Blog

LinkedIn – kiedy warto założyć konto i w jaki sposób je prowadzić?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
07.09.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Masz za sobą kilkanaście lat doświadczenia branżowego? Prowadzisz firmę i chcesz zacząć dzielić się swoją wiedzą? A może znajdujesz się na początku swojej ścieżki zawodowej i zamierzasz nadać jej właściwy kierunek? W każdej z tych sytuacji wskazany w nagłówku wpisu portal prawdopodobnie będzie dla Ciebie dobrym miejscem. Jak zarejestrować i prowadzić profil na LinkedInie oraz dlaczego warto? Odpowiedzi szukaj w artykule.

Spis treści:

  1. Czym jest i do czego służy LinkedIn?
  2. LinkedIn dla przedsiębiorców
  3. LinkedIn dla osób szukających pracy
  4. Jak założyć konto na LinkedIn?
  5. Dlaczego warto prowadzić działania na LinkedInie?
  6. Jak skutecznie działać na LinkedInie?
  7. Płatne działania na LinkedInie

Czym jest i do czego służy LinkedIn?

LinkedIn jest portalem społecznościowym, na którym znajdziesz profile osób i firm z całego świata. Pod względem statystyk platforma prezentuje się dość imponująco. Liczy kilkaset milionów użytkowników z ponad 200 krajów. Aktualnie podczas każdej sekundy zakłada na niej swoje konto dwóch lub więcej użytkowników. Pierwsze skojarzenie z platformą może dotyczyć ogłoszeń o pracy i kwestii rekrutacyjnych. Jest ono dość trafne, trzeba jednak zauważyć, że obecnie portal ma formę nie typowego serwisu z ogłoszeniami dotyczącymi pracy, tylko tablicy ze wpisami osób znajdujących się w gronie kontaktów danego profilu i treściami promowanymi. Na publikacje można dowolnie zareagować, również je skomentować, a do osoby publikującej post – wysłać prywatną wiadomość. Ponadto profile na LinkedInie prowadzą przede wszystkim specjaliści rozmaitych dziedzin, zarówno mniejsi przedsiębiorcy, jak i korporacje. Platforma stanowi więc właściwe miejsce dla profesjonalistów chcących nawiązywać kontakty branżowe i dzielić się wiedzą, przedsiębiorców pragnących rozwijać swoją markę, a także osób szukających pierwszej pracy.

LinkedIn dla przedsiębiorców

Portal otwiera spore możliwości przed właścicielami firm – zarówno w zakresie rekrutacji pracowników, jak i promocji działalności. W niektórych przypadkach interesująco poprowadzony i dopasowany do potrzeb odbiorców profil okazuje się podstawowym źródłem pozyskiwania zadowolonych klientów. W LinkedIn rozwijać się za pomocą publikacji może nie tylko korporacja czy większa firma. To dobre miejsce dla wszelkich mniejszych działalności, również jednoosobowych, w których ważny dla klientów będzie wizerunek przedsiębiorcy, jego wiedza i doświadczenie w danej branży, a czasem także osobowość i wartości.

LinkedIn dla osób szukających pracy

Prowadzenie konta na LinkedInie sprawdzi się również w momencie szukania pracy. Umożliwia stworzenie swego rodzaju CV z informacjami obejmującymi dotychczasowe doświadczenie zawodowe, ukończone studia i kursy oraz umiejętności. LinkedIn może być dobrym miejscem zarówno dla osób, które szukają swojej ścieżki zawodowej, jak i tych, które już znalazły branżę, w której chcą się rozwijać. Platforma pozwala bowiem na obserwację działań specjalistów i firm oraz reakcję na nie, a także prowadzenie własnego konta.

Jak założyć konto na LinkedIn?

Stworzenie profilu na LinkedInie jest podobnie mało skomplikowane jak w przypadku innych platform społecznościowych. Wystarczy, że odwiedzisz podstronę rejestracji i uzupełnisz podstawowe dane, czyli e-mail i hasło. Rejestracja jest też możliwa za pomocą konta Google. Do przejścia przez kolejne fazy rejestracji potrzeba większej liczby informacji dotyczących m.in. miejsca zamieszkania i stanowiska pracy. Natomiast by w pełni działać na platformie, dobrze jest uzupełnić konto o profilową fotografię oraz dane dotyczące wcześniejszych stanowisk pracy, wykształcenia i umiejętności.

Dlaczego warto prowadzić działania na LinkedInie?

Obecność na portalu LinkedIn nie musi od razu oznaczać publikowania własnych wpisów. Można zacząć od obserwacji interesujących profili i pozostawania w ten sposób na bieżąco z branżą.

