Blog

Czym jest FAQ i dlaczego powinieneś mieć je na swojej stronie?

Autor:  Oliwia Wachowska
08.07.2022
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   8
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Chcesz odpowiedzieć na ważne pytania użytkownikom Twojej strony WWW? Prowadzisz sklep internetowy i dostajesz mnóstwo pytań od swoich klientów, a co więcej – pytania te stale się powtarzają? FAQ będzie idealnym rozwiązaniem dla Ciebie! W dużym skrócie jest to po prostu zbiór najczęściej zadawanych pytań, a konkretniej – Twoich odpowiedzi na te pytania. W dzisiejszym wpisie opowiemy o tym, czym konkretnie jest FAQ, dlaczego powinno znaleźć się na Twojej stronie lub sklepie internetowym, a także wyjaśnimy, jak je stworzyć. Przekaż swoim potencjalnym klientom rzeczowe informacje na temat, w którym jesteś ekspertem, a tym samym zwiększ swój własny zysk!

Spis treści:

  1. FAQ – o co chodzi z najczęściej zadawanymi pytaniami?
  2. User friendly
  3. Transparentność
  4. Oszczędność czasu
  5. Zwiększenie ruchu na stronie
  6. Ekspercki wizerunek
  7. FAQ a SEO – jak sekcja pytań i odpowiedzi wpływa na pozycjonowanie?
  8. Jak przygotować FAQ na stronę internetową?

FAQ – o co chodzi z najczęściej zadawanymi pytaniami?

FAQ (ang. frequently asked questions) to pytania, które najczęściej zadają Ci osoby odwiedzające Twoją stronę WWW czy bloga lub klienci Twojego sklepu internetowego. W gruncie rzeczy jest to wyszczególniona sekcja w obrębie każdej podstrony z zamieszczonymi odpowiedziami na typowe pytania, zastrzeżenia czy problemy użytkowników. To miejsce na konkrety, dotyczące takich zagadnień, jak wysyłka zamówienia, czas realizacji lub zwroty. Możliwe, że spotkaliście się również z inną wersją FAQ, a mianowicie jedną podstroną przeznaczoną na pytania i odpowiedzi. Jeżeli jednak zależy wam na optymalizacji strony pod kątem SEO, warto rozważyć osobne sekcje FAQ dla każdej z interesujących podstron, co pozwoli nasycić je konkretnymi słowami kluczowymi, a nawet frazami long tail.

Właściwie koncepcja FAQ towarzyszy stronom internetowym od „zamierzchłych czasów”, kiedy to sam protokół WWW jeszcze nie istniał. Dlaczego zyskało tak dużą popularność i dziś możemy spotkać sekcję z najczęściej zadawanymi pytaniami niemal na każdej stronie internetowej? Użytkownicy chcą mieć możliwość szybkiego znalezienia odpowiedzi na swoje pytania, sprawnego rozwiązania swoich problemów, a FAQ niezaprzeczalnie im to zapewnia. Można zatem powiedzieć, że jest to obopólna korzyść dla Ciebie i dla klienta. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, dlaczego warto umieścić sekcję FAQ w obrębie swojej witryny? Poznaj kilka najważniejszych zalet tego rozwiązania!

User friendly

FAQ to sekcja wyjątkowo przyjazna użytkownikom. Pozwala na sprawne odnalezienie odpowiedzi na swoje pytanie, bez zbędnego dzwonienia, pisania czy innego rodzaju kontaktu, albo jeszcze gorzej – rozczarowania i rezygnacji z finalizacji swojego działania w obrębie strony. Z takich sytuacji nie wynika nic pozytywnego ani dla użytkownika, ani tym bardziej dla Ciebie, jako właściciela e-commerce czy strony WWW. Dzięki sekcji FAQ sprawisz, że osoby odwiedzające Twoją stronę znajdą potrzebne im informacje i znacznie chętniej skorzystają z Twojej usługi lub zakupią proponowany przez Ciebie produkt.

Transparentność

Jedna z najważniejszych cech każdej branży w dzisiejszym, nowoczesnym świecie. Dzięki sekcji z pytaniami i odpowiedziami zbudujesz swój profesjonalny wizerunek, a także pokaże się jako uczciwego przedsiębiorcę, który przed swoimi klientami nie ma żadnych sekretów. Pozwolisz również użytkownikom internetu na dokonanie dobrego, przemyślanego zakupu, ułatwiając im wybór proponowanych produktów czy usług ze swojej oferty.

