Blog
Angażujący i legalny konkurs na Facebooku? Zobacz, jak go zorganizować
Szukasz ciekawych form promocji biznesu w social mediach? Planujesz zorganizować konkurs na Facebooku, ale nie do końca wiesz, od czego zacząć, oraz co zrobić, by nie narazić się na karę? Zajrzyj do poniższego artykułu i dowiedz się, jak stworzyć konkurs na Fb z nagrodami, który będzie w pełni legalny, a jednocześnie pozwoli Ci na zwiększenie zaangażowania fanów, zasięgu marki i liczby obserwujących.
Spis treści:
- Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?
- Legalny konkurs na Fb – co zawrzeć w regulaminie?
- Nielegalne konkursy – Facebook – na co uważać?
- Nagrody w konkursie na Facebooku
- Pomysły na angażujące konkursy na Facebooku
- Przykłady konkursów facebookowych z nagrodami – zainspiruj się!
- Strony z konkursami na Facebooku
Dlaczego warto zorganizować konkurs na Facebooku?
Akcja konkursowa to jedna z lepszych metod angażowania społeczności i rozwoju firmy online. Jakich dokładnie korzyści możesz się spodziewać, tworząc przemyślany i, co ważne, zgodny z wymogami Fb konkurs? Przedstawiamy poniżej.
Wzrost świadomości marki
Mało kto nie lubi wygrywać, dlatego konkursy facebookowe to dobra okazja, by przyciągnąć uwagę. Dając użytkownikom szansę na zdobycie nagrody, sprawisz, że chętniej skomentują czy udostępnią Twój post, a to automatycznie zwiększy widoczność Twojego profilu. W końcu im większa aktywność, tym bardziej algorytmy Facebooka doceniają markę i promują ją wśród odbiorców.
Nie warto ograniczać się do jednego konkursu, ale postarać się o regularne działania. Organizowane raz na jakiś czas konkursy na Fb pomagają zwiększać świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Z każdą kolejną akcją firma może zyskiwać coraz większą rozpoznawalność.
Bardziej lojalna społeczność
Angażujące fanów konkursy facebookowe z nagrodami stanowią też dobry sposób na budowę trwalszych relacji z klientami. Poprzez wszelkie kreatywne wyzwania czy pytania możesz pobudzić ich do większej interakcji ze swoimi treściami. W ten sposób nie tylko zacieśnisz więzi użytkowników z marką. Sprawisz również, że Twoi fani poczują się częścią większej społeczności.
Baza treści od użytkowników
Organizacja konkursu z nagrodami na Facebooku pozwoli Ci również zdobyć wartościowe informacje od uczestników. Przede wszystkim możesz w taki sposób pozyskać opinie dotyczące swoich produktów bądź usług, o ile będą one nagrodą w akcji. Wiele osób chętnie dzieli się wrażeniami odnośnie do zdobytej nagrody. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by zapytać o zdanie „milczących” zwycięzców konkursu na Fb.
Opinie to jedno ze skuteczniejszych narzędzi marketingowych, które często wręcz decyduje o tym, czy ktoś skorzysta z oferty. Recenzje możesz następnie wykorzystać w wielu miejscach – na swojej stronie internetowej, w social mediach czy newsletterze. Pamiętaj, by przed ich publikacją zapytać autora o zgodę.
Zauważ, że opisy wrażeń związanych ze skorzystaniem z produktu bądź usługi niekoniecznie muszą mieć formę tekstową. Zwycięzcy konkursu na Facebooku mogą również przedstawić swoje opinie w formę zdjęć czy filmów, jeśli są im one bliższe. Treści od realnych użytkowników dodadzą Twoim działaniom autentyczności, której rola w obecnej internetowej rzeczywistości jest nie do przecenienia.
Większy ruch na stronie internetowej
Celem konkursu facebookowego może być również większa liczba odwiedzin strony internetowej. Jako zadanie konkursowe sprawdzi się w tym przypadku znalezienie w artykułach na blogu odpowiedzi na zadane w konkursie pytanie. Jeśli treści blogowe są chętnie czytane przez osoby z Twojej społeczności i zawierają pomocną dla nich wiedzę, pomysł na taki konkurs na Fb będzie jak najbardziej trafiony. Większy ruch na stronie internetowej wpłynie też pozytywnie na pozycjonowanie.
