Blog

Przewodnik szlakiem kampanii reklamowych LinkedIn

Autor:  Oliwia Wachowska
11.01.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   11
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Kampanie reklamowe LinkedIn

LinkedIn spaja ludzi biznesu z pogranicza różnych dziedzin i umożliwia ciągłą wymianę doświadczeń dzięki branżowym grupom dyskusyjnym. Niemal 20 lat temu portal wypełnił potężną niszę na rynku biznesowym i od tego czasu zachowuje swoją silną pozycję. Mimo pojawiania się konkurencji pozostaje najważniejszym portalem internetowym wycelowanym w sektor B2B. Od tego czasu grono stałych bywalców LinkedIn systematycznie się poszerza a część z nich rezygnuje nawet z Facebooka.

To co sprawia, że użytkownicy decydują się na korzystanie z portalu to przede wszystkim wartościowy kontent, merytoryczne treści oraz brak spamu. LinkedIn jest serwisem skierowanym stricte do profesjonalistów, którzy chcą wspierać swoją sprzedaż, a dodatkowo zdobywać i rozwijać kontakty biznesowe. Swoją przygodę z portalem warto zacząć od założenia własnego profilu i regularnego publikowania merytorycznych treści branżowych, aby zbudować sobie solidną podstawę pod tworzenie własnych kampanii reklamowych.

Spis treści:

  1. Kilka informacji na dobry początek przygody z reklamą na LinkedIn.
  2. Zdefiniuj cel kampanii.
  3. Sprecyzuj grupę docelową.
  4. Zadbaj o odpowiedni format reklamowy.
  5. Określ budżet.
  6. Co jeszcze możesz ulepszyć w swojej kampanii reklamowej na LinkedIn?

Kilka informacji na dobry początek przygody z reklamą na LinkedIn

Zanim rozpoczniesz swoją wędrówkę szlakiem kampanii reklamowych LinkedIn powinieneś trochę lepiej poznać to narzędzie. Pozwoli Ci to rozumieć pewne mechanizmy działania i pomoże nie zgubić się już na początku. Weźmy zatem pod lupę kilka istotnych liczb, które mogą zachęcić Cię do wypróbowania tej formy reklamy:

  • 600 milionów zarejestrowanych użytkowników.
  • 4,10 milionów użytkowników z Polski.
  • 40% użytkowników loguje się do serwisu raz dziennie.
  • 64% użytkowników przechodzi z LinkedIn na firmową stronę internetową (ponad 3 razy więcej niż na Facebooku).
  • Open Rate na poziomie 60%.
  • CTR (współczynnik klikalności) na poziomie 56%.

Znając możliwości LinkedIna grzechem byłoby nie przetestować jego działania na własnej skórze. Dlatego właśnie przygotowaliśmy przewodnik, który pomoże Ci poczuć się w tym świecie jak ryba w wodzie, poprawiając tym samym pozycję Twojej firmy.

Po pierwsze – zdefiniuj swój cel

Pierwszym krokiem w tworzeniu reklamy jest dokładne określenie celu jaki chcesz za jej pośrednictwem osiągnąć. Obecnie LinkedIn proponuje swoim użytkownikom trzy kategorie, w które możesz wpisać swoją kampanię:

  • Świadomość – celem jest tutaj budowanie świadomości marki oraz pozyskiwanie jak największej ilości wyświetleń danej reklamy. Jest to najlepszy wybór, jeżeli znajdujesz się na początku lejka sprzedażowego.
  • Zainteresowanie – w tym przypadku reklamy będą kierowane do tych użytkowników z grupy docelowej, którzy najchętniej wchodzą w interakcje z danym typem posta. W zakresie tej kategorii możesz wybrać jedną z trzech opcji: odwiedziny witryny, interakcje lub wyświetlanie wideo.
  • Konwersje – celem jest motywacja jak największej grupy odbiorców do podjęcia ostatecznej decyzji. W tym przypadku również masz możliwość wyboru jednej z trzech opcji: generowanie potencjalnych klientów, konwersje witryny (zwiększenie sprzedaży, zachęcenie do rejestracji itp.) oraz znalezienie kandydatów na ofertę pracy. Tą kategorią warto zainteresować się będąc na samym końcu lejka sprzedażowego.

