Blog

Pillar page i klastry tematyczne – zaplanuj treści z myślą o SEO oraz klientach

Autor:  Magdalena Krawczyńska
04.06.2024
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Zastanawiasz się, jak zapanować nad chaosem zagadnień, które planujesz rozwinąć w treściach na swojej stronie internetowej? Chcesz zadbać o intuicyjne przemieszczanie się użytkowników po kolejnych podstronach serwisu? Pomoże Ci w tym praca nad pillar page i klastrami tematycznymi. Na czym ona polega? Dowiedz się, czytając artykuł.

Spis treści:

  1. Pillar page – co to takiego?
  2. Czym są klastry tematyczne?
  3. Przykłady klastrów tematycznych
  4. Jak stworzyć klastry tematyczne?

Pillar page – co to takiego?

Pillar page, innymi słowy strona filarowa, to rozbudowana i skupiona na temacie związanym z działalnością firmy strona internetowa. Stanowi ona kompendium zazwyczaj ogólnej wiedzy dotyczącej jakiegoś zagadnienia. Bardziej szczegółowe informacje czekają na użytkownika na podstronach, do których prowadzą linki z pillar page. Jakie zadanie spełnia strona filarowa? Dlaczego warto o nią zadbać? Ciekawie napisana i uwzględniająca wymogi SEO treść pillar page to jedna z okazji do prezentacji eksperckiej wiedzy firmy. A co przekona Twojego potencjalnego klienta do współpracy, jeśli nie poczucie, że ma do czynienia ze specjalistami w branży? Nad treścią na pillar page pracuje się dość długo, ponieważ powinna być obszerna – zwiększy to szansę na poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony treść tworzy się raz, a następnie ewentualnie przeprowadza optymalizacje co jakiś czas. Od momentu jej publikacji możesz liczyć na jej działanie bez przerwy. Strona filarowa nie bierze urlopu, nie potrzebuje odpoczynku ani snu.

Temat strony filarowej

W jaki sposób wybrać temat pillar page? Po pierwsze, pamiętaj o jego spójności ze swoją działalnością biznesową. Po drugie, zastanów się, jakie zagadnienia najbardziej interesują Twoich klientów – czy jest coś, o co szczególnie pytają? Podpowiedzi znajdziesz w wyszukiwarce Google, narzędziach SEO oraz u konkurencji. Dodaj do tego swoje doświadczenie branżowe, a zyskasz temat pillar page. Wybierając temat strony filarowej, pamiętaj, by nie był on ani zbyt szeroki, ani zbyt wąski. Sprzedając na przykład odzież damską, nie należy koncentrować się na zagadnieniu ubrań, ale poszukać czegoś węższego, na przykład frazy sukienek na jesień. Treść na pillar page powinna odpowiadać na najważniejsze pytania dotyczące wybranego tematu. Zadbaj też o linki do powiązanych podstron. Ułatwią one zarówno algorytmom wyszukiwarek, jak i Twoim klientom płynne poruszanie się po serwisie.

Czym są klastry tematyczne?

Strona filarowa nie istnieje bez klastra tematycznego. Znajduje się w jego ramach razem ze zbiorem podstron prezentujących bardziej szczegółowo poszczególne tematy oraz linkowania wewnętrznego występującego pomiędzy wszystkimi tymi stronami. Wiadomo już, co składa się na klaster tematyczny. Jak jeszcze można go zdefiniować? Jako strategicznie zorganizowaną grupę stron internetowych skoncentrowanych wokół określonego tematu. Taka przemyślana struktura wspiera algorytmy w zrozumieniu zawartości serwisu oraz – co się z tym nieodłącznie wiąże – sprawniejszej indeksacji.

Przykłady klastrów tematycznych

Powszechnie wiadomo, że łatwiej coś zrozumieć i zapamiętać, jeśli informacja została wsparta przykładem. Przyjrzyjmy się więc branży fitness w kontekście klastrów tematycznych i pillar page. W jej przypadku funkcję strony filarowej może pełnić temat zdrowego trybu życia. Taka pillar page będzie prezentowała ogólne fakty odnoszące się do treningów, diety, snu i minimalizowania stresu. Następnie pod tą stroną filarową w ramach klastra tematycznego mogą znaleźć się podstrony dotyczące kolejno:

  • ćwiczeń fizycznych, treningu cardio, interwałowego, siłowni dla osób początkujących,
  • zdrowej diety, planowania posiłków, ustalania zapotrzebowania kalorycznego, przepisów na zdrowe przekąski,
  • psychologii zdrowia, technik redukcji stresu, podejścia do odpoczynku, motywacji do treningu.

