Blog
Pozycjonowanie lokalne – jak zwiększyć rozpoznawalność firmy w swoim regionie?
Jak sprawić, by klienci z okolicy trafiali właśnie do Twojej firmy, a nie konkurencji? Pomoże Ci w tym pozycjonowanie lokalne. Zapoznaj się z artykułem, dowiedz się, na czym polega lokalne SEO, i docieraj do osób znajdujących się w otoczeniu Twojego przedsiębiorstwa.
Spis treści:
- Czym jest pozycjonowanie lokalne?
- Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie najlepsze?
- Dlaczego warto zainwestować w lokalne SEO?
- Jak dobierać lokalne frazy kluczowe?
- Gdzie umieszczać lokalne frazy kluczowe?
- Dodatkowe wskazówki dotyczące stosowania fraz lokalnych
- Wizytówka Google Moja Firma
- Pozycjonowanie lokalne – inne ważne kwestie
- Lokalne linkowanie zewnętrzne
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Lokalne pozycjonowanie to wręcz konieczne działanie dla firm, które świadczą usługi stacjonarnie bądź sprzedają produkty w danym regionie, miejscowości czy dzielnicy miasta. Przystępując do lokalnego pozycjonowania, warto wiedzieć, w jaki sposób działa ono w wyszukiwarce. Google automatycznie rozpoznaje, gdzie znajduje się użytkownik wpisujący zapytanie. Robi to na podstawie adresu IP, historii lokalizacji (jeśli jest włączona) oraz wcześniejszych wyszukiwań. Dlatego też osoba mieszkająca w Szczecinie zobaczy inne firmy lokalne niż osoba z Poznania.
Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie najlepsze?
Bez lokalnego SEO nie obędzie się branża gastronomiczna, hotelarska i turystyczna – kawiarnie, restauracje, bary, firmy cateringowe, hotele, pensjonaty, biura podróży, wypożyczalnie rowerów czy kajaków. Na zwiększonej widoczności lokalnej zyskają również stacjonarne sklepy – spożywcze, odzieżowe, meblowe, kosmetyczne, zoologiczne i różne inne. Pozycjonowanie lokalne przyda się także branży edukacyjnej i sportowej, skorzystają na nim szkoły językowe, prywatne szkoły i przedszkola, korepetytorzy, szkoły tańca oraz siłownie.
Prowadzisz firmę w jednej z wymienionych branż, ale nie inwestujesz w lokalne SEO? Spore grono potencjalnych klientów może więc nie zdawać sobie sprawy z Twojego istnienia.
Dlaczego warto zainwestować w lokalne SEO?
Rozpoznawalność wśród lokalnej społeczności to tylko jedna z wielu korzyści wynikających z lokalnego pozycjonowania. Zobacz również inne.
Więcej osób odwiedzi Twoją firmę
Użytkownik wpisujący w wyszukiwarce Google frazę zawierającą nazwę miejscowości, np. „salon kosmetyczny Lublin”, szuka zazwyczaj miejsca, do którego uda się osobiście. Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu zwiększysz szansę na to, że osoby szukające Twoich usług bądź produktów odwiedzą właśnie Ciebie, a nie konkurencję zaniedbującą SEO.
Trafisz do klientów dokładnie wtedy, gdy będą Cię potrzebować
Lokalne SEO pomaga firmom, których pomocy klienci potrzebują natychmiast. Kiedy ktoś wpisuje w wyszukiwarce frazę „stomatolog 24 h Radom” czy „laweta Katowice”, oznacza to, że szuka jak najszybszego wsparcia. Jeśli Twoja firma będzie wyświetlała się na górze wyników wyszukiwania w takich kryzysowych momentach życia użytkownika, zwiększysz swoje szanse na zdobycie klienta.
Zyskasz lepszą widoczność w Mapach Google
Google często wyświetla tzw. pakiet lokalny, czyli zestaw trzech najlepiej dopasowanych do wyszukiwania użytkownika firm wraz z mapą, numerem telefonu i opiniami. Znalezienie się w tym zestawieniu to ogromna przewaga – niektórzy użytkownicy wybierają jedną z tych propozycji bez dalszego przewijania wyników wyszukiwania. Jeśli na przykład prowadzisz warsztat samochodowy w Bydgoszczy i Twoja firma pojawi się w pakiecie lokalnym po wpisaniu „dobry mechanik Bydgoszcz”, potencjalny klient od razu zobaczy Twoje dane i być może skorzysta z Twoich usług.
