Blog

Jak tworzyć posty na Facebooku, które wywołują reakcje? 5 wskazówek

Autor:  Magdalena Krawczyńska
11.01.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.5/5 - liczba głosów:   10
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Publikujesz posty na firmowym Facebooku, ale rzadko ktokolwiek na nie reaguje? W social mediach tysiące wpisów walczy codziennie o uwagę odbiorców. Jedną z naturalnych przeszkód, które utrudniają dotarcie postów do adresatów, jest więc konkurencja. Trudno jednak upatrywać w nadmiarze treści publikowanych przez inne firmy wyłącznej przyczyny niskich zasięgów. Odbiorcy nie angażują się pod wpisami z różnych powodów. Czasem wystarczy niewielka zmiana, by Twój facebookowy fanpage zaczął przyciągać kolejnych zainteresowanych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak projektować posty, by angażowały coraz więcej osób. A następnie… przejdź do działania!

Spis treści:

  1. Określ odbiorcę swoich postów na Facebooku
  2. Zadbaj o sferę wizualną wpisów
  3. Projektuj angażujące treści
  4. Używaj hashtagów i emotikonów
  5. Publikuj posty w odpowiednim czasie

Określ odbiorcę swoich postów na Facebooku

Postów na firmowym profilu na Facebooku nie tworzysz dla siebie. Nie jest on Twoim dziennikiem. Wpisów nie publikujesz również z myślą o dotarciu do swojej rodziny czy znajomych.

Fanpage powinien skupiać osoby zainteresowane ofertą firmy. Dlatego musi stanowić przestrzeń przyjazną dla potencjalnych konsumentów – uwzględniającą ich potrzeby oraz wywołującą dobre emocje i skojarzenia. Dobrze prowadzony fanpage na Facebooku to także taki, który skłania do reakcji, na przykład do pozostawienia komentarza.

Zanim więc poświęcisz godziny swojego cennego czasu na stworzenie nieprzeciętnej grafiki i inspirującej treści, zastanów się, dla kogo tworzysz posty na Facebooku. Na przykład opisz persony, które należą do Twojej grupy docelowej. Zauważ, że odbiorcą treści publikowanych na fanpage’u marki oferującej zabawki dla dzieci może być zarówno mama trzyletniego chłopca, jak i jej koleżanka niemająca potomstwa i zastanawiająca się, co warto kupić maluchowi w danym wieku. Tworząc persony, zadaj konkretne pytania dotyczące odbiorcy swoich postów na Facebooku:

  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki zawód wykonuje?
  • Czym się interesuje?
  • Jak spędza wolny czas?
  • Jakie problemy Twojego odbiorcy rozwiązuje proponowana usługa?

W rzeczywistym świecie inaczej zwrócisz się do 70-letniej kobiety, w inny – do nastolatka, a w jeszcze inny – do kilkuletniego dziecka. Różnić będzie się forma i treść Twoich rozmów z wymienionymi osobami. W dość automatyczny, niewymagający większej refleksji sposób uznasz, że określone zwroty będą zrozumiałe dla Twojego odbiorcy lub dane kwestie bardziej lub mniej go zainteresują.

Warunki panujące w realnym świecie warto choć częściowo przenieść do rzeczywistości wirtualnej. Wczucie się w potrzeby drugiej osoby nie jest proste. Stworzenie person to dobry sposób na to, by uprościć sobie ten proces. O wiele łatwiej jest pisać posty, wymyślać ich tematy i projektować grafiki, jeśli się wie, do kogo są kierowane.

Jeżeli rozwijasz swoją markę od dłuższego czasu, do przyjrzenia się swoim odbiorcom użyj statystyk dostępnych na Facebooku czy w Google Analytics.

Zadbaj o sferę wizualną wpisów

Trudno zbudować wierne grono fanów, publikując posty niespójne pod względem wizualnym. Wykorzystywanie w grafikach przypadkowych kolorów – za jednym razem zielonego, za drugim niebieskiego i czerwonego, a jeszcze za kolejnym różowego i pomarańczowego – nie należy do dobrych pomysłów. Podobnie jak stosowanie różnych fontów zamiast wyboru jednego lub dwóch.

Dlaczego projektowanie spójnych wizualnie wpisów jest istotne? Odgrywa ono ważną rolę choćby dlatego, że pomaga odbiorcom zapamiętać daną markę. Aby dana kolorystyka wywoływała konkretne skojarzenia, trzeba konsekwentnie ją wykorzystywać w postach. Tym bardziej, że użytkownicy Facebooka rzadko zatrzymują się dłużej niż kilka sekund nad jakimkolwiek wpisem, przewijając feed.

W wyborze kolorów warto kierować się wiedzą dotyczącą psychologii barw. Poszczególne odcienie wywołują bowiem określone emocje i skojarzenia. Nie bez powodu znane marki wykorzystują w swojej komunikacji takie, a nie inne barwy. Na przykład kolor pomarańczowy przywołuje na myśl energię, przygodę i zabawę. Postrzega się go jako pozytywną, radosną i nieformalną barwę i w związku z tym wykorzystuje w branży rozrywkowej oraz ofertach skierowanych do młodych osób. Wybrały go takie marki jak Fanta, Allegro czy Orange.

Tworząc post, łatwiej zdecydować się na pasujące do jego treści zdjęcie stockowe niż wykonać własną fotografię lub grafikę. Niestety nie jest to dobry pomysł, ponieważ identyczne zdjęcie może pojawić się na profilach innych firm oraz zostać uznane za mało autentyczne. Zainwestuj więc we własne fotografie i grafiki.

