Blog

Google Analytics 4 – czym jest? Jakie są różnice między GA4 a UA?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
11.05.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Chcesz rozwijać firmę online – zwiększyć ruch na stronie, liczbę rejestracji kont, pobrań e-booka i zakupów? Te wszystkie cele biznesowe trudno zrealizować, nie znając zachowań użytkowników, na przykład ich zakupowych ścieżek. Skąd czerpać informacje o potencjalnych klientach? Między innymi z narzędzia Google. Obecnie przechodzi ono sporą przemianę. Już niedługo Universal Analytics zostanie zastąpione przez Google Analytics 4. Czym jest nowy wariant narzędzia? Jakie są różnice między nim a Universal Analytics? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi!

Spis treści:

Co to jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to bezpłatne narzędzie Google, które pozwala na analizę danych dotyczących ruchu na stronie internetowej i w aplikacjach oraz obserwację i ocenę zachowań użytkowników. Stanowi najnowszy wariant propozycji Google. GA4 zastąpi poprzednią wersję narzędzia, czyli Universal Analytics, 1 lipca 2023 roku. Jakie informacje przekazuje GA4? Udostępnia on dane dotyczące takich kwestii jak: liczba użytkowników i ich cechy, podstrony generujące największy ruch, źródła wizyt, czynności podejmowane na stronie i w aplikacjach przez użytkowników oraz rodzaje urządzeń wykorzystywanych przez klientów.

Dlaczego narzędzie Google ulega zmianie?

Aktualnie proces zakupowy użytkowników wygląda często inaczej niż jeszcze kilka lat temu. Podczas zakupów oraz wyszukiwania nowych informacji korzystają oni nie tylko ze stacjonarnego komputera i laptopa, lecz także ze smartfonów i tabletów. Universal Analytics nie potrafi połączyć aktywności jednego użytkownika przeprowadzonych na różnych urządzeniach. Tymczasem GA4 integruje dane pochodzące z witryn i aplikacji mobilnych. Nowy wariant narzędzia Google szczególnie sprawdzi w firmach dysponujących zarówno stroną internetową, jak i aplikacją instalowaną na tablecie lub smartfonie.

Czym różni się GA4 od UA?

Między Google Analytics 4 a Universal Analytics istnieje sporo znaczących różnic, które wpływają na sposób obsługi narzędzia Google oraz korzyści wynikające z jego użytku.

Gromadzenie danych

Za najważniejszą różnicę można uznać metodę gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i raportowania informacji, które pochodzą ze stron internetowych i mobilnych aplikacji. Google Analytics 4 łączy dane ze witryn i aplikacji oraz informuje w pełny sposób o zachowaniach użytkownika dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i rozwiązań Big Data. Pozwala to właścicielowi firmy na podejmowanie bardziej trafnych i opartych na lepszym poznaniu ścieżki klienta decyzji.

W Universal Analytics istnieją natomiast dwie, odrębne usługi odnoszące się do aplikacji i strony internetowej. W związku z tym droga użytkownika jest przerywana i należy rozpoczynać nową sesję.

Użytkownicy a urządzenia

Nowy sposób gromadzenia danych łączy się też z tym, że użytkownik odgrywa ważniejszą rolę od urządzeń. Google Analytics 4 pozwala na bardziej dokładne zapoznanie się ze sposobem, w jaki potencjalni klienci wchodzą w relację z przedsiębiorstwem. Narzędzie nie skupia się na urządzeniach, tylko na osobach. Dzięki funkcjom Cross-Platform i Cross-Device łączy wszystkie dane odnoszące się do klienta. W Google Analytics 4 w przeciwieństwie do Universal Analytics istotna jest więc cała relacja danej osoby z firmą, a nie pojedyncze kliknięcia. Bez względu na to, z jakiego narzędzia korzysta użytkownik, można w jednym miejscu śledzić jego ścieżkę zakupową. Dlatego też sesje istniejące w Universal Analytics zostały zastąpione zdarzeniami w Google Analytics 4.

