Blog

Jak tworzyć posty na Facebooku, które wywołują reakcje? Poradnik dla początkujących

Autor:  Magdalena Krawczyńska
11.01.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.6/5 - liczba głosów:   12
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Publikujesz posty na firmowym profilu na Facebooku, ale rzadko ktokolwiek na nie reaguje? W social mediach tysiące wpisów codziennie walczy o uwagę odbiorców. Konkurencja jest więc jedną z naturalnych przeszkód utrudniających Twoim postom dotarcie do adresatów. Z drugiej strony nie stanowi ona wyłącznej przyczyny niskich zasięgów i braku reakcji. Odbiorcy nie angażują się pod wpisami z różnych powodów. Czasem wystarczy niewielka zmiana, by Twój fanpage zaczął przyciągać kolejne osoby. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak pisać posty na Facebooku, które angażują użytkowników. A następnie… przejdź do działania!

Spis treści:

  1. Określ odbiorcę postów na Facebooku
  2. Ustal cel wpisów na Facebooka
  3. Zadbaj o sferę wizualną wpisów na Fb
  4. Projektuj angażujące treści
  5. Stosuj hashtagi i emotikony
  6. Publikuj posty na Fb w odpowiednim czasie
  7. Jak dodać post na Fb i go monitorować?

Określ odbiorcę postów na Facebooku

Wpisów na Facebooku firmy nie tworzysz dla siebie. Nie publikujesz ich również z myślą o dotarciu do rodziny czy znajomych.

Fanpage skupia osoby zainteresowane ofertą Twojej firmy. Dlatego powinien stanowić przestrzeń przyjazną dla potencjalnych konsumentów – uwzględniającą ich potrzeby oraz wywołującą dobre emocje i skojarzenia. Dobrze napisane posty na Facebooku to również takie, które skłaniają do reakcji, na przykład pozostawienia komentarza.

Zanim więc poświęcisz godziny na stworzenie nieprzeciętnej grafiki i inspirującej treści, zastanów się, dla kogo tworzysz posty na Facebooku. Opisz persony należące do Twojej grupy docelowej. Zauważ, że odbiorcą treści publikowanych na fanpage'u marki oferującej zabawki dla dzieci może być zarówno mama trzyletniego chłopca, jak i jej przyjaciółka niemająca potomstwa, ale zastanawiająca się, co warto kupić na urodziny maluchowi w danym wieku. Tworząc persony, zadaj konkretne pytania dotyczące odbiorcy postów na Facebooku:

  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka?
  • Jaki zawód wykonuje?
  • Czym się interesuje?
  • Jak spędza wolny czas?
  • Jakie problemy Twojego odbiorcy rozwiązuje proponowana usługa?

W rzeczywistym świecie inaczej zwrócisz się do 70-letniej kobiety, w inny – do nastolatka, a w jeszcze inny – do kilkuletniego dziecka. Różnić będzie się forma i treść Twoich rozmów z wymienionymi osobami. W dość automatyczny sposób uznasz, że określone zwroty będą zrozumiałe dla Twojego odbiorcy oraz dane kwestie bardziej lub mniej go zainteresują.

Warunki panujące w realnym świecie warto choć częściowo przenieść do rzeczywistości wirtualnej, szczególnie social mediów. Wczucie się w potrzeby drugiej osoby nie jest łatwe. Stworzenie person to dobry sposób na to, by uprościć sobie ten proces. O wiele łatwiej jest pisać posty na Facebooku, wymyślać ich tematy i projektować grafiki, wiedząc, do kogo w przybliżeniu są kierowane.

Jeżeli rozwijasz swoją markę od dłuższego czasu, do przyjrzenia się swoim odbiorcom użyj statystyk dostępnych na Facebooku czy w Google Analytics.

Ustal cel wpisów na Facebooka

Wiadomo już, że skuteczne posty na Facebooka nie obędą się bez określenia ich odbiorcy. Kolejną fundamentalną kwestią jest ustalenie celów wpisów.

Na przykład w jednym miesiącu może Ci zależeć na tym, by zwiększyć świadomość użytkowników dotyczącą oferowanych usług. W innym okresie ważniejsza może okazać się sprzedaż konkretnego produktu, a w innym – budowa większego autorytetu w branży poprzez specjalistyczne wskazówki we wpisach.

Dobrą praktyką jest ustalanie celów na dany czas, a następnie tworzenie postów na Fb i weryfikowanie, czy udało się osiągnąć ustalone zamierzenia. Najlepsze publikacje możesz dodatkowo promować, by zwiększyć ich zasięg. Ustalając cele postów na Facebooka, zastanów się, za pomocą jakich rodzajów treści chcesz je zrealizować. Chcąc na przykład zbudować bardziej zażyłą relację z użytkownikami, możesz publikować wpisy przedstawiające wydarzenia zza kulis.