Oszczędność czasu

Codzienne odpowiadanie na pytania osób zainteresowanych Twoją ofertą może być nie tylko nudne czy monotonne, ale także pożerające ogrom czasu. Szczególnie bezsensowne jest to wówczas, gdy pytania wciąż się powtarzają. Spisanie i zamieszczenie FAQ na stronie internetowej to znacznie lepsza alternatywa zebrania najważniejszych odpowiedzi w jednym miejscu niż stałe odbieranie telefonów, nieprawdaż? Tutaj musimy jednak ostrzec, że jak najbardziej znajdą się również tacy klienci, którzy nawet nie zajrzą do sekcji pytań i odpowiedzi, ale zapewniamy, że zdecydowana większość przeszpera Twoją stronę od góry do dołu, żeby tylko uniknąć rozmowy telefonicznej. Problem oczekiwania na połączenie czy wciąż wydłużający się czas czekania na odpowiedź mailową nie musi dotyczyć Twoich klientów!

Zwiększenie ruchu na stronie

FAQ to również sekcja, dzięki której możesz zdecydowanie zwiększyć ruch użytkowników w obrębie swojej strony WWW, a tym samym zdobyć nowych klientów. W jaki sposób? Wyszukiwarka internetowa to swego rodzaju baza informacji, w której użytkownik może znaleźć odpowiedź na każde, albo przynajmniej zdecydowaną większość swoich pytań. Jeśli w swojej witrynie zamieścisz treść, złożoną z pytań i odpowiedzi istnieje zatem znacznie większa szansa, że poszukujący internauta trafi właśnie do Ciebie. Im więcej osób trafi na Twoją stronę, tym więcej zapozna się z Twoją ofertą i z niej skorzysta. Nie da się ukryć, że również sama forma FAQ, która jest jakby nie patrzeć wyjątkowo przystępna – powoduje, że użytkownik znacznie chętniej sfinalizuje zakup czy wybierze Twoje usługi ponad konkurencję.

Ekspercki wizerunek

Kolejną rzeczą, o której w marketingu mówi się niezwykle dużo, jest „budowanie profesjonalnego wizerunku marki”, a taka rzecz jak FAQ tworzy doskonałą przestrzeń do podzielenia się z użytkownikami cenną, ekspercką wiedzą. Ponadto sekcja najczęściej zadawanych pytań jest świetnym elementem content marketingu, który przyczyni się do utrzymania lub uzyskania spójnego obrazu witryny. Dzięki swoim odpowiedziom na najchętniej zadawane przez użytkowników pytania dajesz do zrozumienia nie tylko to, że wiesz więcej niż oni na temat swojej branży, ale również wykazujesz się znajomością ich problemów. Pokazujesz swoim klientom, że rozumiesz, z jakimi pytaniami się zmagają, co nie tylko buduje Twoją silną pozycję, ale również skraca dystans pomiędzy Tobą a klientem, pozwala budować pewnego rodzaju porozumienie. FAQ wobec tego jest genialnym rozwiązaniem dla każdego, kto chce zaprezentować profesjonalizm swojej firmy oraz zbudowanie zaufania odbiorcy.

FAQ a SEO – jak sekcja pytań i odpowiedzi wpływa na pozycjonowanie?

Przed nami jedna z najważniejszych części wpisu, którą poświęcimy pozytywnemu wpływowi FAQ na pozycję witryny w rankingach wyszukiwarki Google. Można powiedzieć, że lekko dotknęliśmy już tego tematu, mówiąc o zwiększeniu ruchu na stronie internetowej oraz pozyskaniu nowych użytkowników. Teraz jednak opowiemy o tym ciekawym zagadnieniu w nieco bardziej szczegółowy sposób.

Mówiąc o sekcji FAQ na stronie czy w e-commerce, musimy pamiętać o standardowych zasadach SEO, ale również o tym, że wyszukiwarka Google wspiera fragmenty rozszerzone, czyli tzw. rich snippets. Są to rozszerzone elementy opisy strony WWW, które wizualnie wzbogacają wyniki wyszukiwania. Zagadnienia zamieszczone w sekcji pytań i odpowiedzi również mogą się wyświetlać w tym obszarze. Ponadto FAQ w postaci rich snippetów może wyświetlać się także osobom korzystającym z wyszukiwania za pomocą głosu, wpływając na „pozycjonowanie głosowe”. Warto jednak zawsze mieć na uwadze zasady SEO, dzięki czemu upewnisz się, że Twoja strona WWW jest zgodna z wytycznymi Google. Dlaczego jest to tak ważne? Wszelkiego rodzaju nielegalne praktyki, takie jak upychanie fraz kluczowych na siłę w rich snippetach spotkają się z całą pewnością z karą ze strony wyszukiwarki. W lepszym przypadku pozycjonowanie okaże się po prostu nieskuteczne, w gorszym – administrator witryny zostanie ukarany filtrem ręcznym lub całkowitym wyłączeniem rich snippets. Z pewnością warto w takim wypadku zadbać o zgodność treści z wyznaczonymi regułami. Polecamy również korzystanie z Google Search Console, ponieważ na powiązany z kontem adres mailowy przez Google przesyłane zostają różnego rodzaju sugestie i wskazówki dla webmasterów. Na pewno ułatwi Ci to pracę i pozwoli uniknąć popełnienia błędu, który mógłby kosztować Cię zbyt wiele. Jak wobec tego stworzyć dobrą sekcję pytań i odpowiedzi w swojej witrynie? Tego dowiesz się w kolejnym akapicie!