Po drugie – sprecyzuj grupę docelową

Nie od dziś wiadomo, że dobry targeting potrafi kolosalnie zwiększyć skuteczność reklam. W związku z tym warto jak najlepiej określić swoją docelową grupę odbiorców. LinkedIn wyszczególnia tutaj kilka kategorii:

  • Lokalizacja – jest to tak naprawdę jedyne obowiązkowe pole, co nie oznacza, że wszystkie inne możesz sobie odpuścić! Raczej nie byłoby to dobre posunięcie. W ramach lokalizacji możesz ustalić wybrane państwo, region oraz miasto, tworząc dowolne kombinacje. Z punktu widzenia algorytmu – nie ma najmniejszego powodu, aby określać obszar, na którym będzie wyświetlana reklama, jeśli jednak Twoje cele biznesowe skupiają się na konkretnej grupie w sprecyzowanej lokalizacji – możesz uwzględnić to właśnie w tym punkcie!
  • Język profilu – oczywiście masz możliwość zmiany domyślnego języka z angielskiego na polski (lub jakikolwiek inny), jednak zdecydowanie nie jest to zbyt dobry pomysł. Powodem jest spore zawężenie grupy odbiorców w przypadku zmiany języka. Pozostawiając język angielski jako domyślny – wszystkie osoby z wybranego przez Ciebie obszaru będą odgórnie uwzględnione w tej grupie.
  • Odbiorcy – a konkretniej – Atrybuty Odbiorców, ponieważ to właśnie powinna być kategoria, od której zaczniesz. Jednymi z opcji targetowania są tutaj te, które znajdziesz w zakładce Firma. Część z nich jest bardziej przydatna, część mniej. To, co może okazać się pomocne to stworzenie listy firm, określenie ich wielkości oraz zdefiniowanie konkretnych branż, do których chcesz dotrzeć. Inne opcje raczej nie będą szczególnie wartościowe. Jeżeli zależy Ci na tańszej reklamie i skutecznym dotarciu do odbiorców, główną kategorią, którą powinieneś się zainteresować są Funkcje określane na podstawie branży, stanowiska, czy umiejętności adresatów Twojej reklamy. Jest to chyba najszersza możliwa opcja, przez co koszt kampanii również będzie niższy. Chcąc dokładniej sprecyzować grupę docelową, w obrębie tej zakładki znajdziesz wiele przydatnych opcji, z których warto skorzystać, jednak tak naprawdę podstawą są tutaj właśnie Funkcje.
  • Zainteresowania i cechy – to funkcja, która pozwoli Ci docierać do osób wykazujących konkretne zachowania. Pojawia się tutaj regularnie całkiem sporo nowych opcji, które zdecydowanie warto mieć na uwadze. W całej tej grupie najwięcej sensu ma kategoria Zainteresowania, pozwalająca na znalezienie odbiorcy na podstawie treści, pod którymi się udziela.

W zakresie grupy docelowej warto sprecyzować także odbiorców, którzy nie zobaczą Twojej reklamy. Możesz wykluczyć osoby, które już Cię śledzą, a także konkurencję czy konkretne firmy z branży, które raczej nie zainteresują się Twoją ofertą (są zbyt małe lub zbyt duże, żeby okazać się potencjalnymi klientami). Kuszącą opcją jest też pozbycie się z grupy docelowej działów sprzedaży, marketingu, czy HR, ponieważ to w tych działach najczęściej mieszczą się profile, rozsyłające nachalne wiadomości sprzedażowe.

Jak widzisz możliwości targetowania jest mnóstwo. Niektóre z nich mogą zdecydowanie pomóc, inne – wręcz przeciwnie. Warto wobec tego definiować swoich odbiorców w sposób przemyślane stosując powyższe wskazówki.

Po trzecie – zadbaj o odpowiedni format

LinkedIn umożliwia stworzenie kilkunastu wersji tej samej reklamy. Dzięki tej opcji możesz porównać je ze sobą i wybrać ten format, który najlepiej wpisze się w Twoje preferencje, a przy tym zagwarantuje jak najlepszą realizację wyznaczonego celu. Warto mieć przy tym na uwadze to, że niektóre formaty będą dostępne jedynie dla konkretnego celu. Lepiej wobec tego zapoznać się wcześniej z danymi możliwościami, aby uniknąć późniejszych nieporozumień.

