Blog

Strona internetowa a social media – dlaczego warto mieć własną stronę?

Autor:  Magdalena Krawczyńska
31.07.2023
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.4/5 - liczba głosów:   17
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Korzyści wynikających z posiadania strony internetowej jest mnóstwo – szczególnie jeśli mowa o witrynie w kontekście biznesowym. Podczas gdy stronę można traktować jako najważniejsze miejsce firmy w internecie, to social media bardziej jako narzędzie tworzenia społeczności wokół marki. Jeśli chcesz poznać podstawowe zalety i możliwości witryny z ich odniesieniem do social mediów, przeczytaj artykuł.

Spis treści:

  1. Firmowy profil w social mediach – korzyści
  2. Na co uważać, prowadząc profile w mediach społecznościowych?
  3. Jak wybrać odpowiednią platformę w social mediach dla firmy?
  4. Korzyści z posiadania własnej strony internetowej
  5. Strona internetowa a social media – na czym polega przewaga witryny nad mediami społecznościowymi?
  6. Minusy strony internetowej

Firmowy profil w social mediach – korzyści

Zanim odpowiemy na pytanie dlaczego warto mieć własną stronę internetową, odniesiemy się do korzyści prowadzenia firmowych social mediów. Czego możesz się spodziewać, kreując i publikując posty w wybranych mediach społecznościowych? Podpowiedzi znajdziesz poniżej.

Brak kosztów

Decydując się na stronę internetową – bez względu na to, czy wykonujesz ją samodzielnie, czy zlecasz jej projekt i publikację specjaliście – musisz ponieść koszty domeny i hostingu (miejsca na serwerze). Tymczasem założenie firmowego profilu w mediach społecznościowych i jego prowadzenie wymaga czasu i wysiłku, ale zazwyczaj nie wiąże się z żadnymi kosztami finansowymi.

Budowa eksperckiego wizerunku i zaufania do marki

Spójne i ciekawe dla odbiorców prowadzenie social mediów jest też jedną z lepszych dróg do stworzenia wizerunku eksperta w oczach potencjalnych klientów. Jest to ważne, ponieważ większość osób nie darzy zaufaniem reklamowych komunikatów. Dodatkowo ze względu na nadmiar bodźców – docierających zarówno ze świata rzeczywistego, jak i wirtualnego – zachęty do zakupów stają się coraz mniej widoczne dla potencjalnych klientów. Zamiast więc prowadzić wyczerpującą i kosztowną walkę o uwagę konsumenta za pomocą płatnych kampanii, możesz podejść do zdobywania osób zainteresowanych ofertą w sposób organiczny (bez ponoszenia kosztów).

Budując zaufanie klientów do swojej wiedzy za pośrednictwem postów, dajesz im też możliwość wielokrotnego zetknięcia się z marką. Dzięki takim stykom użytkownika z firmą Twój brand zostanie zapamiętany. Nawet jeśli w danym momencie ktoś nie potrzebuje proponowanego produktu, to w chwili gdy będzie już skłonny do zakupu być może przypomni sobie o istnieniu Twojej oferty.

Dzięki rozwojowi rozpoznawalności marki w social mediach łatwiej też dotrzesz do idealnych klientów. Nie będziesz musieć zmagać się z brakiem zaufania i niedocenianiem przez potencjalnych konsumentów.

Rozwój świadomości marki

Siła social mediów polega choćby na tym, że pozwalają zaistnieć marce w umysłach odbiorców, a także zmniejszyć dystans między firmą a klientami i tym samym zbudować przyjazną brandowi społeczność. Pamiętaj jednak, że z mediów społecznościowych korzystają osoby należące do rozmaitych grup wiekowych, wykonujące różne zawody oraz prowadzące odmienne style życia. Aby zwiększyć świadomość istnienia marki u potencjalnych klientów, zdecyduj się na taką platformę, na której znajduje się najwięcej osób mogących zainteresować się oferowanymi przez Ciebie produktami bądź usługami.

Zwiększenie ruchu na stronie internetowej

Do korzyści z prowadzenia social mediów należy również wzrost ruchu w witrynie – miejscu docelowym, tym, w którym są sprzedawane produkty bądź usługi. Ruch na stronie internetowej należy do czynników rankingowych Google. Wraz z jego wzrostem zwiększają się szanse witryny na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Obserwatorów z social mediów możesz kierować na stronę, publikując w postach linki do artykułów znajdujących się na blogu. Jeśli będę one przejrzyście odpowiadały na pytania odbiorców, na pewno zostaną przez nich docenione i wskaźnik odwiedzin witryny znacznie wzrośnie.

