Blog

Bony na cyfryzację – czyli 110 milionów dla przedsiębiorców takich jak Ty!

Autor:  Oliwia Wachowska
02.09.2021
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.0/5 - liczba głosów:   27
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

W lutym tego roku zostało ogłoszone porozumienie polityczne REACT-EU, między Parlamentem Europejskim a państwami członkowskimi Unii Europejskiej, będące odpowiedzią na kryzys związany z pandemią. Na całą inicjatywę składają się różnego rodzaju dofinansowania, których celem jest wsparcie w walce z negatywnymi skutkami COVID-19. W ramach pomocy Polska ma otrzymać dość pokaźny budżet, z którego 110 mln złotych przeznaczone zostanie na cyfryzację – i właśnie na tej kwestii skupimy się w dzisiejszym artykule.

Na pewno ciekawi Cię, na jakich zasadach będzie odbywać się przyznawanie środków. Postaramy się przedstawić wszystko w jak najbardziej klarowny sposób, abyś mógł przekonać się, że taka dotacja to dobra opcja dla Twojej firmy. Bony na cyfryzację stanowią, jak już wspomnieliśmy, część polskiego planu na wykorzystanie środków unijnych, rozdzielając je pomiędzy zwycięzców konkursu, umożliwiającemu Tobie, jako przedsiębiorcy rozwinięcie swojej działalności oraz odpowiednie przystosowanie jej do obecnej sytuacji.

Jeżeli zatem prowadzisz mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo, czyli zatrudniasz maksymalnie 250 pracowników, możesz skorzystać z tej okazji i zyskać naprawdę wiele.

Na co możesz przeznaczyć dotację?

Otrzymane w ramach konkursu dofinansowanie możesz wykorzystać na praktycznie każdy wydatek związany z nowymi technologiami. Zaliczają się do nich przykładowo:

  • zakup lub licencjonowanie oprogramowania,
  • zakup środków trwałych (maszyny, sprzęt komputerowy, urządzenia do przesyłu lub magazynowania danych),
  • zakup usług i szkoleń pomocnych do wdrożenia cyfryzacji (programistyczne, prawne, biznesowe).

Zgłoszony projekt musi wobec tego skupiać się na wprowadzeniu nowego lub znacznie ulepszonego procesu w przedsiębiorstwie, poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych. Decydując się na przystąpienie do konkursu, warto również zajrzeć na stronę mapadotacji.gov.pl, aby zainspirować się zrealizowanymi już projektami informatycznymi. Jeśli natomiast w Twojej głowie, już jakiś czas temu narodził się genialny pomysł na innowacyjny produkt – nic nie stoi na przeszkodzie, abyś pozwolił mu ujrzeć światło dzienne właśnie za sprawą tego konkursu!

Dzięki dotacji zyskasz więc, przede wszystkim budżet na rozwój swojej firmy, a co za tym idzie – usprawnisz jej działanie, znacznie poszerzając przy tym swoje możliwości.

Bon na cyfryzację – informacje dotyczące finansowania.

Najlepiej zobrazujemy wszelkie dostępne założenia na temat kosztów, rozdzielając je na pojedyncze punkty, dzięki którym wszystko ułoży się w jasną i przejrzystą całość:

  • wartość projektu nie powinna być niższa niż 60 tysięcy złotych,
  • maksymalna wartość projektu nie może przekroczyć 300 tysięcy złotych,
  • wymagany wkład własny to 15%,
  • maksymalny poziom dofinansowania może wynieść aż 85%, co daje nam 255 tysięcy złotych dofinansowania do projektu, pochłaniającego 300 tysięcy!

Jak widzisz, jest to ogromna okazja dla wielu firm, a kwestie budżetowe wyglądają naprawdę zachęcająco. W ramach dofinansowania możesz pokryć naprawdę dużą część kosztów swojego projektu, który – jeśli będzie odpowiednio przemyślany – na pewno przyniesie Twojej firmie spore zyski w stosunkowo niedługim czasie.

