Blog

Duplicate content to wróg Twojej strony – zobacz, jak się go pozbyć!

Autor:  Magdalena Krawczyńska
04.01.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

W jakich sklepach online konsumenci chętnie kupują produkty? Z pewnością w tych, które wzbudzają ich zaufanie. Takie witryny doceniają też roboty Google. Niestety istnieje wiele kwestii, przez które witryna traci wiarygodność. Na szkodę strony działa między innymi duplicate content, czyli powielone treści. Odbierają one witrynie wiarygodność miejsca, które zawiera wyłącznie oryginalne teksty. Chcesz wiedzieć, jak sprawdzić, czy powielone treści występują na Twojej stronie oraz w jaki sposób pozbyć się ich raz na zawsze? Przeczytaj artykuł!

Spis treści:

  1. Czym jest duplicate content?
  2. Duplicate content – w jaki sposób szkodzi stronie?
  3. Duplicate content – jak sprawdzić, czy występuje na stronie?
  4. Jak się pozbyć duplicate content?

Czym jest duplicate content?

Do duplicate content, czyli powielenia treści, dochodzi wtedy, gdy identyczna tekstowa zawartość występuje pod kilkoma adresami URL. Nie zawsze duplicate content to efekt świadomego działania. Ponadto jego eliminacja nie ogranicza się wyłącznie do pozbycia się jednakowych treści występujących na stronach. Wyszczególnia się dwa typy duplicate content:

  1. zewnętrzny, jeśli powielona treść znajduje się na wielu domenach (witrynach),
  2. wewnętrzny, jeśli powielona treść znajduje się na jednej domenie (witrynie).

Zewnętrzny duplicate content

Problem zewnętrznego duplicate contentu pojawia się wtedy, gdy na stronach (domenach) odrębnych firm zostanie opublikowana tożsama treść. Co jest przyczyną wystąpienia tego typu problemu? Powód może być zupełnie oczywisty – osoba publikująca treść nie tworzy jej samodzielnie, tylko kopiuje zawartość innej witryny. Dlatego niewłaściwym działaniem jest skopiowanie danych dotyczących danego produktu ze strony jego producenta. Należy uważać nawet na dość trudną do przekształcenia w tekst o innej formie specyfikację techniczną. Taką treść roboty Google również często uznają za duplicate content.

Wewnętrzny duplicate content

Identycznie brzmiące, skopiowane słowo w słowo treści mogą wystąpić także w obrębie jednej strony. Typowym, często spotykanym przykładem takiego powielenia tekstów jest publikacja tego samego opisu produktu przy każdym wariancie artykułu, czyli na każdej podstronie produktowej. Niestety nie jest to jedyna sytuacja, kiedy dochodzi do powielenia zawartości w obrębie jednej domeny.

Wewnętrzny duplicate content pojawia się również w innych przypadkach. Występuje między innymi w związku z brakiem przekierowania 301. Strona wówczas wyświetla się zarówno bez przedrostka www, jak i z nim. Tego rodzaju ładowanie witryny prowadzi do powielenia treści, ponieważ roboty Google każdy unikalny adres URL uznają za osobną podstronę. Dlatego „twierdzą”, że na dwóch innych witrynach znajduje się identyczna zawartość.

Problem z powielaniem treści występuje także w związku z jednoczesnym używaniem wersji strony z SSL i bez niego (http i https). Z duplicate content można zmagać się również wtedy, gdy kilka adresów URL dotyczy tej samej podstrony, na przykład: www.marketing.pl/ofirmie/ i www.marketing.pl/index.php/ofirmie/. W takiej sytuacji wyszukiwarka dociera do identycznych treści udostępnionych na różnych podstronach.

Duplicate content – w jaki sposób szkodzi stronie?