Na co uważać, prowadząc profile w mediach społecznościowych?

Zanim zaangażujesz się w prowadzenie firmowego profilu w social mediach, ustal zasady, których będziesz się trzymać. Zarówno dla przedsiębiorcy dostrzegającego w mediach społecznościowych szansę na przyciągnięcie do swojej oferty klientów, jak i osoby prowadzącej konto prywatne ważne jest wzięcie pod uwagę minusów Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Tik-Toka czy Pinteresta. Dlatego uwzględnij nie tylko korzyści z prowadzenia mediów społecznościowych, lecz także zauważ, że:

  • Social media potrafią pochłonąć mnóstwo czasu. Nawet występując w nich jedynie w roli obserwatora przeglądającego kolejne posty, trudno spostrzec, kiedy upłynęły kolejne minuty. Dlatego ustal ilość czasu przeznaczoną na prowadzenie swojego profilu, by się nie pogubić w ważności zadań i nie zacząć zaniedbywać obowiązków zawodowych i osobistych.
  • Nadmierne korzystanie z social mediów wpływa negatywnie na stan zdrowia psychicznego i fizycznego. Media społecznościowe to miejsce, gdzie łatwo popaść w tendencję porównywania swojego życia do życia innych osób (często jedynie wykreowanego w celu zdobycia popularności). W związku z tym nietrudno o wpadanie w stany depresyjne, lękowe i obsesyjno-kompulsywne. Bóle głowy, problemy z koncentracją i snem również należą do problemów, z którymi zmagają się osoby poświęcające większość wolnego czasu social mediom.
  • W mediach społecznościowych można doświadczyć różnych form cyberprzemocy, takich jak nieprzyjemne wiadomości, wyśmiewanie i obraźliwe komentarze.
  • Wiele osób ujawnia w social mediach osobiste informacje. Dlatego już na początku swoich działań ustal, jakich szczegółów z życia nie chcesz upubliczniać.

Jak wybrać odpowiednią platformę w social mediach dla firmy?

Nie musisz działać na wszystkich aktualnie popularnych platformach mediów społecznościowych. Na niektórych z nich Twoje wysiłki nie przyniosą żadnych efektów, bo nie znajdują się tam osoby zainteresowane Twoją ofertą. Przykładowo do prowadzenia wizualnych działań marketingowych dla marki rękodzielniczej, wnętrzarskiej, modowej czy jubilerskiej doskonale sprawdzi się Instagram i Pinterest, a do poszukiwania nowych kontaktów biznesowych LinkedIn. W wyborze właściwej platformy pomogą Ci odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Kto należy do Twojej grupy docelowej?

Znajomość grupy docelowej to podstawa nie tylko wyboru odpowiedniej platformy social mediów, lecz także wszelkich działań marketingowych. Musisz sprawdzić, w jakich miejscach przebywają Twoi potencjalni klienci i z jakich powodów.

2. Jaki cel chcesz osiągnąć za pomocą social mediów?

Zastanów się, jakie dokładnie cele interesują Cię podczas działań w mediach społecznościowych oraz kiedy chcesz je osiągnąć. Nie mając sprecyzowanego zadania, planu jego realizacji i terminu, łatwo popaść w rutynę i stracić chęci do prowadzenia profilu. Cel będzie natomiast działał motywująco, co jest szczególnie ważne w chwilach zmęczenia i znudzenia.

3. Jakie funkcje ma dana platforma?

Znając cele prowadzenia firmowego konta w mediach społecznościowych, możesz przyjrzeć się poszczególnym platformom pod względem ich możliwości. Sprawdź, czy dane funkcje pozwolą Ci na osiągnięcie ustalonych celów. Przeanalizuj również zaangażowanie użytkowników w danym miejscu.

4. W jaki sposób w social mediach działa konkurencja?

Wzięcie pod lupę działań konkurencji w mediach społecznościowych dostarczy Ci kolejnych wskazówek. Możesz przyjrzeć się formie i treści ich postów, częstotliwości publikacji oraz poziomowi zaangażowania użytkowników pod wpisami. Podczas analizy konkurentów skorzystaj z narzędzi do monitoringu umożliwiających rzetelną ocenę działań interesujących Cię marek.

Korzyści z posiadania własnej strony internetowej

Obecnie posiadanie witryny przez firmę uważa się za konieczność – i to nie tylko w przypadku przedsiębiorstw online, lecz także stacjonarnych. Dlaczego warto mieć własną stronę internetową? Oto podstawowe korzyści wynikające z jej posiadania.

