Blog

Poznaj trendy w content marketingu na 2024 rok i zastosuj je w swojej komunikacji

Autor:  Magdalena Krawczyńska
17.04.2024
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Inwestujesz w content marketing w swojej firmie? Zapoznaj się więc koniecznie z jego trendami na 2024 rok. Wiedza o kierunkach rozwoju content marketingu przybliży Cię do wyboru skutecznych, docierających do potencjalnych klientów działań. Możliwe też, że niektóre trendy już przejawiają się w Twoich publikacjach. Przeczytaj i sprawdź.

Spis treści:

  1. Czym jest content marketing?
  2. Trend – czym jest, a czym nie?
  3. W jakim kierunku rozwija się content marketing? Trendy 2024

Czym jest content marketing?

Content marketing oznacza treści, które przyciągają i angażują uwagę określonej grupy docelowej.

Mogą to być:

  • artykuły na blogach,
  • e-booki,
  • filmy,
  • podcasty,
  • infografiki,
  • poradniki,
  • raporty branżowe.

Marketing treści ma na celu budowę relacji z klientami poprzez dostarczanie im użytecznych i często też inspirujących publikacji. Raczej nie promuje on bezpośrednio produktów lub usług.

Trend – czym jest, a czym nie?

Według Słownika Języka Polskiego PWN trend to „istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w konkretnej dziedzinie” (https://sjp.pwn.pl/slowniki/trend.html). Nie zmienia się on w zależności od sezonu, nie jest modą ani powiązaną często z akcją promocyjną ekscytacją jakimś produktem lub wydarzeniem.

W jakim kierunku rozwija się content marketing? Trendy 2024

Humanizacja i autentyczność

Humanizacja jako trend w content marketingu odnosi się do perspektywy, w której marka komunikuje się z klientami w bardziej autentyczny, „ludzki” sposób. Unika na przykład korporacyjnego żargonu i posługuje się naturalnym, charakterystycznym dla danej grupy odbiorców stylem.

Autentyczny content stanowi spore wyzwanie. Z drugiej strony przynosi korzyści biznesowe – szczególnie w obecnych czasach, kiedy konsumenci jeszcze bardziej wymagają marketingu Human to Human (H2H) ze względu na rozwój sztucznej inteligencji. Autentyczny content marketing wymaga poznania i zrozumienia tożsamości oraz potrzeb użytkowników, ich uważnego zbadania, często też pożegnania się z własnymi przekonaniami i przeczuciami.

Tworząc go, warto zapoznać się z wypowiedziami potencjalnych klientów firmy umieszczanymi na przykład na grupach w social mediach. Takie opinie i zapytania dają wgląd w nastawienie osób, ich emocje oraz słownictwo, jakiego używają do nazwania swoich problemów, a także konkretnych produktów i usług. Następnie można zgromadzić charakterystyczne słowa i rozpocząć ich stosowanie w swoich treściach.

Autentyczną komunikacją może pochwalić się na przykład marka rzemieślniczo wyrabianych kosmetyków Ministerstwo Dobrego Mydła. Zarówno jej artykuły blogowe, jak i posty w mediach społecznościowych wyróżniają się specyficznym stylem, za który firma jest szczerze doceniana przez konsumentów. W tekstach Ministerstwa pojawia się niespotykany w internetowych publikacjach zwrot „Państwo” kierowany do odbiorców. Co ciekawe, nie buduje on dystansu. Trzeba pamiętać, że próby udawania autentyczności mogą przynieść odwrotny skutek. Nie warto się więc silić w celu jej osiągnięcia, ale raczej cierpliwie szukać charakteru swojego content marketingu.

Ważnym narzędziem dla humanizacji treści jest storytelling. Można go zastosować w opisie historii swojej firmy czy drogi do jej założenia. Ludzie łatwiej zapamiętują opowieść, ponieważ utożsamiają się z emocjami towarzyszącymi jej bohaterowi. Dobrze opowiedziana historia może okazać się niezwykle ważna w budowaniu więzi z klientami i tworzeniu u nich dobrych skojarzeń z marką.

Personalizacja

Z trendem autentyczności w content marketingu wiąże się trend personalizacji, którego wdrożenie ułatwiają algorytmy uczenia maszynowego. Sztuczna inteligencja analizuje informacje odnoszące się do zachowań użytkowników, ich preferencji i historii przeglądania. Pozwala to osobom zarządzającym contentem na planowanie strategii treści opartej na danych, lepiej dopasowanej do indywidualnych potrzeb osób.

Coraz więcej firm decyduje się na opracowanie działań contentowych dostosowanych do konkretnych profili klientów, uwzględniających treści i kanały promowania zgodne z ich zainteresowaniami. Właśnie takie przedsiębiorstwa zauważają zasłużony wzrost konwersji.

User-generated content

W jakiś sposób bliski humanizacji, autentyczności i personalizacji jest trend user-generated content, czyli treści tworzonych i udostępnianych przez użytkowników, a nie przez markę. Należą do nich opinie, zdjęcia, filmy, komentarze, recenzje, artykuły i posty w mediach społecznościowych. User-generated content użytkownicy generują spontanicznie, chcąc podzielić się swoimi doświadczeniami i pomysłami.