Zbudujesz zaufanie dzięki opiniom
Przed ostatecznym wyborem usługi bądź produktu sprawdzasz opinie w Google? Prawdopodobnie tak – nawet jeśli nie za każdym razem. Twoi potencjalni klienci też zwracają na nie uwagę. Jeśli na przykład prowadzisz restaurację i użytkownicy widzą jej średnią ocenę wynoszącą 4,8 na 5 gwiazdek oraz kilkadziesiąt opinii, istnieje duża szansa, że wybiorą Twoją ofertę, a nie konkurencji mającej niewielką liczbę pochlebnych recenzji.
Zyskasz organiczny ruch z wyszukiwarki
Dobrze zoptymalizowana strona internetowa pozwala pozyskiwać klientów organicznie, bez konieczności ciągłego inwestowania. Decydując się na lokalne pozycjonowanie, budujesz widoczność serwisu przynoszącą ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat.
Zdobędziesz przewagę nad lokalną konkurencją
Czy każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest jego obecność w sieci? Niekoniecznie. Tym bardziej może nie znać zagadnienia lokalnego pozycjonowania. Dlatego jeśli Twoi konkurenci nie inwestują w SEO, możesz niejako przejąć ich klientów korzystających z Google.
Jak dobierać lokalne frazy kluczowe?
Najprostszą, ale jednocześnie mało dokładną metodą doboru fraz jest skorzystanie z podpowiedzi Google. Wpisując w wyszukiwarce ogólne hasło jak np. „kawiarnia”, możesz poznać popularne zapytania typu „najlepsza kawiarnia”, „klimatyczne kawiarnie Lublin”, „Lublin kawiarnia Stare Miasto”. W ten sposób wstępnie zbadasz potrzeby użytkowników.
Kolejną, tym razem dokładną i opartą na wielu danych, metodą wyboru fraz jest użycie narzędzi do analizy słów kluczowych. Za pomocą Ahrefs sprawdzisz m.in. częstotliwość wyszukiwania fraz, relację liczby kliknięć do liczby wyszukiwań, trudność słów kluczowych czy przewidywany ruch.
Przejrzyj również opinie i inne wypowiedzi klientów publikowane w Google, na forach i grupach facebookowych. Posłużą one jako źródło inspiracji podczas poszukiwań najtrafniejszych fraz, a następnie tworzenia treści. Przeanalizuj, jak użytkownicy opisują konkurencyjne oferty, jakich określeń używają najczęściej.
Gdzie umieszczać lokalne frazy kluczowe?
Gdy już wybierzesz frazy kluczowe, musisz umieścić je we właściwych miejscach na stronie internetowej, a czasem też poza nią.
Treści na stronie internetowej
Lokalne frazy kluczowe powinny znaleźć się przede wszystkim na stronach ofertowych. Jeśli firma działa w kilku miastach, stwórz osobne podstrony dla poszczególnych fraz, np. jedną podstronę zoptymalizowaną pod frazę „projektant wnętrz Wrocław”, a kolejną – „projektant wnętrz Smolec”. Słowa kluczowe umieść również w artykułach blogowych. Do przykładowych tematów z lokalnymi frazami należą m.in. takie jak „Gdzie zjeść dobrą pizzę w Gdańsku? Przewodnik po najlepszych miejscach”, „Festiwal roślin w Warszawie – zobacz naszą relację!”. Staraj się, by nagłówki artykułów były konkretne i zachęcające do lektury. Zamiast ogólnego tytułu „Dobre kawiarnie w Lublinie” użyj „Dobre kawiarnie w Lublinie – spróbuj kawy ze świeżo zmielonych ziaren z różnych zakątków świata!”
Poza podstronami ofertowymi i blogiem nasyć lokalnymi frazami kluczowymi treści znajdujące się w innych miejscach na stronie. Możesz stworzyć np. FAQ, czyli sekcję z często zadawanymi pytaniami, a także case studies z opisami projektów wykonanych w konkretnych miejscowościach.
Treści poza stroną internetową
Lokalne frazy kluczowe umieść również w meta opisach, czyli krótkich tekstach wyświetlających się w wynikach wyszukiwania. Warto też stosować słowa kluczowe z nazwą miejscowości w odpowiedziach na opinie klientów publikowane pod profilem Google Moja Firma.