Promocja nowych produktów lub usług
Wprowadzając nowość na rynek, warto ją wyróżnić, na przykład organizując konkurs na Fb, w którym to właśnie nowy produkt stanie się nagrodą. W ten sposób zwiększysz zainteresowanie akcją potencjalnych klientów, umożliwisz im bezpośrednie zapoznanie się z ofertą oraz zdobędziesz pierwsze, niezwykle cenne opinie o nowości. W ramach konkursu równie dobrze możesz promować produkty fizyczne co cyfrowe. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by reklamować w ten sposób swoje nowe usługi.w ten sposób swoje nowe usługi.
Większa efektywność kosztowa
Konkursy na Facebooku w wielu przypadkach bywają korzystniejszą formą promocji niż tradycyjne kampanie reklamowe. Nawet wysoka wartość nagród może okazać się niewielka w kontekście korzyści, jakie przynoszą reklamy.
Organizacja konkursu na Facebooku może stanowić wyzwanie. Wymaga przemyślenia celów, ustalenia takich nagród, by przyciągnęły uwagę jak największej liczby osób. Ważny jest też regulamin zgodny z wymaganiami Facebooka. Gdy już jednak zorganizujesz pierwszy konkurs, zaplanowanie kolejnych przyjdzie Ci z mniejszym wysiłkiem. Na pewno też przyniesie wymienione wyżej korzyści.
Legalny konkurs na Fb – co zawrzeć w regulaminie?
Jakie informacje w regulaminie konkursu na Facebooku są niezbędne? Umieść w nim koniecznie takie dane jak:
- informacje o organizatorze konkursu i fundatorze nagród,
- zasady konkursu na Fb, czyli opis tego, co uczestnik musi zrobić, by wziąć udział,
- czas trwania konkursu obejmujący dokładne daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu,
- charakterystyka nagród i metody ich przekazania,
- warunki uczestnictwa, czyli określenie, kto może wziąć udział w konkursie,
- sposób wyłaniania zwycięzców, na przykład wybór na podstawie kreatywności,
- miejsce i czas ogłoszenia wyników konkursu na Fb,
- sposób składania ewentualnych reklamacji,
- informacje o przetwarzaniu danych osobowych,
- informacje o przeniesieniu praw autorskich, jeśli konkurs dotyka w jakiś sposób tej kwestii.
By zagwarantować uczestnikom konkursu na Facebooku łatwy dostęp do regulaminu, możesz umieścić link do jego pobrania we wpisie z ogłoszeniem akcji.
Nielegalne konkursy – Facebook – na co uważać?
Skoro już wiesz, co powinno znaleźć się w regulaminie konkursu na Fb, koniecznie przyjrzyj się popularnym błędom, które mogą Cię narazić na naruszenie zasad platformy.
Po pierwsze, nie wolno zmuszać uczestników do oznaczania znajomych, polubienia profilu na Fb bądź udostępnienia postu. Zachęcanie do tych czynności jest dopuszczalne, ale zmuszanie, czyli traktowanie ich jako warunku udziału w konkursie, już nie. Może się skończyć usunięciem konkursowego postu, a nawet blokadą firmowego profilu.
Po drugie, wybór zwycięzców konkursu na Facebooku nie może opierać się na losowaniu (o zwycięstwie decyduje przypadek). Wiąże się to bowiem z ewentualnością potraktowania akcji jako gry hazardowej czy loterii promocyjnej wymagającej uzyskania specjalnych zezwoleń. Według polskiego prawa każda gra losowa powinna zostać zgłoszona do Krajowej Izby Skarbowej. Zwycięzców konkursu należy wybrać w sprawiedliwy sposób, a w takim wyłonieniu może pomóc zadanie, które pozwoli im na wykazanie się wyjątkową wiedzą na jakiś temat bądź kreatywnością.
Pytania użytkowników mediów społecznościowych o to, jak zrobić losowanie na Facebooku czy konkurs z opcją udostępnij, wciąż pojawiają się w sieci. Dlatego zwracamy uwagę, że takie działania naruszają zasady platformy i mogą wiązać się z nałożeniem kary.