Prywatność

W nowym wariancie narzędzia Google jeszcze bardziej zwraca się także uwagę na wymagania odnoszące się do ochrony prywatności użytkowników. Na przykład opcja Consent Mode zapewnia zabezpieczenie danych, a zarazem umożliwia jak najlepsze ich wykorzystanie. Google Analytics 4 łączy dwie funkcje, które zdają się być nie do końca ze sobą do pogodzenia. Skupia się na ochronie prywatności i jednocześnie gwarantuje dostęp do precyzyjnych danych pozwalających na korzystne ustawienie kampanii reklamowych.

Integracja z platformami reklamowymi Google

Google Analytics 4 zapewnia również lepszą integrację z platformami reklamowymi Google. Dzięki temu szybciej i prościej zoptymalizujesz ścieżki zakupowe użytkowników w różnych miejscach, przewidzisz ich działania oraz dowiesz się, jakie artykuły są kupowane najczęściej.

Interfejs Google Analytics 4

Interfejs nowego wariantu narzędzia Google nie wygląda tak jak Universal Analytics. Panel główny jest podobny do szablonu wykorzystywanego w aplikacji Firebase. Nie ma w nim wszystkich standardowych raportów. Bardziej minimalistycznie prezentuje się również moduł e-commerce. W usłudze Analiza tworzenie raportów jest podobne do ich tworzenia w Looker Studio. Interfejs GA4 zawiera całkiem sporo nowych funkcji, z których nauką muszą zmierzyć się ich nowi użytkownicy.

Dlaczego strona internetowa potrzebuje Google Analytics 4?

Dzięki Google Analytics 4 można gromadzić dane dotyczące użytkowników w bardziej precyzyjny sposób. Analiza zgromadzonych informacji pozwala właścicielowi sklepu online lepiej poznać i zrozumieć decyzje podejmowane przez klienta podczas zakupów, zadbać o jego doświadczenie oraz dopasować ofertę do potrzeb i zachowań.

Doskonałe poznanie grupy docelowej, czyli osób potencjalnie zainteresowanych ofertą, jest kluczem, który otwiera drzwi do rozwoju działalności. Nie warto więc rezygnować z wykorzystania jakichkolwiek narzędzi umożliwiających bardziej wnikliwe zaznajomienie się z charakterystyką potencjalnych klientów.

Kiedy należy przejść do GA4?

Google Analytics 4 zastąpi Universal Analytics od 1 lipca 2023 roku. Od tego dnia UA będzie nadal istniało, jednak nie będzie już gromadziło ani przetwarzało nowych danych. Obecnie możliwe jest jednoczesne korzystanie z Google Analytics 4 i Universal Analytics. Warto działać w ten sposób i uczyć się funkcjonowania GA4.

Osoby, które rozpoczęły korzystanie z narzędzia gromadzącego dane o użytkownikach od Google po 14 października 2020 roku, prawdopodobnie nie muszą niczego zmieniać na swoim koncie. Omija ich również konieczność nabycia umiejętności obsługi nowego wariantu narzędzia. Od tego terminu obowiązywała już usługa Google Analytics 4.

Podsumowanie

GA4 przynosi mnóstwo korzyści osobom, które mają stronę internetową i chcą zyskać dostęp do precyzyjnych danych o ruchu w witrynie i odwiedzających. W wielu kwestiach Google Analytics 4 przewyższa działanie Universal Analytics. Narzędzie umożliwia zbieranie dokładnych danych o użytkownikach, łatwiejszą analizę ich zachowań oraz lepszą optymalizację ścieżek zakupowych na różnych platformach. Rezultaty monitoringu GA4 cechują się większą precyzją niż w przypadku UA. O wiele prościej jest też sprawdzić liczbę wyświetleń na monitorach komputerów, tabletach oraz telefonach w aplikacjach mobilnych. Google Analytics zapewnia dostęp do większej liczby danych niż Universal Analytics oraz do bardziej wartościowych raportów. Jeśli szukasz specjalistów, którzy zajmą się wdrożeniem nowego wariantu usługi Google i w pełni wykorzystają jego możliwości, zapraszamy do kontaktu z agencją marketingową IBIF. Zadzwoń lub napisz do nas: www.ibif.pl/kontakt i zyskaj dostęp do danych niezbędnych dla rozwoju swojego biznesu online.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   4
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.