Aktualnie sporą popularnością na Facebooku cieszą się grupy. Jedna z przyczyn ich powodzenia wynika stąd, że użytkownicy grup pomagają sobie w rozwiązywaniu problemów. Jak najbardziej warto więc pisać posty na Fb, które wspierają klientów w pokonywaniu jakichś trudności. Rozwiązuj problemy użytkowników, a oni na pewno prędzej czy później odwdzięczą się swoim zaangażowaniem pod wpisami.

Zadbaj o sferę wizualną wpisów na Fb

Trudno zyskać wierne grono fanów, publikując niespójne pod względem wizualnym posty. Wykorzystywanie w grafikach przypadkowych kolorów, jednym razem zielonego, drugim – niebieskiego, a trzecim – różowego i pomarańczowego, nie należy do dobrych pomysłów. Podobnie jak stosowanie różnych fontów zamiast jednego lub dwóch.

Dlaczego projektowanie spójnych wizualnie wpisów na Fb jest istotne? Choćby dlatego, że pomaga odbiorcom zapamiętać daną markę. Aby kolorystyka wywoływała konkretne skojarzenia, trzeba konsekwentnie wykorzystywać ją w postach. Tym bardziej że użytkownicy Facebooka, przewijając feed, rzadko zatrzymują się dłużej niż kilka sekund nad jakimkolwiek wpisem.

W wyborze kolorów warto kierować się wiedzą dotyczącą psychologii barw. Nie bez powodu znane marki wykorzystują w swojej komunikacji takie, a nie inne kolory. Poszczególne odcienie wywołują określone emocje i skojarzenia. Na przykład kolor pomarańczowy przywołuje na myśl energię, przygodę i zabawę. Postrzega się go jako pozytywną, radosną i nieformalną barwę i w związku z tym wykorzystuje w branży rozrywkowej oraz ofertach skierowanych do młodych osób. Wybrały go takie marki jak Fanta, Allegro czy Orange.

Tworząc post na Fb, łatwiej zdecydować się na pasujące do jego treści zdjęcie stockowe niż wykonać własną fotografię lub grafikę. Niestety nie jest to dobry pomysł, ponieważ identyczne zdjęcie może pojawić się na profilach innych firm, a tym samym zostać uznane za mało autentyczne i ciekawe. Zainwestuj więc we własne fotografie i grafiki.

Wpisy na Facebooku powinny mieć również grafiki o właściwym rozmiarze. Wymiary czasem się zmieniają, dlatego przed stworzeniem wpisu zapoznaj się z aktualnie obowiązującymi rozmiarami. Posty na Facebooku z grafikami o właściwych wymiarach będą się prawidłowo wyświetlały na wszystkich urządzeniach – telefonach, tabletach i komputerach. Grafiki możesz urozmaicić, dodając do nich nagłówki, hasła i opinie klientów.

Projektuj angażujące treści

Jakie treści wywołują zaangażowanie? Tak jak wspomnieliśmy wyżej, przemyślane pod względem adresata i jego potrzeb, a także skoncentrowane na celu i atrakcyjne wizualnie. Ponadto wpisy na Facebooka powinny być proste – nie zawierać skomplikowanego słownictwa i składać się z krótkich zdań. Dlaczego to ważne? Facebook to portal społecznościowy, a nie papierowa publikacja. Firmowe posty służą komunikacji marki z jej odbiorcami. Podczas rzeczywistej rozmowy rzadko ktokolwiek używa długich zdań i trudnego słownictwa. Tworząc post na Facebooka, warto przenieść zasady przyjmowane w prawdziwej rozmowie do Internetu.

Nie bez znaczenia pozostają również intrygujące nagłówki we wpisach na Fb. W decydujący sposób wpływają one na to, czy użytkownik przestanie przewijać tablicę i zapozna się z danym wpisem. Ponadto posty na Facebooku z ciekawymi nagłówkami osiągają kilka razy większe zasięgi od wpisów pozbawionych przemyślanych tytułów. Jednym z przykładów takich nagłówków są pytania do użytkowników. Pokazują one, że opinia konsumentów jest dla danej marki istotna. Nawet jeśli ktoś nie opublikuje odpowiedzi w komentarzu, to może zacznie rozmyślać nad poruszoną kwestią. Chcesz wzbudzić zaangażowanie odbiorców i utkwić w ich pamięci? Koniecznie zadawaj pytania.

W postach warto też wykorzystywać CTA (ang. call to action), czyli zwroty wzywające do działania. Na końcu wpisu możesz umieścić na przykład słowa: „udostępnij post”, „zapisz się do newslettera” czy „wybierz produkt”.

Określając długość angażującego wpisu na Facebooku, dopasuj liczbę jego znaków do potrzeb odbiorców. Innej długości treści mogą oczekiwać kobiety zainteresowane naturalną pielęgnacją, a innej osoby obserwujące fanpage ze względu na publikowane w nim zabawne grafiki.

By sprawdzić, na ile Twój sposób komunikacji w mediach społecznościowych jest efektywny, użyj narzędzia SoTrender. Z jego pomocą łatwiej zrozumiesz potrzeby klientów, a także przyjrzysz się działaniom konkurencji.

