Blog

LinkedIn – co to za portal, jak założyć na nim konto i je prowadzić?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
07.09.2023

Masz za sobą kilka lub kilkanaście lat doświadczenia branżowego? Prowadzisz firmę i chcesz zacząć dzielić się swoją wiedzą? A może jesteś na początku swojej ścieżki zawodowej i zamierzasz nadać jej właściwy kierunek? W każdej z tych sytuacji LinkedIn prawdopodobnie będzie dla Ciebie dobrym miejscem. Czym jest LinkedIn i do czego służy? Jak założyć i prowadzić na nim konto oraz dlaczego warto? Odpowiedzi szukaj w artykule.

Spis treści:

  1. LinkedIn – co to jest i do czego służy?
  2. Profil na LinkedInie – dla kogo to dobry pomysł na rozwój?
  3. Jak założyć konto na LinkedInie?
  4. Jak założyć konto firmowe na LinkedInie?
  5. LinkedIn – czy warto założyć konto?
  6. Jak prowadzić konto na LinkedInie?
  7. Jak działa LinkedIn?

LinkedIn – co to jest i do czego służy?

LinkedIn jest międzynarodowym portalem społecznościowym, na którym znajdziesz profile osób i firm z całego świata. Pod względem statystyk platforma prezentuje się dość imponująco. Liczy kilkaset milionów użytkowników z ponad 200 krajów, a ponadto podczas każdej sekundy zakładają na niej swoje konto co najmniej dwie osoby.

Pierwsze skojarzenie z omawianym portalem często dotyczy ogłoszeń o pracę i kwestii rekrutacyjnych. Warto jednak wiedzieć, czym jest LinkedIn obecnie, w czasie zdalnych rekrutacji i dużych zmian na rynku pracy. Aktualnie portal nie ma formy typowego serwisu z ogłoszeniami, którą kiedyś posiadał. To teraz przestrzeń przeznaczona nie tyle do szukania pracy, co do dzielenia się wiedzą, budowania marki osobistej, prowadzenia firmowego profilu i pozyskiwania klientów.

Profil na LinkedInie – dla kogo to dobry pomysł na rozwój?

LinkedIn należy do jednych z ciekawszych narzędzi zawodowych. Łączy profesjonalistów z różnych branż, umożliwiając im nawiązywanie wartościowych kontaktów i promowanie swojej marki. Dla kogo LinkedIn będzie odpowiednim portalem społecznościowym? Serwis doskonale sprawdzi się w przypadku przedsiębiorców, freelancerów, specjalistów szukających nowych możliwości, a także osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy. Firmom LinkedIn pozwala na publikowanie ofert pracy i pozyskiwanie partnerów biznesowych, a użytkownikom szukającym zatrudnienia umożliwia znajdowanie potencjalnych pracodawców.

LinkedIn dla przedsiębiorców

Portal otwiera spore możliwości przed właścicielami firm – zarówno w zakresie rekrutacji pracowników, jak i promocji działalności. W niektórych przypadkach interesująco poprowadzony i dopasowany do potrzeb odbiorców profil okazuje się podstawowym źródłem pozyskiwania zadowolonych klientów. W LinkedInie rozwijać się za pomocą publikacji może nie tylko korporacja czy większa firma. To dobre miejsce dla wszelkich mniejszych działalności, również jednoosobowych, w których ważny dla klientów będzie wizerunek przedsiębiorcy, jego wiedza i doświadczenie w danej branży, a czasem także osobowość i wartości.

LinkedIn dla osób szukających pracy

Posiadanie konta w serwisie LinkedIn sprawdzi się również w momencie szukania pracy. Umożliwia stworzenie swego rodzaju CV z informacjami obejmującymi dotychczasowe doświadczenie zawodowe, ukończone studia i kursy oraz umiejętności. LinkedIn może być dobrym miejscem zarówno dla osób, które szukają swojej ścieżki zawodowej, jak i tych, które już znalazły branżę, w której chcą się rozwijać. Platforma pozwala bowiem na obserwację działań specjalistów i firm, a także prowadzenie własnego konta.

Jak założyć konto na LinkedInie?

Stworzenie profilu na LinkedInie jest podobnie mało skomplikowane jak w przypadku innych platform społecznościowych. Wystarczy, że odwiedzisz podstronę rejestracji i uzupełnisz podstawowe dane, czyli e-mail i hasło. Rejestracja jest też możliwa za pomocą konta Google. Do przejścia przez kolejne fazy rejestracji potrzeba kolejnych informacji, dotyczących m.in. miejsca zamieszkania i stanowiska pracy. By w pełni działać na platformie, dobrze jest uzupełnić konto o profilową fotografię oraz dane dotyczące wcześniejszych stanowisk pracy, wykształcenia i umiejętności.

