Blog

Audyt SEO strony internetowej – co to takiego i w jaki sposób go wykonać?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
29.09.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.4/5 - liczba głosów:   34
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Twoja lista zamówień świeci pustkami, mimo że strona internetowa prezentuje się estetycznie, a oferta jest precyzyjnie dopracowana pod względem potrzeb klientów? Jednym ze skutecznych rozwiązań tego problemu może być przeprowadzenie audytu SEO, a następnie naprawa poznanych w jego wyniku błędów witrynie. Taka analiza potrafi zająć nawet cały tydzień roboczy, ale bez niej nie podejmiesz działań naprawczych. Czym dokładnie jest, kiedy i jak przeprowadzić audyt SEO strony internetowej? Zobacz, czytając artykuł.

Spis treści:

  1. Czym jest audyt SEO strony internetowej?
  2. Kiedy przeprowadzić audyt SEO witryny?
  3. Co się składa na audyt SEO strony internetowej?
  4. Ustalenie struktury strony i wstępna optymalizacja
  5. Sprawdzenie szybkości działania strony

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Audyt SEO strony internetowej polega na sprawdzeniu, czy witryna jest dopasowana do wymagań wyszukiwarki. Analiza pozwala na odkrycie błędów sprawiających, że widoczność serwisu dla użytkowników pozostaje na niskim poziomie. W trakcie audytu SEO analizie poddaje się wiele czynników, które mogą wpływać na wyświetlanie strony użytkownikom Google. Kwestie te często się różnią w zależności od specjalisty SEO bądź agencji. Weryfikacji podlegają m.in. techniczne elementy, frazy kluczowe, konkurencyjne strony, linki i treści.

Kiedy przeprowadzić audyt SEO witryny?

Do najważniejszych sytuacji, w których warto wykonać audyt SEO serwisu, należą:

1. Projekt nowej strony internetowej.

Zagadnienia SEO warto uwzględnić w trakcie tworzenia witryny, aby nie marnować czasu i wysiłku na wprowadzanie zmian w chwili, gdy wygląd strony zostanie już dokładnie zaplanowany. Szczególnie, że serwis zaprojektowany bez przemyślenia kwestii pozycjonowania prawdopodobnie będzie wymagał późniejszej przebudowy.

2. Zmiana struktury strony lub jej redesign.

Wszelkie zmiany na stronie, takie jak np. dodanie nowej kategorii produktów czy odświeżenie wizualne, wymagają przeprowadzenia audytu SEO. Aktualizacje mogą bowiem negatywnie wpłynąć na miejsce witryny w wyszukiwarce. Niekoniecznie będą wymagane wówczas duże prace, warto jednak po wszelkich zmianach strukturalnych i wizualnych zapobiegawczo przeprowadzić audyt.

3. Aktualizacja algorytmu Google.

Google co jakiś czas aktualizuje algorytm, co wiąże się z koniecznością podejmowania odmiennych od dotychczasowych działań pozycjonujących. Wynikiem aktualizacji wyszukiwarki może być nagłe zmniejszenie ruchu w witrynie oraz jej pozycji w rezultatach wyszukiwania.

Co się składa na audyt SEO strony internetowej?

Na czym polega audyt SEO witryny? Najlepiej odpowiedzieć na to pytanie, opisując kolejne kroki, które trzeba podjąć w ramach analizy. Opisany niżej audyt SEO strony może wydać się dość wyczerpujący, jednak to właśnie dzięki niemu posiadacz serwisu zyskuje mnóstwo informacji – często potrzebnych nie tylko w trakcie pozycjonowania, lecz także innych działań promocyjnych.

Badanie widoczności

Początek audytu SEO to przyjrzenie się obecnej widoczności strony w wyszukiwarce Google, czyli – mówiąc precyzyjniej – sprawdzenie, na jakie frazy kluczowe oraz na których miejscach w wynikach wyszukiwania pojawia się witryna. W jaki sposób to zrobić? Wykorzystując możliwości narzędzi takich jak Google Search Console i Senuto. W przypadku chęci skorzystania z pierwszego z nich trzeba mieć konto Google i potwierdzoną własność domeny. Google Search Console poinformuje o liczbie odwiedzin witryny oraz słowach kluczowych, na które wyświetla się strona. Senuto pokaże natomiast pozycje poszczególnych fraz.

