Blog

Wejdź do świata podcastów i poznaj naszych ulubionych twórców!

Autor:  Oliwia Wachowska
31.01.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   7
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Podcasty o marketingu

Podcast to format, który wykorzystuje się już od kilku ładnych lat, jednak dopiero niedawno zyskał większą popularność. Coraz więcej osób zaczęło tworzyć tego typu formy, dzieląc się z odbiorcami ciekawymi informacjami lub prowadząc luźne dyskusje na najróżniejsze tematy. Dla tych, którzy jeszcze nie są zaznajomieni z pojęciem podcastów, spieszymy z wyjaśnieniem.

Podcast to pewnego rodzaju audycja, przypominająca te, które znamy z tradycyjnych mediów, takich jak radio. Format ten publikowany jest na popularnych serwisach internetowych czy w aplikacjach w formie dźwiękowej lub filmowej i może być odtwarzany przez wszystkich użytkowników, mających dostęp do Internetu. Podcasty najczęściej publikowane są regularnie w formie odcinków z zastosowaniem technologii RSS (Really Simple Syndication), która umożliwia na łatwą publikację aktualizowanych treści, powiadamiając użytkowników o pojawieniu się nowego odcinka z ulubionej serii.

Ta nieograniczona dostępność jest właściwie ich największym atutem. Ich popularność zaczęła wzrastać w 2000 roku, kiedy to firma Apple wypuściła na rynek swoje iPody – mobilne odtwarzacze dźwięku. Umożliwiły one odtwarzanie ulubionej muzyki czy właśnie podcastów w dowolnym miejscu, podczas wykonywania dowolnej czynności. Obecnie nie potrzebujemy już tego rozwiązania, ponieważ większość z nas posiada własny smartfon z dostępem do Internetu.
W dzisiejszym artykule postaramy się nieco przybliżyć tematykę podcastów oraz zaproponujemy (naszym zdaniem) interesujące podcasty o marketingu, które warto poznać.

Spis treści:
1. Kto, gdzie i po co słucha podcastów?
2. W jaki sposób możesz wykorzystać podcasty do rozwoju swojego biznesu?
3. Podcasty o marketingu, które musisz poznać!

Kto, gdzie i po co słucha podcastów?

Do grona słuchaczy podcastów możemy zaliczyć niezwykle szeroką i zróżnicowaną pod względem płci, wieku czy zainteresowań grupę osób. Z badania przygotowanego na zlecenie Tandem Media wynika, ze co czwarta osoba w Polsce korzystająca z Internetu słucha podcastów. Największa grupę słuchaczy stanowią osoby od 24 do 34 roku życia, a zaraz za nimi znajduje się grupa wiekowa od 34 do 44 doku życia.

Badanie obrazuje również to w jakich sytuacjach i przy pomocy jakich urządzeń odbiorcy najczęściej słuchają podcastów. Aż 75% preferuje korzystanie z tego typu rozrywki w domu, 45% natomiast słucha podcastów będąc w podróży. Co ciekawe, spora część osób traktuje podcasty, jako urozmaicenie podczas wykonywania codziennych obowiązków domowych, takich jak sprzątanie, zmywanie etc.

Równie interesujący jest fakt, że większość osób (ok. 60%) słucha podcastów za pośrednictwem słuchawek. Można wobec tego odnieść wrażenie, że traktujemy ten format jako coś bliskiego,prywatnego, a nawet odczuwamy więź z twórcami o podobnych poglądach lub zainteresowaniach. Oprócz tego aż 41% słuchaczy podcastów uważa tę formę przekazu za najbardziej wiarygodną, co zbija z piedestału zarówno radio i telewizję, jak i internetowe portale informacyjne.
Ostatnią już ciekawostką, którą możemy wynieść z badania jest ulubiona tematyka słuchaczy rozróżniona pod względem podziału na płeć. Okazuje się, ze kobiety najchętniej sięgają o treści oparte na tematyce zdrowia i stylu życia, psychologii, edukacji oraz samorozwoju. Mężczyźni chętniej wybierają podcasty o technologii, historii, biznesie i marketingu czy sporcie. Obie grupy uzyskały natomiast bardzo podobne wyniki w kategoriach muzyki i rozrywki.