Jeśli prowadzisz działalność za pośrednictwem strony internetowej, duplicate content może stanowić poważną przeszkodę dla rozwoju Twojego biznesu. Po pierwsze, powielanie treści rozumiane jako plagiat, czyli kopiowanie tekstów stworzonych przez inne osoby, jest przestępstwem. W związku z tym w skrajnych przypadkach może zakończyć się nawet sprawą w sądzie.

Poza tym duplicate content negatywnie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Jest jednym z czynników, przez które witryna nie znajdzie się na pierwszej stronie wyszukiwania i nie zostanie odwiedzona przez potencjalnych klientów. Jeśli roboty Google odkryją znaczną ilość plagiatu, może dojść nawet do blokady strony. Utrata dobrej pozycji w rankingu wyszukiwania nie jest więc jedynym problemem.

Duplicate content – jak sprawdzić, czy występuje na stronie?

Chcesz zyskać pewność, że na Twojej stronie nie występuje duplicate content? Możesz to zrobić, wykorzystując takie narzędzia jak www.copyscape.com lub www.siteliner.com. Aby zweryfikować występowanie skopiowanych treści na witrynie, wpisz link swojej strony w wyszukiwarkę narzędzia. Rozpocznie ono wówczas szukanie duplicate content. Pamiętaj jednak, że żadne narzędzie nie potrafi wykryć wszystkich skopiowanych materiałów. Ponadto w przypadku problemu z wewnętrznym duplicate content, dobrze jest zlecić jego weryfikację specjalistom SEO. Jeśli jednak masz fachową wiedzę dotyczącą technicznych zagadnień, możesz sprawdzić występowanie wewnętrznego duplicate content samodzielnie.

Jak się pozbyć duplicate content?

Aby usunąć duplicate content, po pierwsze należy zadbać o stworzenie własnych, oryginalnych tekstów. Jeśli kolejne produkty różniące się jedynie wariantem mają te same opisy, koniecznością będzie zmiana treści. Możesz również wprowadzić jeden artykuł i rozwijane menu zawierające jego opcje do wyboru dla klienta. Ponadto, aby pozbyć się duplicate content:

  • Skonfiguruj stronę internetową – ustaw w Google Search Console interesującą Cię domenę witryny (z www lub bez) oraz obsługę parametrów. Pamiętaj też o tym, by po zdecydowaniu się na kanoniczną wersję strony (z http lub https) linkować do niej.
  • Użyj przekierowania 301 – często jest to najłatwiejsza metoda na zmniejszenie liczby powielonych treści. Dzięki niej pozbędziesz się duplikatów, takich jak: http:// i www, https:// i www, http:// i https://. Usuniesz też powielenie znajdujące się w adresie index.php, index.html. Aby pozbyć się duplicate content, najprościej jest wpisać właściwy kod w pliku .htaccess. W przypadku serwera IIS przekierowania wykonasz za pośrednictwem konsoli administracyjnej. Dzięki takim działaniom użytkownicy i roboty Google odwiedzą właściwą witrynę.
  • Zastosuj linki kanoniczne. Używając atrybutu rel=canonical, określisz główny wariant adresu URL. W ten sposób wyszukiwarki „dowiedzą się”, że podobne wersje adresu są jedynie kopią głównego adresu.

Treści w niebagatelny sposób wpływają na decyzje zakupowe większości osób. Ważną rolę odgrywają również w przypadku robotów Google. Dlatego warto postarać się o to, by w tej kwestii wszystko zostało dopracowane.

Chcesz, by Twoja strona znalazła się jak najwyżej w wyszukiwarce Google? Musisz więc usunąć wszelkie przeszkody, które jej to uniemożliwiają. Należy do nich między innymi omówiony duplicate content. Jeśli nie jesteś specjalistą w tym zakresie, powierz usunięcie powielonych treści i troskę o wysoką pozycję witryny w Google specjalistom. Eksperci z agencji marketingowej IBIF sprawnie pozbędą się duplicate content z Twojej witryny i utorują jej drogę na szczyt wyszukiwarki.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.