Projektuj angażujące treści

Jakie treści wywołują zaangażowanie? Przede wszystkim proste, czyli takie, które nie zawierają skomplikowanego słownictwa i składają się z krótkich zdań. Dlaczego to ważne? Facebook to portal społecznościowy, a nie papierowa publikacja. Firmowe posty służą głównie komunikacji marki z jej odbiorcami. Podczas rzeczywistej rozmowy rzadko ktokolwiek używa długich zdań i trudnego słownictwa. Tworząc post na Facebooka, przenieś zasady przyjęte w prawdziwej rozmowie do internetu.

Aby zaangażować odbiorców, zadawaj im pytania. Nawet jeśli ktoś nie opublikuje odpowiedzi w komentarzu, to może zacznie rozmyślać nad poruszoną kwestią. Pytania pokazują też, że opinia konsumentów jest istotna dla danej marki, co pomaga budować zaufanie do firmy.

W postach warto też wykorzystywać CTA (ang. call to action), czyli zwroty wzywające do działania. Możesz na końcu postu umieścić na przykład słowa: „udostępnij post”, „zapisz się do newslettera” czy „wybierz produkt”.

Określając długość wpisu na Facebooku, przemyśl dopasowanie liczby znaków do potrzeb odbiorców. Innej długości treści mogą oczekiwać kobiety zainteresowane naturalną pielęgnacją, a innej osoby, które obserwują dany fanpage ze względu na zamieszczane na nim zabawne grafiki.

Jeśli chcesz sprawdzić, na ile Twój sposób komunikacji w mediach społecznościowych jest efektywny, użyj narzędzia Sotrender. Z jego pomocą łatwiej zrozumiesz potrzeby klientów i prześledzisz działania konkurencji.

Używaj hashtagów i emotikonów

Popularny przede wszystkim na Instagramie hashtag jest wyrażeniem poprzedzonym znakiem # (potocznie zwanym kratką). W jakim celu się go stosuje? Z jego pomocą przyporządkujesz post do określonej tematyki. Ponadto hashtag pełni funkcję linku, z pośrednictwem którego można przenieść się do wszystkich podpiętych pod niego postów. Wystarczy, że korzystając z Instagrama lub Twittera, wpiszesz w wyszukiwarkę #paryż i wyświetlą się fotografie, które przedstawiają stolicę Francji.

Niestety na Facebooku hashtagi działają inaczej. Rzadko jakikolwiek użytkownik tego serwisu szuka z ich pomocą postów o interesującej go tematyce. Podczas wyszukiwania z pomocą hashtagów Facebook wyświetla najpierw najbardziej aktualne posty.

W związku z tym na Facebooku warto korzystać z hashtagów w inny sposób niż na Instagramie. Możesz na przykład stworzyć zestaw hashtagów wyrażający idee ważne dla marki – takie, z którymi chce być kojarzona. Baza e-booków Legimi regularnie publikuje wpisy ze znacznikami: #wielka5Legimi, #czytamzLegimi, #czytambezlimitu.

Treści publikowane w mediach społecznościowych powinny cechować się czytelnością. Nie mogą stanowić ściany tekstu. Dlatego tworząc je, stosuj w treści wypunktowania. Innym sposobem na uczynienie tekstów łatwiej przyswajalnymi jest użycie emotikon. Z ich pomocą podzielisz tekst na krótsze fragmenty, wypunktujesz elementy i nadasz wpisowi określonego charakteru.

Publikuj posty w odpowiednim czasie

Chcesz, by Twoje działania marketingowe przynosiły korzyści? Skoncentruj się na odbiorcy. Ta zasada obejmuje wszystkie wymienione wyżej wskazówki. Odnosi się również do godzin publikacji wpisów. Określając najlepszy czas wstawienia postów na fanpag’u, zastanów się nad grupą docelową, a dokładniej – trybem jej życia.

Planując godziny publikacji wpisów na Facebooku, przemyśl, czym zajmują się na co dzień Twoi odbiorcy. Prawdopodobnie w innym czasie korzysta z mediów społecznościowych student, a w innym – osoba pracująca na pełny etat w biurze. Większość osób przegląda facebookowe wpisy podczas posiłku, przerwy w pracy i wolnego czasu. Jeśli więc opublikujesz dopracowany post w momencie, gdy Twoi odbiorcy nie korzystają z social mediów, zmarnujesz jego potencjał. Prawdopodobnie dotrze on do małej liczby osób i wywoła niewiele reakcji.

Aby dowiedzieć się, kiedy najlepiej publikować posty, sprawdź, które z Twoich wpisów (o jakiej godzinie publikowane) dotarły do dużej liczby osób. Tego rodzaju analizę ułatwią Ci statystyki Meta Business Suite. Umożliwią one sprawdzenie aktywności użytkowników na Facebooku i Instagramie.

Chcesz, by Twoje posty angażowały jak najwięcej osób, ale brakuje Ci czasu na prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku oraz umiejętności? Skorzystaj więc z pomocy agencji marketingu internetowego IBIF. Nasi specjaliści zadbają o to, by firmowe posty trafiły do właściwych osób i zachęciły ich do komunikacji! Zadzwoń lub napisz do nas: www.ibif.pl/kontakt.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.5/5 - liczba głosów:   10
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.