W jaki sposób możesz wykorzystać podcasty do rozwoju swojego biznesu?

Jak widzimy specyfika podcastów pozostawia twórcom niemal nieograniczone możliwości, a ich treści zawsze znajdą swoich odbiorców. To wszystko sprawia, że każda firma, bez względu na branżę, może zainteresować się publikowaniem własnych podcastów w celu jeszcze lepszego wypromowania swojej marki, zacieśnienia więzi z klientem oraz dotarcia do nowych odbiorców. Jednym słowem – podcast to po prostu świetne rozwiązanie na rozwinięcie swojej działalności i poszerzenie horyzontów!
Wbrew pozorom rozpoczęcie swoich działań w świecie podcastu wcale nie jest trudne. Tak naprawdę wystarczy posiadanie smartfona i dostępu do Internetu. Jeśli jednak chcemy już od początku reprezentować swoimi nagraniami wyższy poziom – będziemy potrzebowali takich elementów jak:

  • Własna marka – zanim przystąpimy do tworzenia swojego podcastu, warto skupić się na sobie. Co to znaczy? Wybierzmy chwytliwą nawę, jasno określmy tematykę oraz zdefiniujmy swój cel.
  • Identyfikacja wizualna – można użyć logo swojej firmy, jednak lepiej byłoby żeby to nie ono stanowiło centralny punkt okładki podcastu. Zadbajmy o to, aby była ona estetyczna i jasno określała tematykę, w której się poruszamy.
  • Sprzęt – tak jak wspominaliśmy na początku, można zacząć od nagrywania materiałów audio oraz wideo przy pomocy smartfona. Dobrą i nieco bardziej „profesjonalną” opcją będzie inwestycja w mikrofon. Jeżeli zależy nam na dobrej jakości obrazie możemy zainwestować w kamerę lub aparat cyfrowy. Pamiętajmy jednak, że nie jest to konieczne i może na początku swojej drogi, lepiej byłoby sobie odpuścić takie wydatki.
  • Publikacja i dystrybucja – wyświetlanie podcastu na różnych platformach wymaga odpowiedniego hostingu, który znajdziesz na zewnętrznych portalach. Wystarczy założyć konto i wgrać plik, którym chcemy się podzielić. Jeśli chodzi o dystrybucję – powinieneś celować w największe biblioteki tych formatów, takie jak iTunes czy Spotify

Podcast może być świetnym narzędziem biznesowym, które można wykorzystać na różne sposoby, takie jak budowanie marki osobistej, podnoszenie rozpoznawalności firmy, promowanie swoich produktów, pozyskiwanie sponsorów i reklamowanie ich produktów lub usług, a także networking, czyli rozwijanie znajomości biznesowych poprzez zapraszanie do odcinków osób z branży. Krótko mówiąc – podcast to doskonała forma do promowania swojej działalności, która pozwoli na jeszcze większy rozwój. Możemy w ten sposób docierać do szerszego grona odbiorców i skupiać wokół siebie odbiorców zainteresowanych branżą, w której działamy. Dodatkowym atutem jest również fakt, że taka forma przekazu nie jest trudna i nie tworzy właściwie żadnych ograniczeń. Sami decydujemy o częstotliwości w jakiej będą pojawiały się kolejne odcinki oraz samodzielnie określamy ich tematykę. Najważniejszy jest dobry pomysł i odpowiedni plan działania.

Podcasty o marketingu, które musisz poznać!

Na sam koniec mamy dla Was coś specjalnego! Oto nasza subiektywna lista godnych polecenia polskich podcastów i ich twórców, którzy publikują treści opierające się na tematyce marketingu i biznesu o tematyce marketingowej.