Pierwszym formatem, który oferuje platforma jest reklama tekstowa. To jedna z najtańszych opcji, na którą wiele firm decyduje się w celu budowania świadomości marki. Inną opcją jest reklama typu Spotlight, która obejmuje tekst lub logo firmy oraz zdjęcie. Jeżeli zależy Ci przede wszystkim na użytkownikach komputerów – wybierz tę opcję, ponieważ nie jest ona wyświetlana na urządzeniach mobilnych. Możesz także wybrać opcję reklamową z zakresu treści sponsorowanych (pojedyncze zdjęcie, karuzela), a także reklamę z formularzem, wideo, czy InMail, która to opcja ma całkiem ciekawą funkcję, a mianowicie – po wysłaniu treści sponsorowanej do danej osoby, przez kolejne 45 dni nie otrzyma ona innej tego typu wiadomości.

Warto również wspomnieć o najświeższej możliwości, którą proponuje LinkedIn, czyli o reklamie konwersacyjnej. Działa ona na podobnej zasadzie jak InMail, ale ma dodatkową możliwość w postaci konkretnych, prostych scenariuszy rozmowy, zbliżonych do dobrze wszystkim znanych automatycznych odpowiedzi. Opcji wcale nie jest tak dużo, a każda z nich może sprawdzić się dobrze w innym przypadku, dlatego warto testować różne i dojść do tego, która z nich okaże się dobra dla Ciebie.

Po czwarte – określ budżet

Koszty kampanii reklamowych na LinkedInie mogą się diametralnie różnić. Według wszystkich dostępnych danych istnieją trzy czynniki, które mają na nie największy wpływ:

  • Grupa docelowa – Mówiąc ogólnie – im większą grupę odbiorców wybierzesz tym tańsze będą pojedyncze kliknięcia. Dlaczego? Algorytm będzie miał mniejszy problem z dopasowaniem osób, które wyświetlą Twoją reklamę, ponieważ grupa ta okaże się znacznie szersza.
  • Stawka – Zadeklarowana przez nas kwota, którą chcemy przeznaczyć na reklamy rozliczana za wyświetlenia, kliknięcia, czy wysłane wiadomości. Na początku warto zdecydować się na to, aby algorytm dopasował kwotę do Ciebie. Z czasem możesz przestawić się na ręczną regulację.
  • Ocena reklamy przez algorytm – Im większe zainteresowanie wzbudzi reklama tym niższy będzie jej koszt. Warto przy tym pamiętać, że głównym celem powinno być dotarcie do użytkowników, którzy faktycznie skorzystają z danej oferty, a nie tworzenie obszernej grupy odbiorców niewykazujących szczególnego zainteresowania branżą.

Grunt to odpowiednie dostosowanie grupy docelowej. Pozwoli to na lepsze zarządzanie budżetem oraz efektywniejszą realizację celów kampanii. Mimo większych kosztów LinkedIn daje nieporównywalnie większe możliwości precyzowania w stosunku do Facebooka czy Instagrama, dzięki czemu możesz dotrzeć do optymalnej grupy odbiorców. Tak naprawdę masz wpływ na wszystko! Wystarczy tylko przemyślana strategia i staranne zaplanowanie kolejnych kroków.

opisobrazka

Twoja kampania reklamowa na LinkedIn jest gotowa? Zobacz, co jeszcze możesz podrasować!

Nawet po zakończeniu procesu tworzenia reklamy na LinkedIn nadal możesz ją optymalizować sprawdzając poszczególne statystyki. Jeżeli okaże się, że Twoja kampania nie przynosi takich efektów jakich oczekiwałeś – możesz zmienić target, grafikę, czy tekst. Legendarny wskaźnik CTR, czyli współczynnik klikalności może spadać, jeśli ta sama reklama wyświetla się przez kilka tygodni. Warto wobec tego, zadbać o comiesięczne odświeżanie swojej kampanii, nieprzerwanie zyskując kolejnych odbiorców.

Dobra reklama to inwestycja, która zaowocuje w przyszłości

Jeżeli Twoja firma wpisuje się w sektor B2B, LinkedIn na pewno okaże się dla Ciebie pomocny w efektywnym prowadzeniu kampanii, a tym samym, w pozyskiwaniu nowych klientów. Nie da się ukryć, że dobra kampania reklamowa jest szalenie ważnym punktem w strategii biznesowej firm odnoszących sukces. Możesz zdecydować się na samodzielne zarządzenie kontem LinkedIn i tworzenie własnych reklam, co z pewnością będzie ciekawym, ale też wymagającym doświadczeniem. Jeżeli jednak zależy Ci na pomocy specjalistów, którzy zajmą się przygotowaniem profesjonalnej strategii komunikacji, schematu kampanii, a także zatroszczą się o jej dokładny monitoring i późniejszą optymalizację – nie zwlekaj, zapytaj o bezpłatną wycenę!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   11
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.