Treści tworzone przez użytkowników odgrywają ważną rolę dla podkreślenia autentyczności marki. Zasłużone, pozytywne opinie konsumentów podpisane ich nazwiskiem budują zaufanie i przybliżają klienta do decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usługi.

Istnieje wiele sposobów, aby zachęcić użytkowników do udostępniania treści związanych z marką, takich jak recenzje, zdjęcia lub filmy z użyciem produktów. Możesz na przykład zacząć dzielić się ich postami z odbiorcami swoich treści oraz zapraszać na warsztaty, które zbudują zaangażowaną, chętną do dzielenia się swoimi wrażeniami społeczność wokół marki.

Sztuczna inteligencja

Rozwój tego trendu jest błyskawiczny. Warto jednak zauważyć, że sztuczna inteligencja nie stanowi nowości (choć pozornie może tak się wydawać), samego jej terminu zaczęto używać w drugiej połowie XX wieku. W XXI stuleciu natomiast rozwój sztucznej inteligencji nabrał rozpędu, przede wszystkim za sprawą zwiększenia mocy obliczeniowej komputerów. Znacząco wzrosła również liczba organizacji wykorzystujących AI.

Obecnie osoby odpowiedzialne za content marketing, treści i grafiki częściej niż kiedykolwiek wcześniej korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji, takich jak Jasper, ChatGPT, Midjourney, ArtSmart AI i DALL-E 3.

Istnieje mnóstwo korzyści związanych z rozwojem sztucznej inteligencji. Z drugiej strony pojawiają się też problemy. Jednym z nich jest nadmiar treści. Obecnie w Internecie można znaleźć mnóstwo darmowych materiałów – webinarów, e-booków, artykułów blogowych i raportów branżowych. Aby użytkownik zapoznał się z daną publikacją, musi go ona czymś przyciągnąć, na przykład osobą autora, niebanalnie ujętym tematem, merytorycznością, nietypowym formatem.

Zwiększona „produkcja” treści prowadzi też do pojawienia się u odbiorców wątpliwości dotyczących autorstwa tekstów – mogą oni zacząć się zastanawiać, czy dany przekaz został stworzony przez człowieka lub czy człowiek przynajmniej nadzorował jego powstanie. W związku z tym, jak twierdzi content team leader Precise, Altavia Kamikaze + K2 Katarzyna Chmielewska Walas, powstanie nurt human generated content stanowiący „coś luksusowego, craftowego, autentycznego” (https://aboutmarketing.pl/podsumowanie-2023-i-prognozy-na-2024-contentmarketing/).

Algorytmy Google wciąż się rozwijają, by być w stanie rozwiązać problem z nadmierną produkcją treści, duplikacjami, trudnościami podczas indeksowania tekstów i oceną ich jakości. Dlatego też warto inwestować w content, który nie jest wyłącznie treścią nasyconą frazami kluczowymi, ale użyteczną i wyróżniającą się czymś na tle innych tekstów.

Wyszukiwanie głosowe

Jedną z najtrwalszych, utrzymujących się od lat tendencji w obszarze SEO i content marketingu stanowi wyszukiwanie głosowe. Google stara się, aby metody docierania do informacji były jak najściślej dopasowane do potrzeb użytkowników, bo to ich satysfakcja zapewnia wyszukiwarce tak ogromną popularność.

Jednym z cenionych przez użytkowników sposobów korzystania z Google jest wyszukiwanie głosowe zapewniające szybkie i skuteczne uzyskanie odpowiedzi na swoje zapytanie. W 2024 roku content powinien zostać dostosowany do specyfiki tego typu wyszukiwania wyróżniającego się bardziej naturalnym formułowaniem zapytań. Frazy stosowane w treściach umieszczanych na stronie internetowej muszą więc być dłuższe i przyjmować formę pytań.

Etyczne działania

Z biegiem lat coraz bardziej istotny staje się etyczny content marketing – jest on ważny zarówno dla klientów, jak i partnerów biznesowych, współpracowników oraz dostawców. W ramach takich etycznych praktyk wyróżnia się na przykład troskę o środowisko naturalne, wsparcie lokalnych społeczności, uczciwą konkurencję z innymi firmami oraz transparentność, czyli zapewnienie dostępu do prawdziwych, przejrzyście zaprezentowanych informacji.

Content wideo

W 2024 roku bardzo popularny już w minionych latach content wideo nadal będzie jednym z dominujących trendów w marketingu treści. Wideo produktowe na przykład stanowi jeden z prostszych i bardziej angażujących sposobów prezentacji produktów przedstawiających ich parametry, funkcje, działanie i zastosowania.

Popularnym tematem filmów tworzonych w ramach strategii content marketingowej jest unboxing. Użytkownicy angażują się w tego typu wideo, zwłaszcza jeśli prezentująca osoba potrafi ciekawie opowiedzieć o produkcie. Emocje wywoływane przez unboxing skłaniają wielu widzów do zakupu. Popularnością cieszą się również wideo poradniki przystępnie przedstawiające użycie produktu w praktyce.

Jeżeli potrzebujesz skutecznego content marketingu dla swojej firmy, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. Nasi specjaliści zatroszczą się o interesujące, zgodne ze strategią SEO artykuły, angażujące wideo i jasno przedstawiające dane infografiki.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.