Dla branży nieruchomości natomiast rolę pillar page może odgrywać temat nieruchomości komercyjnych. Na stronie filarowej zostaną więc poruszone ogólnie zagadnienia odnośnie do rozmaitych typów takich obiektów, popularnych aspektów prawnych oraz trendów panujących na rynku. Podstrony istniejące w ramach klastra tematycznego mogą zaś szczegółowiej prezentować kolejno wiedzę z zakresu:

  • rodzajów nieruchomości, najmu i zarządzania biurowcami, lokalami handlowymi i magazynami,
  • inwestycji w nieruchomości komercyjne, analizy rynku i prognozowania rentowności inwestycji,
  • prawa nieruchomości komercyjnych, umów ich najmu, przepisów budowlanych, rozwiązywania sporów.

Na początkowym etapie określania tematów zbierz jedynie pomysły na klastry, nie decyduj się od razu na konkretne zagadnienia. Już sam namysł na klastrami zapewnia mnóstwo korzyści. Dzięki niemu uporządkujesz swoją ofertą, co ma szczególne znaczenie, jeśli jest ona rozbudowana i łatwo się w niej pogubić. Przy okazji mogą pojawić się pomysły na artykuły blogowe i wpisy do social mediów – w końcu z każdego tematu wyłaniają się koncepcje kolejnych oraz możliwości nowego i bardziej szczegółowego spojrzenia na jakieś zagadnienie.

Jak stworzyć klastry tematyczne?

O klastry tematyczne warto zadbać, planując układ strony internetowej. Gdy witryna będzie już gotowa, trudniej będzie na nowo stworzyć całą jej strukturę informacyjną, dopasować ją do wymogów SEO i oczekiwań użytkowników. Jak więc krok po kroku stworzyć klastry tematyczne?

Znajdź temat

Pierwszy krok, o którym już wspomnieliśmy wyżej, to wybór głównego tematu klastra tematycznego. Powinien on być odpowiednio szeroki, by umożliwić tworzenie wielu powiązanych treści, a zarazem na tyle konkretny, by zapewniać korzyści z lektury odbiorcom. Pomyśl, co jest istotne dla Twoich potencjalnych klientów, może jest jakiś problem, który szczególnie im doskwiera, a Twoja oferta go rozwiązuje.

Przeanalizuj frazy kluczowe

Kolejny krok to przeprowadzenie precyzyjnej analizy fraz kluczowych za pomocą takich narzędzi jak Semrush, Ahrefs czy Planer słów kluczowych Google. Dzięki niej lepiej określisz zagadnienia interesujące użytkowników i zweryfikujesz swoje założenia powstałe podczas szukania tematu. Sprawdzisz, na ile często szukają oni danego słowa kluczowego w wyszukiwarce oraz z jak dużą konkurencją wykorzystującą daną frazę kluczową w swoich treściach przyjdzie Ci się zmierzyć.

Zadbaj o strukturę klastrów tematycznych

Gdy już masz temat i frazy kluczowe, możesz przejść do starannego zaplanowania struktury klastrów, zadbania o spójność informacji oraz łatwość nawigacji dla użytkowników. Najpierw ustal budowę strony filarowej, jej nagłówki i szkicową treść akapitów. Następnie zadbaj o podstrony klastrów skupiające się na konkretnych zagadnieniach wiążących się z głównym tematem. Pamiętaj, że należy je zoptymalizować pod konkretne słowa kluczowe. Niezbędną częścią klastra tematycznego są linki wewnętrzne, które łączą stronę filarową z podstronami. Dzięki nim użytkownicy łatwo przechodzą między różnymi częściami klastra i znajdują potrzebne informacje. Dodatkowo, linki wewnętrzne pomagają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę treści i indeksować serwis.

Stwórz treść

Wiesz już, jakie tematy, strony filarowe i podstrony klastrów, a także frazy kluczowe pojawią się w Twoim serwisie. Czas więc na dobrze napisaną treść. Jakie kwestie podczas jej tworzenia są ważne?