Dodatkowe wskazówki dotyczące stosowania fraz lokalnych
Uwzględnij język i sposoby wyszukiwania użytkowników
Czasem frazy naturalne z perspektywy właściciela firmy różnią się od rzeczywistych zapytań użytkowników. Zwróć więc uwagę na określenia występujące w mowie potocznej mieszkańców. W niektórych miastach i regionach używa się choćby specyficznych nazw dzielnic i osiedli nieznanych osobom z zewnątrz. Warto również postawić na frazy opisujące problem klienta, a nie wskazujące samą nazwę usługi bądź usługodawcy, np. można używać w treściach nie tylko frazy „serwis pralek Warszawa”, lecz także „zepsuta pralka naprawa Warszawa”.
Dopasuj frazy do wyszukiwań głosowych
Wielu użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego Siri czy Asystenta Google. Dlatego uzupełnij listę lokalnych fraz kluczowych o formy charakterystyczne dla wyszukiwań głosowych, np. „Gdzie zjeść dobry ramen w Lublinie?”, „Potrzebuję hydraulika w Warszawie do naprawy kranu”. Aby dopasować treści do wyszukiwań głosowych, stosuj zdania naturalne dla mowy potocznej.
Wizytówka Google Moja Firma
Narzędziem, z którego koniecznie musisz skorzystać podczas lokalnego pozycjonowania, jest wizytówka Google Moja Firma. Z jej pomocą zaprezentujesz swoją firmę w wynikach wyszukiwania i mapach Google. Wizytówka pozwoli Ci na zarządzanie ważnymi informacjami dotyczącymi przedsiębiorstwa jak adres, godziny otwarcia, numer telefonu i linki prowadzące do serwisu. W Google Moja Firma możesz dodać zdjęcia prezentujące Twoją firmę, produkty bądź usługi w najlepszym świetle. Szczególnie warta uwagi jest też sekcja z opiniami. Pozytywne recenzje zbudują zaufanie do Twojego przedsiębiorstwa.
Pozycjonowanie lokalne – inne ważne kwestie
Dobór fraz kluczowych, dbałość o ich odpowiednie umieszczenie w treściach oraz troska o wizytówkę Google Moja Firma to nie wszystkie działania, które należy przeprowadzić w ramach pozycjonowania lokalnego. Istnieje też wiele innych, bardziej technicznych kwestii – zobacz jakich.
Poprawne dane kontaktowe (standard NAP)
NAP to skrót z języka angielskiego oznaczający name, address, phone number. Takie dane kontaktowe w przypadku firm stawiających na pozycjonowanie lokalne powinny być widoczne na każdej podstronie, najlepiej w stopce lub nagłówku. Pamiętaj też, by były one takie same w każdym miejscu w Internecie – identyczne informacje muszą pojawić się w Google Moja Firma, katalogach firm i mediach społecznościowych. Poza tym należy je zoptymalizować dla wyszukiwarek – w tym celu trzeba użyć oznaczeń strukturalnych (schema.org).
Meta tagi z lokalnymi słowami kluczowymi
Znaczniki meta (meta tagi) są krótkimi opisami stron pomagającymi wyszukiwarkom zrozumieć tematykę serwisu. Ciekawie napisane przyciągają też uwagę użytkowników. Do ważnych elementów meta tagów należy:
- Tytuł strony (meta title) – powinien być zwięzły, zawierać nazwę firmy i lokalizację, np. „kwiaciarnia w Lublinie – kwiaty z dowozem”.
- Opis meta (meta description) – powinien zachęcać do przejścia na stronę, np. „Kompozycje kwiatowe tworzone przez mistrzynię florystyki – odwiedź uznaną kwiaciarnię w centrum Lublina”.
Plik robots.txt i mapa XML
W kontekście pozycjonowania lokalnego ważna jest również dbałość o plik robots.txt i mapę strony. Plik robots.txt wskazuje wyszukiwarkom, które ze stron indeksować, a które pominąć. Dzięki niemu zablokujesz indeksowanie podstron o niskiej wartości, np. stron logowania. Mapa strony natomiast ułatwia robotom indeksującym znalezienie wszystkich podstron serwisu. W przypadku firm lokalnych warto zadbać o to, by zawierała oddzielne podstrony dla różnych lokalizacji.