Organizując nielegalny konkurs na Facebooku, narażasz swoją markę na utratę wiarygodności i zablokowanie fanpage’a. Możesz też zrazić społeczność, która bardziej niż kiedykolwiek oczekuje uczciwości i przejrzystych zasad. By przeprowadzić legalny konkurs, koniecznie więc zapoznaj się z regulaminem Facebooka.
Nagrody w konkursie na Facebooku
Produkty lub usługi Twojej marki
Najbardziej oczywistą nagrodą w konkursie na Fb będą Twoje produkty bądź usługi. Uczestnicy zazwyczaj należą do obserwatorów firmowego profilu organizatora akcji, a więc także do osób prawdopodobnie zainteresowanych jego ofertą.
Konkurs na Facebooku to też doskonała forma promocji nowego produktu bądź dostępnego w ramach limitowanej edycji. Dając ludziom szansę na przetestowanie artykułu, zwiększysz jego popularność na rynku.
Produkty partnerskie
Jeśli angażujesz się we współpracę z innymi firmami, możesz wykorzystać ich produkty jako nagrody w swoim konkursie na Fb. Taka współpraca przyniesie korzyści obu stronom – Ty przyciągniesz nowych uczestników, a Twoi partnerzy zyskają promocję na nieprowadzonym przez siebie profilu. Upewnij się tylko, że nagroda pozostaje zgodna z zainteresowaniami Twojej grupy docelowej. Firma, z którą współpracujesz, w zamian może zorganizować legalny konkurs na Fb z nagrodami od Twojej marki i w ten sposób przyciągnąć do nowe osoby.
Nagrody personalizowane
Zależy Ci na unikalnych i dopasowanych do odbiorcy nagrodach w konkursie na Fb? W takim razie koniecznie postaw na personalizowane produkty czy usługi, na przykład z imieniem zwycięzcy, bądź ręcznie wykonane przedmioty. Na przykład w przypadku marki jubilerskiej nagrodą w konkursie na Facebooku może być współpraca z projektantem biżuterii nad oryginalną ozdobą – naszyjnikiem czy pierścionkiem, którego nie ma w ofercie.
Doświadczenia
Niektóre osoby bardziej niż nagrodę w formie materialnej docenią tę w postaci doświadczenia, choćby bilety na wydarzenia kulturalne, spotkanie z ekspertem lub warsztaty. Przykładową nagrodą tego typu w przypadku marki z naturalnymi kosmetykami może być spotkanie z ekspertką kosmetologii, a w przypadku marki modowej – warsztaty ze stylistką z analizy kolorystycznej. Tego rodzaju wygrane w konkursie na Fb zapadają w pamięci o wiele bardziej niż te w formie przedmiotów. Stwarzają też okazję do wykonania zdjęć i podzielenia się nimi w social mediach.
Bony rabatowe
Jeśli Twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, doskonałą nagrodą w konkursie na Facebooku będą zniżki i vouchery. Bon rabatowy zmotywuje uczestników do skorzystania z oferty. Ponadto osobom, które nie wygrały głównych nagród, możesz zaoferować mniejsze zniżki, na przykład wynoszące 5%, jako podziękowanie za uczestnictwo. W ten sposób zachęcisz więcej osób do udziału w konkursie, a zarazem zwiększysz konwersję w sklepie.
Pomysły na angażujące konkursy na Facebooku
Zanim przejdziemy do samych pomysłów na konkurs na Fb, warto pochylić się nad rodzajem zadań konkursowych. Nie najlepszą koncepcją może być zagadka z jedną poprawną odpowiedzią. W przypadku gdy wielu uczestników odpowie prawidłowo, organizator konkursu będzie musiał wyłonić zwycięzcę na drodze losowania. Jak już wspomnieliśmy, regulamin Facebooka zabrania takich działań. Dlatego zamiast zagadek, rebusów czy quizów postaw na zadanie konkursowe, które zachęca użytkowników do uzupełnienia zdania swoją refleksją, wymyślenia hasła reklamowego czy przesłania fotografii.
Organizując konkurs na Facebooku, pamiętaj, że zadanie powinno być dość łatwe do wykonania. W przypadku prostego, a zarazem interesującego wyzwania konkursowego możesz liczyć na większe zaangażowanie społeczności.
