Blog

Czym jest SXO i jak pomoże Twojej stronie?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
07.06.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Skrót SXO brzmi dla Ciebie tajemniczo? W poniższym artykule znajdziesz rozszyfrowanie jego znaczenia. Jeśli prowadzisz działalność online, znajomość odpowiedzi na pytania, co to jest SXO i jak wdrożenie tej strategii pomaga stronom internetowym, może okazać się pierwszym krokiem do szybszego rozwoju Twojego biznesu.

Spis treści:

SXO – co to jest?

SXO (Search Experience Optimization) łączy SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). Działania SEO prowadzą do osiągnięcia wyższej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. UX natomiast skupia się na ulepszeniu doświadczeń użytkownika i przekonaniu go do wykonania działań korzystnych dla właściciela sklepu online.

Dzięki SEO użytkownicy trafią na Twoją stronę, natomiast dzięki UX spędzą na niej więcej czasu i chętniej zapiszą się do newslettera, przeczytają artykuł, skontaktują się w sprawie oferty czy kupią produkt. Do działań SEO należy m.in.: optymalizacja techniczna, np. sprawdzenie poprawności kodu źródłowego HTML, dobór fraz kluczowych czy troska o linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. W zakres UX wchodzi zaś: dbałość o nowoczesny i czytelny design strony oraz jej funkcjonalność, poprawa nawigacji w witrynie i stworzenie perswazyjnych CTA.

Odpowiadając na pytanie, czym jest SXO, należy też podkreślić, że to efektywna i rozbudowana metoda marketingowa. Nie powinno jej się traktować wyłącznie jako modnego trendu, który niedługo przeminie.

SEO a SXO – podstawowa różnica

Czy istnieje właściciel biznesu online, który nie chciałby, by jego strona osiągnęła jednocześnie dobrą pozycję w wyszukiwarce i w umysłach klientów? Raczej nie, dlatego strategia SXO to rozwiązanie dopasowane do potrzeb większości osób prowadzących działalność w internecie.

Różnica między SEO a SXO polega przede wszystkim na tym, że pierwsza metoda skupia się na technicznych kwestiach. SXO zaś dzięki wzbogaceniu przez UX uwzględnia również „ludzkie” aspekty procesu sprzedaży. Projektowanie doświadczeń użytkownika opiera się na psychologii i analizach działań klientów podczas ich wizyt na stronach internetowych i korzystania z aplikacji mobilnych. Dlatego dzięki SXO witryna znacznie szybciej może osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.

Strategia SXO – jakie działania się na nią składają?

Aby lepiej zrozumieć, co to jest SXO, warto przyjrzeć się podejmowanym w ramach tej strategii krokom.

Optymalizacja techniczna

Dzięki optymalizacji technicznej wykonywanej w ramach SXO witryna jest bezpieczna, działa wydajniej i wyświetla się na różnych urządzeniach. W ramach optymalizacji należy:

  • zaprojektować mapę strony,
  • wdrożyć certyfikat SSL,
  • poprawnie skonstruować plik robots.txt,
  • zadbać o przyjazne adresy URL,
  • dostosować stronę do wyświetlenia na różnych urządzeniach,
  • wyeliminować błędy 404, 500,
  • usunąć duplicate content,
  • dodać poprawne linki kanoniczne i zadbać o linkowanie wewnętrzne.

Jeśli te wszystkie działania niewiele Ci mówią, możesz skontaktować się ze specjalistami. W naszej agencji marketingowej rozwiejemy Twoje wątpliwości i przeprowadzimy optymalizację techniczną strony.

Optymalizacja pod kątem UX

SXO nie istnieje oczywiście bez optymalizacji UX. Aby poprawić doświadczenie użytkownika na stronie trzeba zadbać o: projekt spójnej i atrakcyjnej wizualnie witryny, intuicyjne poruszanie się po niej użytkownika, czytelne i właściwie sformatowane treści.

Witryna zoptymalizowana pod kątem UX wyróżnia się użytecznością, bezpieczeństwem oraz atrakcyjnością wizualną. Nie należy na niej wprowadzać zbyt wielu elementów – zdjęć, grafik treści i CTA, ponieważ mogą one wywołać dezorientację u klienta. Ważne są puste przestrzenie, które gwarantują odpoczynek oczom użytkownika, a stronie lepszą czytelność.

Content dopasowany do wymagań SEO i UX

Po pracy skupionej na technicznych aspektach witryny oraz wysiłkach poprawiających doświadczenie użytkownika należy zatroszczyć się o optymalizację treści. To działanie powinno uwzględniać zarówno wymagania SEO, jak i UX. Ważny jest bowiem nie tylko wybór właściwych fraz kluczowych, a następnie stworzenie odpowiednio nasyconych nimi tekstów. Istotną rolę odgrywa również zaprojektowanie takich treści, dzięki którym użytkownik z łatwością znajduje w witrynie to, czego szukał, oraz nie czuje się zagubiony, ale poprowadzony za pomocą krótkich, przyciągających uwagę komunikatów.