Mnóstwo osób szukających możliwości rozwoju zawodowego bądź promocji firmy zastanawia się nad tym, czy opłaca się prowadzić profil na LinkedInie. Skoro miliony specjalistów i marek posiada tam swoje konta, a część z nich dzieli się na platformie branżową wiedzą, to znaczy, że prawdopodobnie warto chociaż minimalnie zaangażować się w działania na portalu. Trzeba jednak pamiętać o dość oczywistym, a zarazem często pomijanym fakcie – prowadzenie swojego profilu w przyciągający i wywołujący reakcję sposób wymaga wysiłku umysłowego, cierpliwości i pasji. W przeciwnym razie stanie się prostą drogą do frustracji i wypalenia.

Rozwój kontaktów biznesowych

LinkedIn jest platformą społecznościową. Służy więc przede wszystkim nawiązywaniu relacji między użytkownikami – trzeba pamiętać, że są to przede wszystkim kontakty biznesowe i zawodowe. Aby dana osoba znalazła się wśród Twoich kontaktów, wystarczy, że wyślesz jej zaproszenie. Do zaproszenia możesz dołączyć wyjaśnienie, dlaczego chcesz mieć kogoś w swojej sieci znajomych – na przykład poznaliście się podczas jakiegoś wydarzenia, pracujecie w tej samej branży, łączą Was umiejętności lub wykształcenie. Na szczere relacje warto stawiać nie tylko w życiu prywatnym, lecz także zawodowym, dlatego mało trafionym pomysłem będzie wysyłka zaproszeń do przypadkowych użytkowników.

Wzrost świadomości marki i sprzedaży

LinkedIn doskonale nadaje się do budowania świadomości istnienia marki na rynku. Zawiązywanie nowych kontaktów, konkretny i ciekawy opis profilowy, regularna publikacja postów – dzięki tym działaniom kolejne osoby zaczynają kojarzyć osobę lub firmę z daną branżą, rodzajem usług bądź produktów. Ponadto dostęp do informacji udostępnianych przez użytkowników pozwala firmom na docieranie do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą.

Trzeba pamiętać, że prowadzenie LinkedIna nie od razu przynosi jakiekolwiek efekty. Dlatego nie można się zniechęcać, jeśli pierwsze wpisy nie spotkają się z żadną reakcją, ale zadbać o ich regularność oraz dopasowanie do potrzeb odbiorców. Prowadzony z zaangażowaniem profil na LinkedInie w końcu zacznie przynosić zyski. Moment pojawienia się pierwszych zapytań ofertowych od potencjalnych klientów może nadejść dopiero po kilku miesiącach. W końcu firma konkuruje o uwagę odbiorców z wieloma, często równie interesującymi jak ona sama markami.

Szukanie pracy i rekrutacja pracowników

Portal znacznie ułatwia zarówno poszukiwanie pracy, jak i znajdywanie pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. W zakładce „Praca” regularnie pojawiają się aktualne oferty, które LinkedIn wybiera, wykorzystując podane w profilu informacje dotyczące doświadczenia zawodowego, umiejętności i wykształcenia. Oferty można filtrować, ustawiając rodzaj pracy, poziom doświadczenia i lokalizację. Warto też dopracować swoją profilową wizytówkę, ponieważ specjaliści HR często szukają na LinkedInie pracowników. Jeśli dany profil ich zainteresuje, mogą przesłać propozycję współpracy. Osoby, które nie szukają obecnie zatrudnienia, dzięki profilowi na LinkedInie mają dostęp do publikowanych na portalu ogłoszeń i możliwość zapoznania się z przedstawionymi w nich wymaganiami. W ten sposób pozostają na bieżąco z obecnym rynkiem pracy.

Dostęp do branżowej wiedzy

Dlaczego jeszcze warto mieć konto na LinkedIn jako firma bądź specjalista w jakiejś dziedzinie? Tablica na LinkedIn może stać się miejscem pozyskiwania aktualnej wiedzy branżowej. Użytkownicy publikują każdego dnia wpisy, by w ten sposób budować swoją pozycję, dzielić się ciekawymi informacjami oraz dyskutować z innymi użytkownikami. Trzeba jednak uważnie rozszerzać swoją sieć kontaktów, tak by na tablicy wyświetlały się nieprzypadkowe i warte lektury publikacje. Profil na LinkedInie opłaca się mieć i prowadzić również ze względu na to, że niejako motywuje on do zawodowego rozwoju i bycia na bieżąco z daną dziedziną.

Jak skutecznie działać na LinkedInie?

Nie jest sztuką założenie profilu i pozostawienie go samemu sobie. Sztuką nie jest również nieregularna (z kilkutygodniowymi bądź większymi przerwami) publikacja nieprzemyślanych i zupełnie niedopasowanych do oczekiwań użytkowników postów. Jak więc prowadzić profil na LinkedInie, by przyniósł korzyści? Podpowiedzi znajdziesz poniżej.