Konkurs świąteczny na Facebooku
Doskonałym czasem w ciągu roku, by zaangażować swoich odbiorców, organizując konkurs na Fb, jest okres okołoświąteczny. Akcja nie musi być skomplikowana. Prostym i jednocześnie ciekawym pomysłem na zadanie konkursowe może się okazać:
- dokończenie zdania: "Moje wymarzone święta to…", "W tym roku pod choinką chciał(a)bym znaleźć…",
- ułożenie oryginalnych życzeń,
- pokazanie swojego ulubionego zdjęcia z poprzednich świąt.
Konkurs fotograficzny na Facebooku
Do jednych z bardziej angażujących pomysłów na konkurs na Facebooku należą akcje, podczas których uczestnicy dzielą się zdjęciami. W takich wyzwaniach niekoniecznie chodzi o prezentację swoich umiejętności fotograficznych. Częściej ich celem jest pobudzenie kreatywności i podzielenie się z innymi swoją historią bądź pomysłem.
Tego typu konkursy sprawdzają się w wielu branżach. Będą dobrym wyborem m.in. dla branży wnętrzarskiej, meblarskiej i ogrodniczej. W ich przypadku możesz poprosić fanów o zdjęcie ich ulubionego miejsca w domu, fotografię wyjątkowej dekoracji, wazonu czy innego detalu bądź inspirujące zdjęcie metamorfozy ogrodu.
Przykłady konkursów facebookowych z nagrodami – zainspiruj się!
Szukając pomysłu na akcję konkursową na Fb, możesz przyjrzeć się działaniom ulubionych marek, a także swojej konkurencji. Poniżej przedstawiamy dwa przykłady konkursów na Facebooku, które skutecznie przyciągnęły uwagę użytkowników.
Przykład letniego konkursu na Fb z Empik Go
Celem tej akcji była zachęta użytkowników do podzielenia się swoimi sposobami na odpoczynek. Uczestnicy mieli za zadanie opublikować zdjęcia przedstawiające, jak spędzają czas wolny – spacerują, trenują na siłowni czy może pielęgnują przydomowy ogród. Zadanie było dość proste i przywoływało przyjemne skojarzenia, dlatego post konkursowy spotkał się ze znaczącym odzewem. Zdobył 94 polubienia, 60 komentarzy i 21 udostępnień. Na zwycięzców czekały vouchery do Empik Foto oraz vouchery Empik Go Standard oferujące 30 dni darmowego słuchania audiobooków i podcastów.
Przykład konkursu na Fb z YES
W akcji konkursowej marki jubilerskiej YES użytkowniczki miały odpowiedzieć na pytania: „czego nowego dowiedziałaś się ostatnio o sobie? W jaki sposób poznajesz swoją naturę, potrzeby, pragnienia, tożsamość? Czy potrafisz zaskakiwać samą siebie?”. Takie zaproszenie do refleksji nad sobą doskonale wpisało się w atmosferę zbliżających się świąt. Konkurs spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, zyskując 2,9 tysiąca polubień, 118 komentarzy i 120 udostępnień. Użytkowniczki chętnie wzięły w nim udział również ze względu na wyjątkowo atrakcyjne nagrody w formie biżuterii.
Strony z konkursami na Facebooku
Jeśli szukasz pomysłu na akcję konkursową, przejrzyj koniecznie przykładowe konkursy na Facebooku ze swojej branży. Być może zainspirują Cię do podjęcia własnych działań. Akcje znajdziesz, wpisując w wyszukiwarkę Facebooka frazę "konkursy Facebook". Istnieją też grupy na Facebooku zrzeszające fanów akcji konkursowych oraz strony internetowe informujące o postach konkursowych.
Organizacja konkursu na Facebooku tylko z pozoru nie nastręcza trudności. Tak naprawdę do zaplanowania interesującej akcji potrzeba kreatywności, znajomości grupy docelowej, zdolności organizacyjnych, stworzenia regulaminu konkursu oraz znajomości regulaminu Facebooka i aspektów prawnych. Dlatego jeśli zależy Ci na legalnym i angażującym konkursie przygotowanym przez specjalistę od mediów społecznościowych, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. W IBIF.PL eksperci zadbają o Twoje social media, a także szeroko rozumianą promocję online – niezależnie od tego, czy zależy Ci na promowaniu usług, firmy lokalnej, czy może sklepu PrestaShop.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!