Warto mieć również na uwadze, że jest to tzw. pomoc de minimis, co oznacza, że dane przedsiębiorstwo nie może przekroczyć konkretnej sumy dotacji w określonym czasie. Wszystko można sobie sprawdzić w systemie SUDOP (System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej). Zweryfikujesz tam w prosty sposób, czy Twoja firma uzyskała już jakieś środki z dofinansowania i ile tych środków może jeszcze otrzymać.

Kolejną świetną wiadomością ogłoszoną przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), jest informacja o sposobach rozliczeniowych. Okazuje się bowiem, że w ramach bonu przedsiębiorcy będą mieli możliwość rozliczenia w formie ryczałtowej, co gwarantuje o wiele mniej pracy z dokumentami. Inną ciekawą sprawą jest oferowany przez PARP system zaliczek, mogących wynieść nawet 40% pełnej kwoty dofinansowania. Taką zaliczkę można będzie uzyskać odgórnie, a tym samym dużo sprawniej i z większą motywacją rozpocząć proces wdrażania projektu.

A co z terminami?

Informacje dotyczące konkursu zostały na ten moment udostępnione w dość okrojonej wersji, jednak są to na tyle kluczowe wytyczne, że spokojnie na ich podstawie można opracować wstępny plan. Publikacja pełnej dokumentacji i oficjalne ogłoszenie konkursu, będą miały miejsce 6 września, ale do tego czasu warto mieć już konkretny pomysł, który pozwoli na późniejszą realizację projektu i uzyskanie dofinansowania.

Rozpoczęcie samego konkursu planowane jest na datę 20 września i od tego dnia, przez kolejny miesiąc będzie możliwość wysyłania zgłoszeń. Okres pandemii bez wątpienia dał w kość wielu polskim firmom. Być może, Twoja również znalazła się w tym gronie (tutaj możesz sprawdzić wykaz kodów PKD, objętych wsparciem). Jeżeli tak – jest to idealna szansa, aby pomóc swojemu przedsiębiorstwu, dostosowując je do obecnych warunków i ulepszając jego funkcjonowanie w przyszłości.

W sytuacji, kiedy wartość funduszy do rozdysponowania, nie będzie wystarczająca, aby objąć wszystkich zwycięzców, po ocenie merytorycznej, decydującym czynnikiem okaże się określony we wniosku spadek obrotów (stosunek obrotów z roku 2020 do 2019). Szczegółowo przedstawia się to następująco:

  • od 30% do 40% – 0 pkt,
  • powyżej 40% – 1 pkt,
  • powyżej 50% – 2 pkt,
  • powyżej 60% – 3 pkt,
  • powyżej 70% – 4 pkt.

W przypadku pojawienia się konieczności zastosowania tego kryterium – większy spadek obrotów firmy oznacza większą ilość punktów, a co za tym idzie – wyższe miejsce w rankingu. Na pewno warto spróbować i podjąć decyzję o przystąpieniu do konkursu, rozpoczynając pierwsze przygotowania jak najszybciej, aby dopiąć wszystko na ostatni guzik, przed upłynięciem terminu.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniach?

Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ciężko jest sprawdzić wszystkie potrzebne informacje i sporządzić właściwe wnioski, posiadając masę równie ważnych spraw na głowie. Właśnie dlatego oferujemy naszą pomoc na każdym etapie konkursu. Nie tylko wesprzemy Cię w uzupełnianiu potrzebnych wniosków, ale przede wszystkim pomożemy w realizacji projektów, objętych dofinansowaniem.

Skontaktuj się z nami i daj swojej firmie szansę na rozwinięcie skrzydeł, dzięki bonom na cyfryzację!

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  Aktualności
Oceń wpis:
średnia ocen:   4.0/5 - liczba głosów:   27
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF.PL KOWALSKI PAWEŁCZAK S.K.A. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.