Analiza słów kluczowych i ich podział

Audyt SEO nie obędzie się bez znalezienia wszystkich słów kluczowych, po których wpisaniu w wyszukiwarkę potencjalny klient mógłby trafić na Twoją witrynę. W przypadku rozbudowanych sklepów online takich fraz występują często tysiące. Użytkownicy mogą wpisywać rozmaite zapytania łączące się w jakiś sposób z Twoją ofertą. Przy czym te frazy często zależą od tego, w jakim miejscu procesu zakupowego znajdują się w danym momencie. Na przykład osoba szukająca kremu do twarzy może już być zdecydowana na konkretny produkt i jedynie zastanawiać się nad sklepem online, w którym ostatecznie złoży zamówienie. Może jednak być też tak, że jest na początkowym etapie decyzji zakupowej i szuka porad dotyczących typu cery oraz najlepszych w danym przypadku, dobrze ocenianych przez innych użytkowników kremów. Dlatego też tak ważną rolę odgrywa blog, na którym firma dzieli się wiedzą i rozwiązuje problemy potencjalnych klientów. Nie wszystkie frazy kluczowe prowadzą do sprzedaży, wiele z nich przyciąga kolejne osoby na stronę, buduje zaufanie do marki i jej rozpoznawalność. Większa liczba słów oznacza większe szanse na dotarcie do potencjalnych klientów i sprzedaż usługi bądź produktu.

Jak przeprowadzić analizę fraz kluczowych? Rozpocznij od ustaleń związanych z aktualną widocznością, sprawdzoną w pierwszym kroku audytu SEO. Wszystkie słowa kluczowe, na które obecnie wyświetla się witryna, zaimportuj z Google Search Console i Senuto do Excela. Analiza fraz może polegać kolejno na:

  • pozbyciu się słów kluczowych niepowiązanych z Twoją ofertą,
  • pozostawieniu fraz prawdopodobnie wpisywanych przez użytkowników,
  • wyszukaniu słów kluczowych odnoszących się do każdego z elementów oferty,
  • sprawdzeniu fraz konkurencji, na przykład z użyciem narzędzia Senuto.

Następnie wszystkie frazy kluczowe, które mogą według Ciebie wpisywać w Google potencjalni klienci, podziel w zależności od intencji wyszukiwania na grupy.

Ustalenie struktury strony i wstępna optymalizacja

Na audyt SEO składa się również zaplanowanie właściwej struktury witryny, czyli hierarchicznie ułożonych i przedstawionych za pośrednictwem linków podstron. Każda z wyodrębnionych grup fraz kluczowych oznacza jedną podstronę.

Podczas tego kroku audytu SEO sprawdź, czy obecna struktura witryny ma wszystkie wyróżnione w trakcie analizy podstrony i zaplanowaną hierarchię. Zastanów się, jak ewentualne zmiany wpłyną na adresy URL. Po ostatecznym ustaleniu struktury serwisu możesz przejść do wstępnej optymalizacji, która polega na przygotowaniu krótkich treści, czyli title i description opisujących kolejne podstrony i zawierających wybrane frazy kluczowe.

Dbałość o odpowiednie indeksowanie podstron

Indeksowanie oznacza skanowanie treści każdej podstrony przez robota i dodawanie jej bądź niedodawanie do indeksu. Googlebot skanuje witryny po ich adresach URL. Niezaindeksowana strona nie wyświetli się jako rezultat wyszukiwania. W związku z tym, przeprowadzając audyt SEO, musisz sprawdzić istnienie wszystkich ważnych podstron w indeksie.