Jak założyć konto firmowe na LinkedInie?

Aby utworzyć konto firmowe na LinkedInie, trzeba najpierw mieć konto osobiste, bo to z jego poziomu zarządza się wszystkimi stronami firmowymi. Dlatego zacznij od zalogowania się na swój prywatny profil na LinkedInie. Po zalogowaniu wybierz zakładkę "Dla firm" znajdującą się w prawym, górnym rogu, a następnie z rozwijanego menu wybierz opcję "Utwórz stronę firmową". Na tym etapie LinkedIn poprosi Cię o wybór rodzaju strony: stronę firmy, stronę marki lub stronę instytucji edukacyjnej. Jeśli tworzysz swój pierwszy profil firmowy, wybierz opcję strony firmy. Jest ona przeznaczona zarówno dla małych, jak i większych przedsiębiorstw. Wariant strony marki służy jako podstrona już istniejącej firmy i będzie odpowiednia w przypadku promowania konkretnych produktów lub projektów.

Po wyborze odpowiedniego typu strony uzupełnij podstawowe dane przedsiębiorstwa. Podaj jego nazwę, adres URL, wskaż branżę, rozmiar i typ działalności. Załaduj również logo oraz dodaj krótkie hasło firmy. Na końcu formularza musisz zaznaczyć, że możesz reprezentować firmę, a następnie zaznaczyć opcję „Utwórz stronę”.

Kiedy już założysz firmowe konto na LinkedInie, możesz uzupełnić jego profil o dodatkowe informacje, zaprosić pracowników do oznaczenia firmy w ich profilach oraz rozpocząć publikowanie treści, które pomogą budować zasięgi i relacje z odbiorcami.

LinkedIn – czy warto założyć konto?

Obecność na portalu LinkedIn nie musi od razu oznaczać publikowania własnych wpisów. Można zacząć od obserwacji interesujących profili i pozostawania dzięki temu na bieżąco z branżą.

Mnóstwo osób szukających możliwości rozwoju zawodowego bądź promocji firmy zastanawia się nad tym, czy opłaca się prowadzić profil na LinkedInie. Skoro miliony specjalistów i marek posiada tam swoje konta, a część z nich dzieli się na platformie branżową wiedzą, prawdopodobnie warto chociaż minimalnie zaangażować się w działania na portalu. Trzeba jednak pamiętać o dość oczywistym, a zarazem często pomijanym fakcie. Prowadzenie swojego profilu na LinkedInie w przyciągający i wywołujący reakcje sposób wymaga wysiłku, cierpliwości i pasji. W przeciwnym razie stanie się prostą drogą do frustracji.

Rozwój kontaktów biznesowych

LinkedIn jest platformą społecznościową. Służy więc przede wszystkim nawiązywaniu relacji między użytkownikami, głównie kontaktów biznesowych i zawodowych. Aby dana osoba znalazła się wśród Twoich kontaktów, wystarczy, że wyślesz jej zaproszenie. Do zaproszenia możesz dołączyć wyjaśnienie, dlaczego chcesz mieć kogoś w swojej sieci znajomych, na przykład poznaliście się podczas jakiegoś wydarzenia, pracujecie w tej samej branży, łączą Was umiejętności lub wykształcenie.

Wzrost świadomości marki i sprzedaży

LinkedIn doskonale nadaje się do budowania świadomości istnienia marki na rynku. Nawiązywanie nowych kontaktów, konkretny i ciekawy opis profilowy, regularna publikacja postów – dzięki tym działaniom kolejne osoby zaczynają kojarzyć osobę lub firmę z branżą, rodzajem usług bądź produktów. Ponadto dostęp do informacji udostępnianych przez użytkowników pozwala firmom na docieranie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą.

Trzeba pamiętać, że prowadzenie profilu na LinkedInie nie od razu przynosi jakiekolwiek efekty. Dlatego nie można się zniechęcać, jeśli pierwsze wpisy nie spotkają się z żadną reakcją, ale zadbać o ich regularność oraz dopasowanie do potrzeb odbiorców. Prowadzony z zaangażowaniem profil na LinkedInie prędzej czy później zacznie przynosić korzyści. Sam moment pojawienia się pierwszych zapytań ofertowych od potencjalnych klientów może nadejść dopiero po kilku miesiącach. W końcu firma konkuruje o uwagę z wieloma, często również prowadzącymi interesującą komunikację, markami.