Frazy kluczowe i zamiar wyszukiwania

Jeśli chodzi o wybrane podczas analizy słowa kluczowe, pamiętaj, że oczywiście powinny one znaleźć się w treści, akapitach i nagłówkach, ale należy unikać ich nadmiernego nagromadzenia (keyword stuffing). Algorytmy Google mogą uznać to za działanie mało etyczne, mające na celu wyłącznie znalezienie się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce oraz pomijające korzyść użytkownika. Ważne dla fraz kluczowych i treści są też intencje wyszukiwania. Zanim przystąpisz do tworzenia tekstu, zastanów się, na czym zależy osobie wpisującej daną frazę. Czy chce ona znaleźć informację – dowiedzieć, się, jak coś zrobić, ile jakiś produkt kosztuje itd., czy też szuka konkretnej osoby bądź marki, czy może planuje zakup jakiegoś artykułu bądź zamówienie usługi.

Unikalność treści

Kolejna ważna kwestia to unikalność treści. Nie chodzi tu wyłącznie o to, że plagiat szkodzi pozycji strony internetowej. Ważne jest również, by zaprezentować informacje w nowy, interesujący sposób, dodać do nich swój punkt widzenia, przykład z życia czy element storytellingu. Dzięki temu przyciągniesz osoby do serwisu i je w nim zatrzymasz.

Przyjazny odbiór tekstu

Tekst publikowany w Internecie rządzi się innymi prawami niż treść w papierowym magazynie. W jego przypadku musisz szczególnie zadbać o strukturę i czytelność, używając nagłówków i wypunktowań oraz wyróżniając najistotniejsze informacje. Ponadto, by uczynić treść atrakcyjniejszą w odbiorze, wzbogać ją o fotografie, ilustracje i wideo. Pamiętaj też o odpowiedniej optymalizacji multimediów pod kątem SEO, ich właściwym rozmiarze, formacie i opisie alt.

Aktualizacje

Staraj się przedstawić zagadnienie wyczerpująco, odpowiadając na wszelkie możliwe pytania i wątpliwości czytelników. Nie pomiń też aktualizacji tekstów, która pozwoli utrzymać ich atrakcyjność i skuteczność przyciągania odbiorców. Przyczyni się również do zachowania dobrej pozycji strony internetowej w rezultatach wyszukiwania. Twoja konkurencja prawdopodobnie nie śpi, ale działa w celu optymalizacji własnych tekstów, dlatego by nie pozostawać daleko za nią w wynikach Google śledź miejsce swojego serwisu i je poprawiaj, aktualizując treści.

Zaplanuj linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne odgrywają rolę mostów łączących pillar page z podstronami klastrów tematycznych. Użytkownikom ułatwiają nawigację pomiędzy częściami klastra, a algorytmom – zrozumienie struktury treści. Odnośniki należy umieścić na stronie filarowej, a także na podstronach, by umożliwić użytkownikowi powrót do pillar page. Tworząc linki wewnętrzne, użyj odpowiedniego anchor text, czyli tekstu kotwiczącego opisującego zawartość, do której prowadzi link. Wykorzystaj w tym celu słowa kluczowe związane z tematem treści.

Podsumowując, pillar page i klastry tematyczne zapewniają liczne korzyści, dlatego warto poświęcić im część swojej uwagi. W czym Ci pomogą? W uporządkowaniu zawartości strony, dzięki czemu użytkownicy i roboty wyszukiwarek sprawnie dotrą do informacji. Klastry tematyczne wspomagają też proces pogłębiania tematów i dostarczania bardziej wartościowych porad odbiorcom. Takie dobre treści zwiększają zaangażowanie użytkowników i wydłużają czas spędzany przez nich na stronie. Ponadto klastry tematyczne ułatwiają planowanie strategii content marketingowej. Linkowanie wewnętrzne sprawia zaś, że pillar page staje się bardziej wartościowa z perspektywy wyszukiwarek.

Jeśli zależy Ci na tym, by to specjalista zadbał o pillar page i klastry tematyczne dla Twojej marki, zapraszamy do kontaktu: www.ibif.pl/kontakt. W IBIF.PL kompleksowo zatroszczymy się o SEO i treści na Twoją stronę internetową, nie tylko o odpowiednie zaplanowanie klastrów tematycznych.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   2
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.