Lokalne oznaczenia strukturalne (rich snippets)
Specjalne znaczniki w kodzie strony, do których należą lokalne oznaczenia strukturalne, wspierają wyszukiwarki w wyświetlaniu bardziej szczegółowych informacji w rezultatach wyszukiwania. Dzięki nim zyskasz bardziej widoczne i atrakcyjne dla użytkowników wyniki. Za pomocą rich snippets dodasz takie informacje jak: typ działalności, godziny otwarcia, lokalizacja, ceny usług.
Szybkość serwisu i dostosowanie do urządzeń mobilnych
Znaczenie dla pozycjonowania, nie tylko lokalnego, ma prędkość ładowania strony internetowej. Jeśli Twój serwis będzie działał powoli, użytkownicy będą go szybko opuszczać i przechodzić na witrynę konkurencji. Ładowanie strony internetowej przyspieszysz za pomocą:
- optymalizacji obrazów, czyli zmniejszenia ich rozmiaru bez utraty jakości,
- techniki optymalizacji lazy loading, dzięki której zasoby serwisu ładują się dopiero wtedy, gdy użytkownik przewinie stronę do danego miejsca,
- kompresji plików CSS i JavaScript polegającej na zmniejszeniu rozmiaru plików poprzez usunięcie zbędnych danych, takich jak spacje, komentarze czy nieużywane deklaracje.
Konieczne dla pozycjonowania lokalnego jest też dopasowanie serwisu do wyświetlania na różnych urządzeniach – smartfonach, tabletach i laptopach.
Lokalne linkowanie zewnętrzne
Lokalne pozycjonowanie nie obędzie się bez zewnętrznego linkowania. Dzięki niemu wyszukiwarki mogą zrozumieć lokalny kontekst działalności, a strona zyskać lepszą widoczność.
Katalogi biznesowe
Jednym z prostszych sposobów na zdobycie wartościowych linków jest rejestracja firmy w katalogach biznesowych. Dodaj swoją firmę do takich serwisów jak Panorama Firm, pkt.pl czy katalogi regionalnych portali informacyjnych. Ważne, by w każdym katalogu podawać te same dane kontaktowe (tzw. NAP). Spójność tych informacji wzmacnia wiarygodność firmy w oczach użytkowników i robotów wyszukiwarek.
Portale branżowe
Kolejną metodą pozyskiwania linków zewnętrznych jest skorzystanie z lokalnych mediów i portali branżowych. Możesz np. opublikować artykuł sponsorowany na regionalnym portalu lub udzielić wywiadu lokalnemu serwisowi informacyjnemu. Takie treści pomogą budować autorytet wśród lokalnych odbiorców. Warto też publikować notki prasowe dotyczące ważnych wydarzeń związanych z Twoją działalnością, np. otwarcia nowej siedziby lub specjalnej promocji dla mieszkańców.
Współpraca z lokalnymi firmami
Mniej popularną metodą pozyskiwania linków zewnętrznych jest współpraca z lokalnymi przedsiębiorstwami. Możesz np. wymieniać się linkami z zaprzyjaźnionymi firmami – kwiaciarnia może polecić pobliską cukiernię w artykule na swojej stronie internetowej. Warto też tworzyć wspólne akcje promocyjne i umieszczać o nich informacje w swoich serwisach. Korzyści może przynieść również współpraca z lokalnymi blogerami – wzmianki o Twojej firmie w recenzjach i artykułach zwiększą jej widoczność.
Udział w lokalnych wydarzeniach
Nie można zapominać także o regionalnych wydarzeniach. Ich sponsoring, udział w targach i konferencjach czy organizacja własnych eventów to doskonała okazja do zdobycia wartościowych odnośników. Organizatorzy często umieszczają na swoich stronach internetowych informacje o sponsorach i uczestnikach wraz z linkami do ich serwisów.
Lokalne SEO wymaga wielu konsekwentnych działań, jednak w dłuższej perspektywie przynosi efekty w postaci większego ruchu w serwisie i wzrostu zaufania wśród lokalnych klientów. Jeśli więc prowadzisz firmę w jakimś regionie, koniecznie zainwestuj w lokalne pozycjonowanie. Zapraszamy też do rozważenia współpracy ze specjalistami SEO i kontaktu z naszą agencją: www.ibif.pl/kontakt.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!