Jak przygotować FAQ na stronę internetową?

Rozpoczynając tworzenie sekcji FAQ do swojej witryny, musisz wiedzieć, jak wygląda jej typowa, przyjazna dla użytkownika struktura. Generalnie przyjęło się, że sekcja ta powinna składać się z dowolnej ilości paneli z pytaniami, spod których rozwijana jest odpowiedź. Na pewno kojarzysz tę strukturę z innych stron i z pewnością zgodzisz się, że jest ona bardzo intuicyjna oraz pozwala na sprawne odnalezienie odpowiedzi, która interesuje użytkownika. Dodatkowo bardzo dobrą opcją jest rozmieszczenie pytań z podziałem na kategorie. Na przykładzie agencji marketingowej, takiej jak nasza mogą być to m.in.: SEO, Sklepy internetowe czy Google Ads. Dzięki takiemu pogrupowaniu poszczególnych pytań nawigacja będzie o wiele prostsza i szybsza. Oprócz odpowiedniej struktury oraz organizacji sekcji pytań i odpowiedzi warto zadbać również o to, aby samo pytanie brzmiało w taki sposób, w jaki zostałoby ono wyszukane przez użytkownika. Będzie to znacznie wygodniejsze nie tylko dla osób, odwiedzających Twoją stronę, ale również lepsze z punktu widzenia SEO.

Aby dobrać odpowiednie dla danej kategorii pytania, należy wykonać dogłębną analizę na podstawie własnych doświadczeń z klientami, ale również śledząc komentarze publikowane na profilach społecznościowych innych firm. Świetną opcją jest również stworzenie specjalnego formularza dla użytkowników, za którego pośrednictwem będą mogli zadawać pytania. Dobry research to podstawa, szczególnie w świecie marketingu i biznesu.

Oprócz tego należy oczywiście dobrać odpowiednie frazy kluczowe, które zamieszczone zostaną zarówno w pytaniach, jak i odpowiedziach. Dobre FAQ to również niezbędna optymalizacja pod innymi względami. Świetną opcją będzie zastosowanie znacznika w odpowiednich miejscach, dodanie odpowiednich nagłówków czy wypunktowań. Można zastosować również linkowanie wewnętrzne, czyli odnośniki, które poprowadzą użytkownika do konkretnej usługi, produkt czy może szczegółowej instrukcji, która znajduje się już w obrębie witryny. Kolejnym krokiem są wcześniej wspomniane dane strukturalne, które poprawnie wdrożone mogą zdecydowanie poprawić widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce.

Jakich błędów nie popełniać, zamieszczając FAQ na stronie WWW?

Na koniec przygotowaliśmy dla was listę kilku popularnych błędów, które dość często popełniane są przez właścicieli czy niedoświadczonych twórców stron internetowych. Oto one:

  • zamieszczanie nachalnych reklam w sekcji pytań i odpowiedzi;
  • umieszczanie odpowiedzi, które nie są sprawdzone i poparte żadnymi wiarygodnymi źródłami, przez co okazują się nieprawdziwe;
  • zmienianie FAQ w forum dla użytkowników, którzy mogą samodzielnie dodawać i edytować pytania i odpowiedzi;
  • niepodejmowanie działań aktualizacyjnych, poprzestanie na jednorazowym researchu.

Skoro już wiesz, czym jest FAQ i dlaczego warto mieć je na swojej stronie, z pewnością przyznasz nam rację – to doskonałe narzędzie dla firm oraz świetna pomoc dla klientów. Jeśli zależy Ci na poprawnie wdrożonej sekcji FAQ oraz responsywnej, przyjaznej dla użytkownika stronie internetowej – z przyjemnością ją dla Ciebie stworzymy! Skontaktuj się z nami i zapytaj o bezpłatną wycenę spersonalizowanej oferty.

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Zadzwoń!

Paweł KowalskiObsługa klienta kluczowego
kategoria:  SEO
Oceń wpis:
średnia ocen:   5.0/5 - liczba głosów:   8
Głos został już oddany
Dziękujemy za ocenę

Komentarze

Bezpłatna wycena

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia 2016/679. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem poinformowany, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania. Administratorem danych osobowych jest IBIF sp. z o.o. Więcej informacji dot. ochrony danych osobowych znajdą Państwo w polityce prywatności. Klikając WYŚLIJ akceptujesz wszystkie powyższe warunki.