Dzięki tekstom możesz też stopniowo budować pozycję eksperta w danej branży i sprawić, że użytkownicy spędzą więcej czasu na stronie. Im dłużej potencjalni klienci przebywają w witrynie, tym lepiej – czas wizyt należy bowiem do czynników rankingowych Google.

Do contentu optymalizowanego w ramach SXO należą: opisy produktów i kategorii, treści opublikowane na stronie głównej i w poszczególnych zakładkach oraz blogowe artykuły. Content jednak to nie tylko teksty, lecz także zdjęcia, grafiki, infografiki, materiały audio i video.

Optymalizacja konwersji (CRO)

SXO obejmuje także optymalizację konwersji (CRO – Conversion Rate Optimization). Konwersja oznacza wykonanie przez użytkownika w witrynie akcji, która realizuje cel strony. Nie należy jej utożsamiać wyłącznie z najbardziej pożądanym w przypadku sprzedaży produktów i usług działaniem, jakim jest zakup. Konwersje to również zapis użytkownika do newslettera lub pobranie przez niego e-booka. CRO obejmuje wprowadzenie na stronie rozwiązań, dzięki którym potencjalny klient chętniej wykona konkretne akcje.

Aby zoptymalizować konwersje należy poznać i zrozumieć użytkowników – przede wszystkim to, jak poruszają się po stronie i co może ich blokować przed działaniem. Większą liczbę konwersji można zyskać, poprawiając szybkość strony, jej użyteczność i estetyczną spójność. Ważna jest też troska o zaprojektowanie ścieżki zakupowej pozbawionej jakichkolwiek komplikacji. W ramach optymalizacji konwersji i SXO można również podjąć takie działania jak:

  • kreacja skutecznych wezwań do działania (CTA),
  • zamieszczenie opinii klientów,
  • uproszczenie pól formularzy zamówienia,
  • pozbycie się rozpraszaczy i reklam,
  • dodanie licznika odliczającego czas do wygaśnięcia oferty,
  • zaprojektowanie przyciągających uwagę nagłówków,
  • stworzenie krótkich treści podkreślających korzyści oferty.

Dzięki wymienionym zmianom wyeliminujesz sporo przeszkód na ścieżce klienta wiodącej go do zakupu.

Analityka

W odpowiedzi na pytania, co to jest SXO i dlaczego warto wdrożyć tę strategię, ważna jest kwestia doświadczeń użytkownika na stronie. Jak jednak pozyskać rzetelną wiedzę dotyczącą zachowań, potrzeb i przyzwyczajeń klientów? Warto przede wszystkim skorzystać z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics. Kolejnym źródłem wiarygodnych informacji może być audyt SEO i SXO zlecony specjalistom. Wymagania wyszukiwarek zmieniają się co jakiś czas, może się więc okazać, że strona w obecnej formie nie jest już do nich w pełni dostosowana.

Dlaczego warto wdrożyć SXO na stronie?

Strategia SXO wyróżnia się skutecznością trudną do osiągnięcia podczas stosowania innych metod dotarcia do klientów. Przewyższa inne sposoby swoim kompleksowym podejściem. Audyt SXO to także bardziej złożona analiza strony – zarówno jej technicznych aspektów, jak i tych bardziej „ludzkich”. Dlaczego jeszcze warto wybrać SXO? Jeśli strategia będzie prawidłowo wdrożona, zyskasz tak różnorodne korzyści jak:

  • poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania,
  • bardziej wartościowy ruch,
  • krótszy czas ładowania strony,
  • znajomość ścieżek zakupowych klientów,
  • większa liczba konwersji, czyli działań użytkowników realizujących cele witryny,
  • design strony dostosowany do oczekiwań klientów,
  • więcej użytkowników wracających na witrynę dzięki wcześniejszym, pozytywnym doświadczeniom,
  • bardziej spójny wizerunek firmy wynikający z połączenia działań obejmujących SEO, UX i content marketing,
  • mniejsza liczba porzuconych koszyków,
  • większa sprzedaż produktów lub usług.

Jeśli więc chcesz skrócić drogę klientów do swojego sklepu online, koniecznie zastanów się nad realizacją SXO na stronie. Potrzebujesz więcej informacji o SEO i SXO w kontekście własnej działalności? Skontaktuj się z naszą agencją marketingową: www.ibif.pl/kontakt i poznaj odpowiedzi na swoje pytania.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.