracując nad swoją marką osobistą, musisz być w tym autentyczny.

Dlatego tak ważne jest, aby być sobą w komunikacji z odbiorcami, a aby móc osiągnąć ten cel, musisz w pierwszej kolejności zastanowić się nad swoimi wartościami.

  • Przemyśl, co tak naprawdę jesteś w stanie zaoferować swoim klientom,
  • Wskaż swoje mocne strony,
  • Spróbuj określić własny styl, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji,

Pamiętaj, że decydując się na budowanie marki osobistej, postanawiasz tak naprawdę zarządzać sobą!

Ważne: Zachowanie podstaw etykiety, otwartość i zaangażowanie w problemy klientów związanych z oferowanymi produktami czy usługami podkreślą kompetencje.

Wykazując się branżową wiedzą i jednocześnie dzieląc się nią ze swoimi odbiorcami, wzbudzisz zaufanie potencjalnych klientów. Mocny wizerunek to nie tylko liczba obserwatorów na Instagramie, to szereg świadomych działań zmierzających do uwiarygodnienia osoby wśród odbiorców. Należą do nich nie tylko skuteczne narzędzia komunikacji (m.in. content marketing, social media, strona www), ale również oferowanie odbiorcom konkretnych wartości (np. wiedzy, profesjonalizmu, doradztwa).

Należy pamiętać o tym, że klienci doceniają bardziej kontakt z konkretną osobą reprezentująca firmę, niż z samym przedsiębiorstwem jako marką.

Kto zatem powinien budować własną markę osobistą?

Każdy, komu zależy na zwiększeniu zaufania klientów do oferowanych usług czy produktów.

Rozpoczynając przygodę z marką osobistą w social mediach, nie musisz od razu decydować się na wszystkie kanały aktywności. Wprowadzaj je stopniowo, tak by odbiorca mógł nadążyć za Twoimi publikacjami.

Zalety silnej marki osobistej:

  • lepsza pozycja na rynku pracy,
  • liczne kontakty w branży, z potencjalnymi klientami i współpracownikami,
  • bycie rozpoznawalnym w branży

Ważne: Daj sobie czas, nie zarzucaj się zbyt wieloma obowiązkami, nie naśladuj innych znanych i lubianych marek.

Dla kogo jest Personal Branding?

Personal Branding będzie bardzo przydatny wszystkim tym, którzy są specjalistami w swojej dziecinie i chcą przekazać swoją wiedzę lub doświadczenie szerszej publiczności. Zwykle są to: liderzy organizacji, politycy, przedsiębiorcy, biznesmeni, menedżerowie, przedstawiciele wolnych zawodów, specjaliści, artyści, pisarze, dziennikarze oraz wszyscy ambitni ludzie, którzy chcą nadać dodatkową wartość swoim produktom i działaniom.

Zbudowanie silnej marki osobistej jest niezbędne do efektywnego rozwijania kariery zawodowej we współczesnym, konkurencyjnym świecie biznesu.

Jak wyróżnić się na tle innych marek?

Przede wszystkim musisz być pewny tego, co robisz! Świadomość własnej wartości przełoży się na moc Twoich komunikatów. Dzięki swojej charyzmie i determinacji staniesz się autorytetem dla swoich odbiorców.

Budowanie marki to nie zakładanie biznesowej maski, w której ma być do twarzy przed klientami. Działania powierzchowne i próby budowy wizerunku w zupełnym oderwaniu od twojego prawdziwego „ja” nie sprawdzą się na dłuższą metę. Co więcej, przyniesie skutek odwrotny do zamierzonego. Klienci bardzo szybko wykryją oszustwo, a brak uczciwości z Twojej strony na zawsze przekreśli twoją wiarygodność.

Wiele osób, które rozważają budowanie marki osobistej, w pierwszej kolejności przykłada wagę do promowania swojego wyglądu zewnętrznego, jednak nie o to w budowaniu skutecznej marki osobistej chodzi.

3 rzeczy na których warto się skupić:

  • Dobrze przemyślany content marketing
  • Aktywna komunikacja w social media
  • Profesjonalna strona internetowa

Pamiętaj: Marka osobista nigdy nie będzie postrzegana jako silna, jeśli nie jest ważna dla swojego otoczenia.

Oznacza to, że dla jednych nasza marka będzie miała inną moc, niż dla innych.

Nie można być równie interesującym i ważnym dla wszystkich. Warto starać się, aby być ważnym dla jak najliczniejszej „grupy docelowej” swojej marki, bo taka marka ma siłę i szansę na szybki rozwój.

 

 

 

 

 

 

kategoria: Kampanie reklamowe
Oceń wpis:
Dziękujemy za ocenę
Głos został już oddany

Pozostałe wpisy

10 lat IBIF.PL
18.12.2020