Prezentacja oferty

To właśnie na stronie internetowej możesz przejrzyście i w jednym miejscu przedstawić swoją ofertę. Dzięki temu potencjalny klient nie będzie musiał się zastanawiać, w którym miejscu w social mediach znajdują się opisy Twoich produktów bądź usług. Prezentacja oferty może składać się zarówno z przekonującego tekstu, jak i z galerii oraz wideo. Warto poświęcić czas i wysiłek na jej dopracowanie, ponieważ nie jest ona wyłącznie pojedynczym, oddziałującym przez krótki czas postem. Witryna daje też możliwość dotarcia z ofertą do konsumentów za pomocą działań SEO, które wypozycjonują dane produkty lub usługi w wynikach wyszukiwania.

Dostęp do darmowych narzędzi analitycznych

Strona internetowa zaindeksowana przez Google oznacza także dostęp do takich narzędzi jak Google Analytics i Google Search Console, które dostarczają istotnych dla rozwoju firmy statystyk dotyczących witryny i użytkowników. Dzięki nim lepiej poznasz i zrozumiesz swoją grupę docelową, m.in. dowiesz się, ile czasu odbiorcy spędzają na Twojej stronie i z jakich urządzeń korzystają podczas jej przeglądania. Prowadząc na przykład biuro podróży specjalizujące się w organizacji wyjazdów do Włoch, możesz sprawdzić, kto najchętniej przegląda ofertę na stronie – czy są to pary szukające podróży poślubnej, czy może raczej rodziny z dziećmi. W ten sposób właściwie zaplanujesz treści na bloga, dopasowując je do grupy docelowej, ustalając styl komunikacji i doprecyzowując ofertę.

Możliwość prowadzenia marketingowych działań online

Warto też zauważyć, że wszelkie działania marketingowe – zarówno wykorzystujące system reklamowy Google Ads, jak i e-mail marketing, social media czy pozycjonowanie – najczęściej wymagają skierowania użytkowników na firmową witrynę. Dlatego ogromną korzyścią posiadania strony internetowej jest możliwość prowadzenia marketingu online marki.

Za pomocą pozycjonowania i kampanii Google Ads skierujesz na witrynę wartościowy ruch. Aby jeszcze skuteczniej docierać do potencjalnych klientów z użyciem różnych form reklamy, zainstaluj Piksel Meta (dawniej: Piksel Facebooka). Dzięki niemu połączysz ruch na stronie z profilami użytkowników Facebooka oraz zyskasz możliwość wyświetlania reklam osobom zainteresowanym Twoją ofertą – tym, które już odwiedziły witrynę.

Strona internetowa a social media – na czym polega przewaga witryny nad mediami społecznościowymi?

Wymienione powyżej korzyści to jeszcze nie wszystkie zalety posiadania własnej strony internetowej. Witryna często jest narzędziem koniecznym do prowadzenia firmy. Tymczasem social media pełnią funkcję bardziej wspomagającą – choć trzeba oczywiście pamiętać, że umiejętnie prowadzony profil firmowy może przynieść naprawdę spore korzyści i pomóc w trafieniu do idealnych klientów.

Strona jest Twoją własnością

Łatwo ulec złudzeniu, że profil w mediach społecznościowych to własność osoby, która go założyła. Niestety tak nie jest. Podczas zakładania konta marki na Instagramie, Facebooku, Pintereście, LinkedInie czy Twitterze akceptujesz regulamin i w ten sposób zgadzasz się, że profil będzie należał do danej platformy (czy raczej jej właściciela). Social media udostępniają u siebie miejsce dla Twojej marki, co nie jest równoznaczne ze byciem właścicielem profilu i jego zawartości. Jeśli nagle dany portal zdecyduje się na zamknięcie działalności, tworzone przez Ciebie publikacje mogą niestety zniknąć.

Strona internetowa natomiast nie dość, że jest Twoją własnością, to pozwala na wykonanie kopii zapasowej zawartości. W przypadku niespodziewanej awarii masz więc możliwość przywrócenia początkowego stanu witryny.