Stosuj hashtagi i emotikony

Popularny przede wszystkim na Instagramie hashtag jest wyrażeniem poprzedzonym znakiem # (potocznie zwanym kratką). W jakim celu się go stosuje? Z jego pomocą przyporządkujesz post do określonej tematyki. Ponadto hashtag pełni funkcję linku, za pośrednictwem którego można przenieść się do wszystkich podpiętych pod nim postów. Wystarczy, że korzystając z Instagrama lub Twittera, wpiszesz w wyszukiwarkę #paryż, a wyświetlą się fotografie przedstawiające stolicę Francji.

Niestety na Facebooku hashtagi działają inaczej. Rzadko jakikolwiek użytkownik tego serwisu szuka z ich pomocą postów o interesującej go tematyce. Podczas wyszukiwania z zastosowaniem hashtagów Facebook najpierw wyświetla najbardziej aktualne posty.

Dlatego na Facebooku warto korzystać z hashtagów w inny sposób niż na Instagramie. Możesz na przykład stworzyć zestaw hashtagów wyrażający ważne dla marki idee – takie, z którymi chce być kojarzona. Baza e-booków Legimi regularnie publikuje wpisy ze znacznikami: #wielka5Legimi, #czytamzLegimi, #czytambezlimitu.

Treści publikowane w mediach społecznościowych powinny cechować się również czytelnością. Nie mogą stanowić ściany tekstu. Dlatego tworząc je, stosuj w treści wypunktowania. Innym sposobem na uczynienie tekstów łatwiej przyswajalnymi jest użycie emotikon. Z ich pomocą podzielisz tekst na krótsze fragmenty, wypunktujesz elementy i nadasz wpisowi określonego charakteru.

Publikuj posty na Fb w odpowiednim czasie

Aby działania marketingowe przynosiły korzyści, należy skoncentrować się na odbiorcy. Ta zasada obejmuje wszystkie wymienione wyżej wskazówki. Odnosi się również do godzin publikacji wpisów na Fb. Określając najlepszy czas wstawienia postów, zastanów się nad grupą docelową, a dokładniej – trybem jej życia. Prawdopodobnie w innym czasie z mediów społecznościowych korzysta student, a w innym – osoba pracująca na pełny etat w biurze. Większość osób przegląda social media podczas posiłku, przerwy w pracy i wolnego czasu. Jeśli więc opublikujesz dopracowany post w momencie, gdy Twoi odbiorcy nie korzystają z social mediów, zmarnujesz jego potencjał. Prawdopodobnie dotrze on do małej liczby osób i wywoła niewiele reakcji.

Wybierając terminy publikacji, bierz pod uwagę również ważne wydarzenia – na przykład mecz Polski, a w przypadku postów lokalnych duże festiwale w danym mieście, choćby Noc Kultury w Lublinie. Ktoś, kto z przejęciem ogląda mecz lub uczestniczy w pochłaniających jego uwagę spotkaniach i warsztatach, prawdopodobnie nie będzie w tym samym czasie przeglądał social mediów.

Aby dowiedzieć się, kiedy najlepiej publikować wpisy na Facebooku, sprawdź, które z Twoich postów dotarły do dużej liczby osób. Tego rodzaju analizę ułatwią Ci statystyki Meta Business Suite. Umożliwią weryfikację aktywności użytkowników w social mediach.

Jak dodać post na Fb i go monitorować?

Wpisy na Facebooku publikuje się bardzo łatwo. Wystarczy kliknąć "Utwórz post" u góry swojego fanpage'a, stworzyć wpis, a następnie kliknąć "Opublikuj". Następnie warto monitorować wszystkie publikowane posty, nie pozostawić ich samym sobie, ponieważ w social mediach ważna jest reakcja użytkowników. Publikacje niewzbudzające zaangażowania i niewywołujące nigdy żadnej dyskusji będą budowały wrażenie profilu pozbawionego życia. Do śledzenia rozmaitych kwestii odnoszących się do postów na Facebooku możesz użyć takiego narzędzia jak NapoleonCat. Pomoże on w monitorowaniu zasięgu, liczby fanów i ich danych demograficznych. Posłuży również do określenia, w jakich miejscach szczególnie warto publikować posty, jakiego typu treści wyróżnia największa skuteczność oraz jaka powinna być częstotliwość publikacji.

Korzystając z powyższych wskazówek, zwiększysz szansę na to, że Twoje wpisy wzbudzą zainteresowanie użytkowników, zyskają polubienia, a z upływem czasu coraz liczniejsze udostępnienia i komentarze. Niestety posty zawierające chwytliwe hasła, skłaniające do wykonania pożądanej akcji, zbieżne z tym, czego klienci oczekują, oraz przynoszące wymierne korzyści firmie wymagają poświęcenia dużej ilości czasu. Jeśli Ci go brakuje, skorzystaj ze wsparcia agencji marketingu internetowego IBIF.PL. Nasi specjaliści zadbają o to, by Twoje posty na Fb trafiły do właściwych osób i zachęciły ich do komunikacji. Zadzwoń lub napisz do nas: www.ibif.pl/kontakt – to nic nie kosztuje!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.6/5 - liczba głosów:   12
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.