Najlepiej byłoby, gdyby w indeksie Google występowały dokładnie te adresy URL co znajdujące się w zaplanowanej w poprzednim kroku strukturze witryny. Liczba zaindeksowanych podstron jest możliwa do sprawdzenia w narzędziu Google Search Console. Co zrobić, by Googlebot indeksował wyłącznie ważne podstrony? Możesz użyć przekierowań 301, czyli metody informowania robotów o przeniesieniu witryny pod inny adres. Zapobiegnie to duplikacjom wiążącym się z przedrostkami www czy wdrożeniem protokołu SSL. Możesz też zastosować dyrektywy disallow w robots.txt blokujące robotowi dostęp do części witryny.

Troska o zoptymalizowane treści na stronie

Struktura strony zbudowana na podstawie grup fraz kluczowych stanowi bazę do tworzenia treści. Teksty powinny zostać nasycone słowami, posiadać odpowiednią, przejrzystą strukturę wydzieloną nagłówkami i wyczerpywać dany temat, odpowiadając na pytania potencjalnych klientów. Jakie błędy dotyczące treści można odkryć podczas audytu SEO? Przede wszystkim duplikacje i kanibalizacje, a także thin content oznaczający witryny o niskiej wartości dla odbiorcy.

Duplikacja i kanibalizacja

Wykonując audyt SEO, sprawdź, czy na istniejących podstronach występują duplikacje tekstów. Do takiej sytuacji dochodzi wtedy, gdy identyczna treść występuje na wielu witrynach (duplikacja zewnętrzna)bądź w rozmaitych miejscach w obrębie danej strony (duplikacja wewnętrzna). Przyczyną może być zarówno kopiowanie skądś tekstów, na przykład z witryny producenta, jak i nieprawidłowe stosowanie adresów URL.

W wielu przypadkach problem z treściami na stronie polega też na kanibalizacji fraz kluczowych, czyli sytuacji, w trakcie której różne adresy URL konkurują ze sobą w rezultatach wyszukiwania. Wówczas może na przykład dochodzić do częstych zmian miejsca podstron w wynikach. Kanibalizacja często łączy się ze wspomnianą duplikacją treści.

Thin content

Strony zawierające niewartościowe dla użytkowników treści to thin content. Takie witryny należy zablokować przed indeksowaniem przez roboty Google. Jeśli w serwisie istnieje wiele tego rodzaju podstron, negatywnie wpłynie to na jego miejsce w rezultatach wyszukiwania. Do thin contentu należą serwisy pozbawione treści, takie jak: puste opisy produktów lub kategorii, witryny dotyczące działań użytkownika (zapisana podstrona koszyka czy zamówienie), witryny zduplikowane przez nieprawidłowo wdrożony protokół SSL.

Nagłówki

Podczas audytu SEO strony internetowej przyjrzyj się również zastosowanym w treściach nagłówkom. Najlepiej, by tworzyły one spis treści odnoszący się do danej podstrony. Każda z podstron powinna posiadać jeden nagłówek H1 oraz dowolną liczbę nagłówków H2 i H3. Pamiętaj, że nagłówki muszą zawierać frazy kluczowe, inaczej nie będą budowały widoczności witryny oraz informowały robotów Google o jej zawartości.

Sprawdzenie szybkości działania strony

W trakcie audytu SEO przyjrzyj się również problemom technicznym, do których należy m.in. szybkość wczytywania się witryny. Ten czynnik jest bardzo ważny nie tylko ze względu na widoczność strony w Google. Ma on znaczenie również dla UX (User Experience), czyli doświadczeń użytkowników. Potencjalny klient może szybko opuścić witrynę, jeśli jej poszczególne podstrony będą długo się wczytywały i w ten sposób uniemożliwiały komfortowe i sprawne złożenie zamówienia.

Wiesz już, na czym polega audyt SEO. Możesz więc podjąć samodzielne działania bądź zdecydować się na audyt wykonany przez specjalistów i zaoszczędzić w ten sposób około kilkadziesiąt godzin pracy oraz ewentualnych frustracji. Jeśli interesuje Cię rozwinięcie zagadnienia audytu SEO strony internetowej w kontekście Twojej działalności, skontaktuj się nami: www.ibif.pl/kontakt. Z przyjemnością odpowiemy na pytania i rozwiejemy wątpliwości.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.4/5 - liczba głosów:   34
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.