Witryna pracuje bez przerwy

Treści opublikowane na stronie bez przerwy pracują na sukces Twojej firmy. Tymczasem posty docierają do odbiorców konkretnego dnia, a następnie pozostają na profilowej tablicy w social mediach danego przedsiębiorstwa, ale niewiele osób do nich dociera. Media społecznościowe wymagają regularnego i ciągłego zasilania kolejnymi postami, bo inaczej profil będzie sprawiał wrażenie wygasłego. Wiele osób obawia się nie bez przyczyny, że kreacja kolejnych wpisów pochłonie mnóstwo wysiłku i pozostanie im niewiele czasu na inne, ważniejsze obowiązki. Przewaga strony internetowej nad social mediami polega więc na tym, że witryna nie wymaga ciągłej pracy – raz zaprojektowana przyciąga kolejnych klientów latami. Ważne jest jedynie, by nad nią czuwać zarówno pod względem technicznym, jak i designu dopasowanego do aktualnych trendów.

Strona lepiej sprawdza się do sprzedaży

Sprzedaż produktów i usług w social mediach jest często możliwa, jednak nie jest to główna funkcja mediów społecznościowych. Na sprzedaż produktów na Instagramie czasem decydują się rękodzielnicy, osoby własnoręcznie tworzące biżuterię, dekoracje do domu czy projektujące i szyjące ubrania. Takie rozwiązanie sprawdza się przede wszystkim na początkowym etapie rozwoju działalności, gdy zamówień jeszcze nie jest na tyle dużo, by wymagały zautomatyzowanej obsługi oferowanej w sklepach online. Osoba chcąca sprzedawać swoje produkty w social mediach może też spodziewać się konieczności zapłaty wysokiej prowizji od zakupu.

Trzeba też pamiętać, że większość konsumentów zanim kupi produkty bądź usługi, wyszukuje je najpierw w wyszukiwarce Google. Social media natomiast raczej nie służą nikomu do poszukiwania artykułów lub usług. Trudno spodziewać się tego, że ktokolwiek wpisuje w nich na przykład takie frazy jak: kosmetyczka Wrocław, naturalne świece zapachowe na święta, usług księgowe w Lublinie.

Witryna pozwala organicznie dotrzeć do klientów

Niestety obecnie trudno liczyć na darmowy i szeroki zasięg postów w social mediach. Szczególnie jest to widoczne na przykładzie Facebooka, z którego wpisy coraz rzadziej docierają do osób obserwujących dany profil. Na własnej stronie internetowej możesz natomiast zadbać o pozycjonowanie, m.in. poprzez nasycenie treści właściwie dobranymi frazami kluczowymi. W ten sposób zyskasz wysoką pozycję witryny w Google oraz darmowy, niewymagający inwestycji w reklamy ruch.

Strona umożliwia dokładniejszą personalizację

Każdy element strony internetowej możesz dopasować do swoich wymagań. Nie musisz się dostosowywać do czyjejś koncepcji i specyfiki social mediów. Masz więc większą swobodę kreacji i możliwość prezentacji oferty za pomocą dopasowanych do swojego gustu designu i treści.

Minusy strony internetowej

Koszty domeny i hostingu

Do mało przyjemnych aspektów posiadania strony internetowej można zaliczyć konieczność opłaty domeny i hostingu, czyli miejsca na serwerze. Opłaty za pierwszy rok zazwyczaj wynoszą znacznie mniej niż za kolejne lata, ponieważ firmy chcą przyciągnąć niższymi cenami klientów.

Konieczność czuwania nad stroną

Do kolejnych kosztów należy administracja strony, czyli troska o jej sprawne działanie, a także pozbywanie się zagrożeń i ewentualnych skutków cyberataków, hakerstwa i phishingu. Często taką usługę zapewnia twórca witryny w ramach abonamentu. Dbałość o bezpieczeństwo strony internetowej odgrywa ogromną rolę, ponieważ z cyberatakiem wiąże się często utrata poufnych danych, a nawet reputacji firmy i jej dochodów.

Konieczność aktualizacji

Witryna wyglądająca na przestarzałą i niezgodną z aktualnymi trendami może wywołać u klientów wątpliwości co do aktualności oferty. Coś, co w momencie publikacji strony stanowiło dobre rozwiązanie, już po upływie roku często ulega choć częściowej deaktualizacji. Dlatego warto sprawdzać obecne trendy i funkcje, a następnie wyposażać w nie witrynę.

Jeśli potrzebujesz strony internetowej dla swojej firmy lub chcesz odświeżyć wygląd istniejącej już witryny bądź wyposażyć ją w dodatkowe funkcjonalności, skontaktuj się z nami: www.ibif.pl/kontakt. Specjaliści z IBIF od lat projektują nowoczesne strony dla biznesu.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.4/5 - liczba głosów:   17
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.