Uzupełnianie danych profilowych

Na początku należy dokładnie uzupełnić dane i wstawić zdjęcie profilowe – ważne, by była to fotografia portretowa, a opis doświadczenia, wykształcenia i umiejętności pozostawał zgodny z prawdą oraz prezentował się konkretnie i zachęcająco. Tym bardziej, że na platformie można natknąć się także na boty, a nie wyłącznie na prawdziwych ludzi i rzeczywiście działające firmy. Aby zwiększyć swoją wiarygodność, warto zatroszczyć się o rekomendacje od klientów. Osoby zainteresowane usługą, produktem bądź współpracą często szukają potwierdzenia swojego wyboru zakupowego, zapoznając się z opiniami.

Uzupełniając profilowe informacje, szczególną uwagę poświęć uzupełnieniu nagłówka widocznego pod profilowym zdjęciem. W prosty do zrozumienia przez innych sposób opisz w nim, czym się zajmujesz. Pamiętaj, by w nagłówku umieścić frazy wyszukiwane przez użytkowników oraz zadbać o jego estetyczną i przejrzystą formę.

Rozbudowa bazy kontaktów

Gdy profil będzie już w pełni gotowy, możesz przystąpić do budowy bazy kontaktów. To działanie warto rozpocząć w dość oczywisty sposób od wysyłki zaproszeń do osób poznanych podczas studiów, kursów i pracy. W przypadku zainteresowania profilem nieznanej osoby z interesującej Cię branży nie musisz od razu wysyłać zaproszenia. Zacznij od obserwacji treści publikowanych przez osobę bądź firmę oraz reagowania na nie, najlepiej w formie komentarzy. Dzięki takiemu stopniowemu nawiązywaniu relacji zwiększysz szanse na akceptację zaproszenia.

Publikacja treści

Posty na LinkedInie nie powinny być przypadkowe pod względem tematyki, formy i grafiki, ponieważ nie przyniosą one żadnego efektu. Dlatego przemyśl dokładnie, z czym mają Cię kojarzyć użytkownicy – czy są to na przykład nieruchomości i ich marketing, a może projekty łatwych w pielęgnacji ogrodów. Pamiętaj też, że LinkedIn to platforma społecznościowa, a nie sprzedażowa, dlatego niezbyt dobrym pomysłem będzie ciągłe publikowanie postów prezentujących ofertę. O wiele lepsze efekty przyniosą nienachalne, poruszające interesujące tematy branżowe i budujące zaufanie do firmy lub osoby treści. Jeśli chodzi o częstotliwość publikacji, nie należy zmuszać się do jak największej, ale raczej na początku zdecydować się na jeden wpis tygodniowo. Dzięki temu unikniesz poczucia przytłoczenia nadmiarem pracy i nie zniechęcisz się tak szybko jak przy narzuceniu sobie zbyt wyczerpującej i zbędnej dyscypliny.

Płatne działania na LinkedInie

Kampanie LinkedIn Ads – podobnie zresztą jak wszelkie inne działania prowadzone na omawianej platformie – będą różniły się od tych na Facebooku, Pintereście czy YouTubie przede wszystkim pod względem możliwości określenia grupy docelowej. LinkedIn skupia się na kwestiach biznesowych, branżowych i rekrutacyjnych, inne social media natomiast bardziej koncentrują się na prywatnych zainteresowaniach użytkowników. W związku z tym trudno o lepsze miejsce niż LinkedIn dla firm, które chcą kierować swoje reklamy, uwzględniając takie parametry jak branża, stanowisko, umiejętności zawodowe i wykształcenie.

Na LinkedInie dostępne są różnorodne formaty kampanii, takie jak m.in. reklama z jednym zdjęciem i tekstem przekierowująca do strony docelowej, karuzela składająca się z wielu grafik, wideo z nagłówkiem, krótkim tekstem i CTA czy reklama konwersacyjna wyświetlająca się w skrzynkach odbiorczych. Płatne działania na platformie nie ograniczają się jednak do kampanii. Obejmują także funkcje premium, takie jak na przykład wiadomości InMail, które pozwalają na rozpoczęcie rozmowy z osobą nieznajdującą się w sieci kontaktów. Dzięki dostępowi do InMail Analytics wskazana funkcja umożliwia również obserwację wyników rozpoczętych konwersacji.

Odpowiedź na pytanie, czy opłaca się prowadzić profil na LinkedInie, zależy tak jak w przypadku niemal każdego działania od specyfiki i oczekiwań firmy bądź osoby. Na pewno warto przetestować możliwości platformy jako narzędzia marketingowego, początkowo poświęcając mu nawet minimalną ilość czasu i sprawdzając, na ile odpowiada ono potrzebom działalności. Jeśli potrzebujesz konsultacji odnośnie tego, czy omawiany portal społecznościowy będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojego przedsiębiorstwa, skontaktuj się z agencją IBIF: www.ibif.pl/kontakt. Nasi specjaliści chętnie porozmawiają o perspektywach rozwoju Twojej firmy na LinkedInie i poprowadzą jej profil.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   6
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.