Szukanie pracy i rekrutacja pracowników

Portal znacznie ułatwia zarówno poszukiwanie pracy, jak i znajdowanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. W zakładce „Praca” regularnie pojawiają się oferty, które LinkedIn wybiera, wykorzystując podane w profilu informacje dotyczące doświadczenia zawodowego, umiejętności i wykształcenia. Oferty można filtrować, ustawiając rodzaj pracy, poziom doświadczenia i lokalizację. Warto też dopracować swoją profilową wizytówkę, ponieważ specjaliści HR często szukają na LinkedInie pracowników. Jeśli dany profil ich zainteresuje, mogą zdecydować się na przesłanie propozycji współpracy. Osoby, które nie szukają obecnie zatrudnienia, dzięki profilowi na LinkedInie mają dostęp do publikowanych na portalu ogłoszeń i możliwość zapoznania się z przedstawionymi w nich wymaganiami. Pozostają więc na bieżąco z obecnym rynkiem pracy.

Dostęp do branżowej wiedzy

Dlaczego jeszcze warto mieć konto na LinkedInie jako firma bądź specjalista w jakiejś dziedzinie? Tablica na LinkedInie może stać się miejscem pozyskiwania aktualnej wiedzy branżowej. Użytkownicy serwisu publikują każdego dnia wpisy, by w ten sposób budować swoją pozycję, dzielić się ciekawymi informacjami oraz dyskutować z innymi osobami. Trzeba jednak uważnie rozszerzać swoją sieć kontaktów, tak by na tablicy wyświetlały się warte lektury i nieprzypadkowe publikacje. Profil na LinkedInie opłaca się prowadzić również ze względu na to, że niejako motywuje on do zawodowego rozwoju i bycia na bieżąco z daną dziedziną.

Jak prowadzić konto na LinkedInie?

Nie jest sztuką założenie profilu i pozostawienie go samemu sobie. Warto prowadzić konto na LinkedInie tak, by miało ono szansę przynieść korzyści. Możesz to zrobić, korzystając choćby z poniższych podpowiedzi.

Uzupełnienie danych profilowych

Na początku należy dokładnie uzupełnić dane i wstawić zdjęcie profilowe – ważne, by była to fotografia portretowa, a opis doświadczenia, wykształcenia i umiejętności pozostawał zgodny z prawdą, a także prezentował się konkretnie i zachęcająco. Tym bardziej, że na platformie można natknąć się również na boty, a nie wyłącznie na prawdziwych ludzi i rzeczywiście działające firmy. Aby zwiększyć swoją wiarygodność, warto zatroszczyć się o rekomendacje od klientów. Osoby zainteresowane usługą, produktem bądź współpracą często szukają potwierdzenia swojego wyboru zakupowego, zapoznając się z opiniami.

Uzupełniając informacje, szczególną uwagę poświęć uzupełnieniu nagłówka widocznego pod zdjęciem profilowym. W prosty sposób opisz w nim, czym się zajmujesz. Pamiętaj, by nagłówku umieścić też frazy wyszukiwane przez użytkowników oraz zadbać o jego estetyczną i przejrzystą formę.

Rozbudowa bazy kontaktów

Gdy profil będzie już w pełni gotowy, możesz przystąpić do budowy bazy kontaktów, zaczynając na przykład od wysyłki zaproszeń do osób poznanych podczas studiów, kursów i pracy. Jeśli zaciekawią Cię publikacje nieznanej osoby z Twojej branży, nie musisz od razu wysyłać zaproszenia. Zacznij od obserwacji treści oraz reagowania na nie, najlepiej w formie komentarzy.

Publikacja treści

Posty na LinkedInie nie powinny być przypadkowe pod względem tematyki i formy, ponieważ takie wpisy nie przyniosą żadnego efektu. Dlatego przemyśl dokładnie, z czym mają Cię kojarzyć użytkownicy – czy są to na przykład nieruchomości i ich marketing, a może projekty łatwych w pielęgnacji ogrodów. Pamiętaj też, że LinkedIn to platforma społecznościowa, a nie sprzedażowa, dlatego mało trafnym pomysłem będzie ciągłe publikowanie postów prezentujących ofertę. Lepsze efekty przyniosą nienachalne treści poruszające tematy branżowe i budujące zaufanie. Jeśli chodzi o częstotliwość publikacji, nie należy zmuszać się do dużej liczby postów, ale raczej na początku zdecydować się na jeden wpis tygodniowo. Dzięki temu unikniesz nie zniechęcisz się tak szybko jak przy narzuceniu sobie zbyt wyczerpującego harmonogramu.