Podcasty o marketingu, które musisz poznać

1. Marki Testowane na Ludziach – Małgorzata Wardaszka–Deręgowska

Pierwszy podcast, który możemy polecić uwielbiany jest przez większość osób zainteresowanych marketingiem internetowym. Małgorzata Wardaszka–Deręgowska tworzy podcast, w którym opowiada o niecodziennych strategiach marketingowych, odważnych decyzjach, świadomej komunikacji marki i wielu innych zagadnieniach. Autorka współpracuje zarówno z firmami z sektora MŚP, jak i niewielkimi biznesami, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki na rynku, pomagając im się rozwinąć. Oto kilka tematów, w które możemy zagłębić się dzięki temu niezwykłemu podcastowi:

  • „O budowaniu marki osobistej w zgodzie ze sobą. Rozmowa z Gregiem Albrechtem.”
  • „Design thinking, projektowanie usług i doświadczeń dla początkujących.”
  • „Strategia komunikacji marki w 5 prostych krokach.”
  • „LinkedIn dla początkujących. Rozmowa z Moniką Gawanowską.” (O kampaniach reklamowych na LinkedInie pisaliśmy również na naszym blogu, w artykule, który można znaleźć tutaj).

2. Jacek Kłosiński Podcast

Naszym kolejnym ulubieńcem jest podcast tworzony przez człowieka, którego misją jest pomoc osobom ze świata biznesu w polubieniu swojej pracy. Jacek Kłosiński zdaje się doskonale wiedzieć, jak trudne może być wyjście do pracy, nawet jeżeli jest się swoim własnym szefem. W swoim podcaście podpowiada w jaki sposób możemy ułatwić swoje codzienne działanie, czyniąc je zdecydowanie przyjemniejszym. Ostatnie odcinki poruszały takie tematy jak:

  • „Jak tworzyć content w trudnej lub niszowej branży.”
  • „Nowe podejście do zdobywania klientów.”
  • „Motywacja – co zrobić, kiedy jej brakuje.”
  • „4 kroki do lepszych efektów.”

3. Rozmowy B2B – Igor Bielobradek

Autor kolejnego podcastu, który chcielibyśmy polecić opowiada o swoich doświadczeniach oraz prowadzi rozmowy z osobami ze świata marketingu B2B oraz jego znaczeniu w sprzedaży. Jego głównym celem jest pomoc marketerom i sprzedawcom w realizacji ich celów. Autor nie zachęca do ciągłego zwiększania budżetu, zbędnych wydatków czy opieraniu się na domysłach klientów. Zamiast tego stara się proponować realne rozwiązania, które pozwalają na efektywną współpracę pomiędzy zespołami. Do najciekawszych odcinków, których możemy posłuchać zaliczylibyśmy m.in.:

  • „Co bezpowrotnie zmieni pandemia?”
  • „Czy nadszedł czas by zrezygnować z Facebooka w marketingu B2B?”
  • „Wszystko co chciałeś wiedzieć o marketingu B2B ale bałeś się zapytać.”
  • „Personal branding, czyli budowanie marki osobistej rozpoznawalnego eksperta.” (O tym, czym jest personal branding pisaliśmy również tutaj).

Otwórz się na nowe doświadczenia i zobacz, co jeszcze możesz zrobić dla swojej firmy
Podcast to format, który zyskuje coraz większą popularność. Razem z nowymi twórcami pojawia się cała rzesza słuchaczy, którzy jeszcze chętniej zagłębiają się w ich świat. Dzięki nieograniczonym możliwościom podcastów możesz tworzyć swoje własne cykle bez względu na specyfikę branży – właściwie w każdym przypadku znajdziesz grono odbiorców, których zainteresuje Twoja tematyka. Pamiętaj jednak, aby rozpocząć tworzenie tego typu treści dopiero po czasie. Jeśli chcesz zbudować silną pozycję swojej marki i rozwijać ją w dowolnym kierunku – nasz doświadczony zespół może Ci w tym pomóc!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   7
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF sp. z o.o. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.