Jak działa LinkedIn?

Mechanizm działania omawianego portalu opiera się na algorytmie, który promuje wartościowe treści, przydatne dla użytkowników i skłaniające ich do aktywności, przede wszystkim komentowania. W ramach platformy funkcjonują zarówno bezpłatne opcje (m.in. publikacja postów, komentowanie, wyszukiwanie kontaktów), jak i płatne (np. reklamy LinkedIn Ads, wiadomości InMail i konta premium). Warto też wiedzieć, jak działa LinkedIn w kontekście pozycjonowania.

SEO na LinkedInie

Właściwie zoptymalizowany profil na LinkedInie pozwala na efektywniejsze zdobywanie nowych kontaktów i klientów, a także walkę o lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak w przypadku Google warto uwzględnić tu słowa kluczowe używane przez osoby, do których chce się dotrzeć. Frazy kluczowe odgrywają ważną rolę w kwestii informacji profilowych. LinkedIn analizuje i indeksuje treści zawarte m.in. w nagłówku, nazwach stanowisk, sekcji doświadczenia zawodowego i liście umiejętności. Używaj więc tam fraz wpisywanych przez potencjalnych klientów, np. szkoła językowa online, doradca podatkowy, agencja social media. Stawiaj na konkretne branżowe określenia, a nie ogólniki.

Uwzględnij również to, że LinkedIn promuje aktywne profile regularnie publikujące posty i komentujące wpisy innych użytkowników. Działa więc podobnie jak algorytmy innych social mediów. Większe szanse na wyświetlenie profilu ma aktywny użytkownik. Tworząc posty, uwzględnij też, że LinkedIn pokazuje na feedzie jedynie początek wpisu. Dlatego branżowe frazy umieszczaj w strategicznych miejscach, tytule i pierwszym zdaniu.

Istotny jest również spersonalizowany link do profilu. Domyślnie LinkedIn nadaje profilowi adres z ciągiem cyfr. Warto zmienić go na zrozumiały i przyjazny SEO, który będzie prezentował się bardziej profesjonalnie i ułatwiał znalezienie profilu w wyszukiwarce.

Płatne działania w serwisie LinkedIn

Kampanie LinkedIn Ads – podobnie zresztą jak wszelkie inne działania prowadzone na omawianej platformie – będą różniły się od tych na Facebooku, Pintereście czy YouTubie przede wszystkim pod względem możliwości określenia grupy docelowej. LinkedIn skupia się na kwestiach biznesowych, branżowych i rekrutacyjnych, inne social media natomiast bardziej koncentrują się na prywatnych zainteresowaniach użytkowników. W związku z tym trudno o lepsze miejsce niż LinkedIn dla firm, które chcą kierować swoje reklamy, uwzględniając takie parametry jak branża, stanowisko, umiejętności zawodowe i wykształcenie.

Na LinkedInie dostępne są różnorodne formaty kampanii, takie jak m.in. reklama z jednym zdjęciem i tekstem przekierowująca do strony docelowej, karuzela składająca się z wielu grafik, wideo z nagłówkiem, krótkim tekstem i CTA czy reklama konwersacyjna wyświetlająca się w skrzynkach odbiorczych.

Płatne działania na platformie nie ograniczają się jednak do kampanii. Obejmują także funkcje w ramach LinkedIn Premium, takie jak na przykład wiadomości InMail, które pozwalają na rozpoczęcie rozmowy z osobą nieznajdującą się w sieci kontaktów. Dzięki dostępowi do InMail Analytics wskazana funkcja umożliwia również obserwację wyników rozpoczętych konwersacji.

Staraliśmy się zebrać w artykule odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące omawianej platformy: co to jest LinkedIn, do czego służy, dla kogo będzie odpowiedni, jak założyć konto firmowe i je prowadzić, czy warto mieć swój profil. LinkedIn z pewnością dobrze jest przetestować jako narzędzie marketingowe, początkowo poświęcając mu minimalną ilość czasu i sprawdzając, na ile odpowiada ono potrzebom działalności. Jeśli potrzebujesz konsultacji w kwestii tego, czy omawiany portal będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojego przedsiębiorstwa, skontaktuj się z nami: www.ibif.pl/kontakt. Nasi specjaliści chętnie porozmawiają o perspektywach rozwoju Twojej firmy na LinkedInie i poprowadzą jej profil!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.8/5 - liczba głosów:   97
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę
Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.